کد مطلب: ۲۴۳۰۶۴

کارشناس بازار طلا مطرح کرد:

دپو ۹ تن طلا در خانه‌های مردم طبیعی است

دپو 9 تن طلا در خانه‌های مردم طبیعی است

به گفته یک کارشناس بازار طلا، گردش طلا در ایران سالانه 150 تا 200 تن است و گاهی به 300 تن نیز می‌رسد، خرید 9 تن طلا توسط ایرانیان در زمستان سال گذشته اتفاق عجیبی نیست.

فریبا تاجدینی: چند روز پیش یکی از روزنامه‌های داخلی به نقل از بلومبرگ خبری در خصوص ذخیره‌سازی طلا توسط ایرانیان در خانه‌هایشان منتشر کرد و نوشت: ایرانی‌ها برای خرید طلا رکورد زدند و زمستان 96 بیش از 9 تن طلا خریده‌اند.

آیا واقعا تمایل ایرانی‌ها برای خرید طلا افزایش پیدا کرده است؟

منصور نامداری زندی، دبیر اتحادیه صادرکنندگان طلا و جواهر در گفت‌گویی با تجارت‌نیوز ، در خصوص خرید 9 تن طلا توسط ایرانیان در زمستان سال 1396 عنوان می‌کند: ذخیره طلا توسط ایرانیان اتفاق تازه‌ای نیست، اغلب مردم ایران دارایی خود را به صورت ذخیره طلا نگه می‌دارند. گردش طلا در ایران سالانه 150 تا 200 تن است و گاهی به 300 تن نیز می‌رسد، پس خرید 9 تن در طول سه ماه دور از انتظار نیست.

نامداری زندی با اشاره به نوسانات اخیر بازار ارز می‌گوید: اتفاقی که در فصل زمستان سال 1396 افتاد به علت نوسانات ارز به وجود آمده بود. مردم در جریان هیجانات سکه و ارز و نوسان و حبابی که در این بازار به وجود آمده بود پول‌های خود را به ارز و طلا تبدیل کردند.

وی همچنین اظهار می‌کند: بانک کارگشایی اقدام به فروش سکه کرد و این تبلیغی در جهت جذب مردم برای خرید سکه طلا بود، در صورتی که امورات مردم با سکه نمی‌گذرد بلکه با کار و تولید می‌گذرد. حال تعدادی از مردم احساس کرده‌اند که ارزش پول آن‌ها پایین آمده است، از این جهت به خرید سکه و شمش طلا روی آوردند.

دبیر اتحادیه صادرکنندگان طلا و جواهر به این سوال تجارت‌نیوز که در بیشتر کشورهای دنیا بر خلاف ایران از تولید طلا مالیات بر ارزش افزوده گرفته نمی‌شود، این‌گونه پاسخ می‌دهد: در بیشتر کشورهای دنیا از تولید مواد اولیه طلا از جمله شمش طلا مالیات بر ارزش افزوده گرفته نمی‌شود ولی در ایران این مالیات بر ارزش افزوده که 9 درصد است، گرفته می‌شود، بر همین اساس طرحی در همین خصوص به مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون اقتصادی مجلس داده شده است که این مشکل حل و فصل شود و این امکان به وجود آید که در شش ماهه اول سال 1397 از ارزش افزوده‌ای که به طلا اضافه می‌شود مالیات گرفته شود. یعنی فقط از اجرت طلا مالیات بر ارزش افزوده گرفته شود.

نامداری زندی در پایان به آینده طلا اشاره می‌کند و می‌گوید: قیمت طلا با واکنش‌های بین‌المللی نوسان پیدا می‌کند و عوامل متنوعی در تعیین قیمت آن دخیل است و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی از قیمت طلا در آینده ارائه داد، اما در حالت کلی می‌توان انتظار داشت قیمت طلا بالا برود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.