کد مطلب: ۱۵۴۲۷۸

چین و هند پیشتازان هوش مصنوعی در جهان

چین و هند پیشتازان هوش مصنوعی در جهان

به گفته کارشناسان، کشورهای آمریکا، چین و هند پیشتازان هوش مصنوعی در جهان خواهند بود. اگر چه آینده‌نگرهای نگران در مورد موج عظیم بیکاری ناشی از هوش مصنوعی همواره هشدار می‌دهند، اما دانشمندان چشم‌انداز روشنی را برای آینده جهان متصور هستند.

الهام میرمحمدی: گسترش علم، انسان را نیازمند هوش مصنوعی (AI) کرده است، چرا که هوش مصنوعی می‌تواند سرعت تحقیق و گسترش دانش را با شتاب زیادی افزایش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان، تحلیل‌گران معتقدند سه کشور آمریکا، چین و هند، پیشتازان انقلاب هوش مصنوعی در جهان خواهند بود.

بر اساس پیش‌بینی‌های ملکم فرنک، یکی از مدیران شرکت کوگنیزانت (Cognizant)، که در زمینه فناوری اطلاعات در آمریکا فعال است، در آینده‌ای نه چندان دور، این سه کشور رهبری جهان را در حوزه هوش مصنوعی در دست خواهند گرفت. دلایل او به شرح زیر است:

آمریکا: در حال حاضر هر یک از کمپانی‌های بزرگ فناوری آمریکایی به طور جدی در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی سرمایه‌گذاری کرده‌اند. غول‌های فناوری دره سیلیکون نظیر فیس‌بوک، آمازون، گوگل و تسلا، در فهرست شرکت‌های ارزشمند دنیا قرار دارند.

از سوی دیگر، سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‎های هوش مصنوعی به سرعت در حال گسترش است.

آمریکا همچنین در بخش‌هایی نظیر کشاوری و پزشکی، ربات‌ها را جایگزین نیروی انسانی کرده است. همین‌طور پیشرفت‌های بسیاری در ساخت اتومبیل‌های بدون راننده صورت گرفته است.

فرنک می‌گوید، با فعالیت‌ها و مطالعاتی که در حوزه هوش مصنوعی در دره سیلیکون صورت می‌گیرد، به زودی شاهد تحولات بسیاری در این زمینه خواهیم بود.

چین: دومین اقتصاد بزرگ جهان هم یکی دیگر از رهبران جهان در حوزه هوش مصنوعی خواهد بود.

شرکت‌های فناوری نظیر تنسنت (Tencent) و بایدو (Baidu) در حال رقابت با شرکت‌های دره سیلیکون هستند تا استفاده از هوش مصنوعی را در کشورشان توسعه دهند.

کشور چین با حمایت دولت در زمینه توسعه زیرساخت‌های هوش مصنوعی بسیار موفق عمل کرده است.

بر اساس پیش‌بینی‌های جک ما، مدیرعامل وب‌سایت علی‌بابا، ممکن است پیشرفت‌ها در این زمینه تا آنجا باشد که حتی دیگر نیازی به حضور مدیران عامل در شرکت‌ها نباشد.

بر خلاف آمریکا، در چین فشارها برای حرکت به سوی دنیای مدرن از طرف دولت وارد می‌شود.

به گفته فرنک، چین با حمایت دولت در زمینه توسعه زیرساخت‌های این کشور بسیار موفق عمل کرده است و این رویکرد مزایای بسیار زیادی برای چینی‌ها به همراه خواهد داشت.

دولت چین قصد دارد با صرف هزینه‌ای هنگفت، بازار ویژه‌ای برای صنایع هوش مصنوعی به وجود آورد که ارزش آن 150 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. بر اساس این برنامه توسعه‌ای حداکثر تا سال 2020، زیرساخت‌ها و مراکز تحقیقاتی چین در زمینه فناوری هوش مصنوعی به سطحی همتراز با کشورهای پیشتاز این عرصه خواهد رسید.

همچنین، پنج سال بعد یعنی در سال 2025، وضعیت این فناوری در چین با یک جهش بسیار بزرگ روبرو خواهد شد و سرانجام پنج سال پس از این جهش، یعنی در سال 2030، چین به مرکز نوآوری هوش مصنوعی در جهان تبدیل خواهد شد.

هند: همواره بازاری مناسب برای برون‌سپاری خدمات بوده است. این کشور در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه هوش مصنوعی داشته است. با توجه به پیشرفت‌های سریع چین در این زمینه، هند هم این مهم را به عنوان بخشی حیاتی از راهبرد امنیت ملی خود می‌داند.

هوش مصنوعی در هند عمدتا از سوی شرکت‌هایی مورد استقبال قرار گرفته است که حدود 143 میلیارد دلار در برون‌سپاری هزینه‌ کرده‌اند. در حال حاضر 4 میلیون هندی از این طریق استخدام شده‌اند و مشغول به کارند.

توسعه هوش مصنوعی در جهان

در حال حاضر، شرکت‌های نظیر اینفوسیس (Infosys) و شرکت مشاوره تاتا و ویپرو (Tata Consultancy Services and Wipro) به شرکت‌ها و موسساتی با نام‌های بزرگ نظیر بانک دویچه آلمان، لاکهید مارتین در آمریکا، IBM، مایکروسافت و ارتش آمریکا خدمات فناوری ارائه می‎دهند.

به عنوان مثال، شرکت کوگنیزانت با اینکه در ایالات متحده آمریکا مستقر است، دارای بیشترین نیروی کار در هند است. این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی خدماتی نظیر استفاده از ربات‌های آنلاین برای مدیریت امور مالی مشتریان تا ایجاد سیستم‌های خودکار برای دستگاه‌های هوشمند را فراهم می‌آورد.

به گفته فرنک، هند در حال حاضر به شکل قابل توجهی بر نیاز شرکت‌های جهانی تمرکز کرده است. به علاوه رشد قابل توجه استارت‌آپ‌ها در این کشور، منجر به خوش‌بینی در پیشرفت فزاینده هوش مصنوعی در این کشور شده است.

مخاطرات هوش مصنوعی

بسیاری از مشکلات بالقوه هوش مصنوعی نگرانند و آن را تهدیدی برای انسان می‌دانند. ایلان ماسک، میلیاردر و موسس شرکت تسلا، به تازگی هشدار داده که استفاده نادرست از فناوری می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. او در نامه‌ای سرگشاده خواستار ممنوعیت جهانی در استفاده از تکنولوژی برای ساخت سلاح شد.

فرنک نیز معتقد است، توسعه هوش مصنوعی در جهان مستلزم تفکر دقیق از سوی دولت‌ها و شرکت‌ها و همچنین وضع قوانین است.

به گفته او، جهان باید به سمتی برود که هوش مصنوعی آن را به مکانی بهتر تبدیل کند و نه اینکه آسیب‌رسان باشد.

ترس فراگیر دیگر در مورد هوش مصنوعی، جایگزین شدن ربات‌ها با نیروی کار است. فرنک البته با این رویکرد مخالف است. او می‌گوید، هوش مصنوعی نه تنها باعث از میان رفتار مشاغل نمی‌شود، بلکه حتی قادر است مشاغل موجود را بهبود ببخشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.