کد مطلب: ۱۵۵۷۵۰

اکونومیست گزارش می‌دهد

ایمنی عامل کاهش مرگ‌و‌میر ناشی از بلایای طبیعی

ایمنی عامل کاهش مرگ‌و‌میر ناشی از بلایای طبیعی

اگر چه تعداد بلایای طبیعی در جهان رو به افزایش است، اما مرگ‌ومیر ناشی از این بلایا به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

الهام میرمحمدی: برخی کارشناسان بر این باورند که طوفان هاروی، بدترین طوفانی بود که طی 50 سال گذشته در هیوستون رخ داد. به دنبال وقوع طوفان هاروی، تنها ظرف 4 روز آب در برخی از مناطق این شهر تا ارتفاع 3 متری بالا آمد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فقدان سیستم تخلیه آب مناسب در این شهر 6.5 میلیونی، منجر به سیلابی شدید شد. تعداد کشته‌های این طوفان تاکنون 44 نفر اعلام شده است. همچنین آمریکایی‌های بسیاری ناچار به تخلیه منازل خود و ترک شهر شدند.

تگزاس و ایالات همسایه‌اش همواره مستعد چنین بلایای طبیعی بوده‌اند.

بلایای طبیعی و مرگ‌ومیر ناشی از آن

به طور کل، طبق گزارش سازمان ملل متحد، بیشترین تعداد بلایای طبیعی در بازه زمانی 1995 تا 2015 در کشورهای آمریکا، چین و هند ثبت شده است.

آمار و ارقام نشان می‌دهد، با افزایش تعداد بلایای طبیعی در جهان، میزان مرگ‌ومیر و تلفات ناشی از آن به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

نمودار مقابل تعداد بلایای طبیعی و مرگ‌ومیر گزارش‌شده را در سال‌های 1900 تا 2011 نشان می‌دهد:

بر اساس گزارش‌ها، تعداد بلایای طبیعی در جهان از سال 1970 تاکنون بیش از 4 برابر افزایش یافته و به 400 مورد در سال رسیده است. این بلایا که شامل زلزله، طوفان، سیلاب و تغییرات شدید درجه حرارت است، در کمترین حالت منجر به کشته شدن دست‌کم یک نفر یا خسارت مالی می‌شود.

گفته شده، تعداد رویدادهای هیدرولوژیکی (نظیر سیل، زمین‌لرزه و بهمن) در سال 2016 به بالاترین سطح خود رسیده است. رویدادهای هیدورلوژیکی ثبت‌شده در حال حاضر، 6 برابر تعداد آنها در سال 1980 است.

نمودار زیر تعداد بلایای طبیعی و همچنین علل وقوع آنها را در بازه زمانی 1980 تا 2016 نشان می‌دهد:

علل وقوع بلایای طبیعی

اگرچه تعداد این حوادث و رویدادهای طبیعی رو‌به‌رشد است، اما در مقایسه با سال‌های گذشته تعداد اندکی از مردم جان خود را از دست می‌دهند.

بر اساس این گزارش‌ها، در سال 1970، نزدیک به 200 هزار نفر بر اثر حوادث ناشی از بلایای طبیعی کشته شدند. این میزان از مرگ‌ومیر به دلیل انجام اقدامات ایمنی نظیر بهبود کیفیت ساختمان‌ها و طرح‌های پیشگیری از سیل، به شکل قابل توجهی کاهش یافته است.

با این حال به منظور کاهش بیشتر تلفات و خسارت، برنامه‌ریزان شهری می‌بایست اقدامات ایمنی بیشتری لحاظ کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.