کد مطلب: ۲۰۸۱۶۶

امواج تلفن همراه و سرطان: آخرین پژوهش‌ها چه می‌گویند؟

امواج تلفن همراه و سرطان: آخرین پژوهش‌ها چه می‌گویند؟

به دلیل استفاده طولانی‌مدت افراد از تلفن همراه، نگرانی‌ها پیرامون احتمال ابتلا به سرطان، به خصوص سرطان مغز افزایش یافته است. نتایج یکی از پژوهش‌های اخیر نشان می‌دهد، بعد از انتشار حجم زیادی از امواج رادیویی روی بدن موش‌ها، هیچ اختلالی در وضعیت سلامت آنها به وجود نیامد.

الهام مشعوف: طی آزمایشی، تعدادی موش‌ نر را در معرض حجم عظیمی از امواج ساطع‌شده از تلفن همراه قرار دادند، بعد از انجام این تست، علائم خفیفی از گسترش نوع خاصی از تومور قلبی در آنها مشاهده شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اما از نظر محققان، این آزمایش خیلی قابل استناد نیست. چون میزان امواجی که روی موش‌ها آزمایش شد، خیلی بیشتر از مقدار امواجی بود که کاربران تلفن‌های همراه به طور روزانه با آن سر‌و‌کاردارند.

به دلیل استفاده طولانی‌مدت افراد از تلفن همراه، نگرانی‌ها پیرامون احتمال ابتلا به سرطان، به خصوص سرطان مغز، از طریق امواج این گوشی‌ها افزایش یافته است.

ثابت شده که تلفن‌های همراه امواجی از خود ساطع می‌کنند، اما این امواج از نوع امواج رادیویی هستند، و نسبت به امواج یونیزه‌کننده تاثیر و انرژی کمتری دارند. امواج یونیزه می‌توانند به دی‌اِن‌اِی (DNA) فرد آسیب وارد کرده و به تدریج منجر به سرطان شود.

اما تحقیقات تازه نشان می‌دهد که امواج رادیویی که از تلفن همراه منتشر می‌شود، در حد امواج یونیزه آسیب‌رسان نیست.

نتایج یکی از پژوهش‌ها نشان داد که بعد از انتشار حجم زیادی از امواج رادیویی روی بدن موش‌های نر، تومور‌هایی در اطراف قلب آنها رشد کرد. اما موش‌های ماده‌ای که در معرض امواج قرار گرفتند، دچار این مشکل نشدند، و طی بررسی‌های بعدی، در وضعیت سلامت هیچ یک از موش‌های نر و ماده اختلالی به وجود نیامد.

در‌ نهایت، از هیچ‌کدام از این بررسی‌ها شواهد کافی و واضحی از خطر ابتلا به تومور‌های مغزی توسط امواج رادیویی به دست نیامد.

کمیسیون ارتباطات فدرال ایالات متحده، می‌تواند میزان انتشار امواج رادیویی از تلفن‌های همراه را محدود کند، در عین حال سازمان غذا و دارو (FDA) مشخص می‌کند که آیا این میزان از امواج رادیویی خطراتی برای سلامت افراد دارد یا خیر.

نتایج حاصل از آزمایش انجام گرفته روی موش‌ها نشان می‌دهد که با وجود استفاده روزانه و گسترده افراد از تلفن همراه، هیچ علامتی از ابتلای آنها به بیماری‌هایی نظیر تومور‌های مغزی دیده نشده است.

سازمان غذا و دارو از مرکز تحقیقات سم‌شناسی بین‌الملل (NTP) که بخشی از موسسه بین‌المللی سلامت است، خواست تا انجام این تحقیق را بر عهده بگیرد.

بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از بررسی‌های مرکز تحقیقات سم‌شناسی بین‌الملل، و صد‌ها مطالعه دیگر در این زمینه، سازمان غذا و دارو همچنان بر این باور است که محدوده امواج رادیویی تلفن‌های همراه، خطری برای سلامتی ندارند.

در این پژوهش، به خصوص از فرکانس‌های کم 2G و 3G استفاده شد. طی دو سال، محققان تمام قسمت‌های بدن موش‌ها را روزانه به مدت بیش از 9 ساعت، در معرض امواج رادیویی قرار دادند (سن یک موش 2 ساله تقریبا برابر با سن یک انسان 70 ساله است).

سطح امواج منتشرشده در این آزمایش از حالت عادی بیشتر بود. به گفته جان بوچر، دانشمند ارشدNTP، نتایج حاصل از این تحقیقات را نمی‌توان با تاثیرات ناشی از امواج تلفن‌های همراه مقایسه کرد.

طبق اظهارات سازمان غذا و دارو، با وجود انجام این آزمایش روی موش‌ها، ارتباط میان امواج رادیویی با ابتلا به سرطان، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در واقع، موش‌هایی که در معرض امواج تلفن‌ همراه بودند، در مقایسه با موش‌هایی که در محدوده این امواج نبودند، بیشتر عمر کردند.

در نهایت، نتایج حاصل از آزمایش انجام‌گرفته روی موش‌ها نشان می‌دهد که با وجود استفاده روزانه و گسترده افراد از تلفن همراه، هیچ علامتی از ابتلای آنها به بیماری‌هایی نظیر تومور‌های مغزی دیده نشده است.

اوتیس براولی، سرپرست انجمن سرطان آمریکا نیز طی مصاحبه‌ای این موضوع را تایید کرد. به اعتقاد او، رابطه ضعیفی بین استفاده از تلفن همراه و ابتلا به سرطان وجود دارد، و تا به حال، خطری از این بابت مشاهد نشده است. او در ادامه اضافه کرد: من همیشه تلفن همراهم را بدون هیچ ترسی نزدیک به گوشم نگه می‌دارم.

منبع: theverge.com

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.