کد مطلب: ۲۲۰۱۰۲

۷۶ درصد واردات ایران کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای هستند

76 درصد واردات ایران کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای هستند

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت ایران، سهم کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای از کل واردات کالا در 11 ماه نخست امسال را 76 درصد اعلام کرد.

«محمدرضا ایزدیان» افزود: در 11 ماه نخست امسال، 28.5 میلیارد دلار کالاهای واسطه‌ای و 7.5 میلیارد دلار کالاهای سرمایه‌ای وارد کشور شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محصولات سرمایه‌ای به محصولاتی همچون ماشین آلات صنعتی گفته می‌شود که برای تولید ارزش افزوده و تولید محصولات دیگر از آنها استفاده می‌شود؛ کالاهای واسطه‌ای نیز به عنوان نهاده‌های تولید واحدهای تولیدی بکار گرفته می‌شوند؛ این آمار یعنی آنکه 28.5 درصد واردات ما در 11 ماه نخست امسال شامل نهاده‌های تولید واحدهای تولیدی است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت سهم کالاهای مصرفی از کل واردات کشور را 18.2 درصد اعلام کرد و افزود: بخش عمده‌ای از این کالاها شامل ذرت دامی، برنج، لوبیا، کنجاله سویا می‌شود که این کالاها نیز یا جزو کالاهای اساسی است و یا به عنوان نهاده، در واحدهای تولیدی دام و طیور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایزدیان، کل واردات کشور در 11 ماه نخست امسال را 47.6 میلیارد دلار به وزن 34 میلیون تن بیان کرد و گفت: واردات کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر ارزشی 23.6 درصد و از نظر وزنی 13 درصد افزایش داشته است.

وی، قطعات منفصله خودرو، ذرت دامی، برنج، لوبیا و کنجاله سویا را از مهمترین اقلام وارداتی کشور در 11 ماه نخست امسال برشمرد و افزود: در این دوره زمانی 3.6 میلیارد دلار قطعات منفصله خودرو به کشور وارد شده است که نسبت به دوره مشابه پارسال 106 درصد رشد داشته است.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت، رشد 106 درصدی واردات قطعات منفصله خودرو را نشانگر افزایش تولید در صنعت خودرو عنوان کرد.

ایزدیان، در مورد مبدا واردات کالا به ایران نیز گفت: کشور چین با 11.5 میلیارد دلار، امارات با 8.7 میلیارد دلار و کره جنوبی با 3.3 میلیارد دلار سه کشور نخست صادرکننده کالا به ایران هستند.

وی افزود: ترکیه با 2.8 میلیارد دلار، آلمان با 2.6 میلیارد دلار، سوئیس با 1.9 میلیارد دلار، هند با 1.9 میلیارد دلار، فرانسه با 1.6 میلیارد دلار، هلند 1.3 میلیارد دلار و ایتالیا با 1.3 میلیارد دلار از دیگر کشورهای مبدا کالاهای وارداتی به ایران هستند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی تجاری سازمان توسعه تجارت اضافه کرد: در صادرات 11 ماهه نخست امسال، چین 20 درصد از صادرات غیرنفتی و 24 درصد از کل واردات ما را به خود اختصاص داده و امارات نیز 14 درصد از کل صادرات و 18 درصد از کل واردات ایران را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.