کد مطلب: ۲۵۷۲۰۴

غول‌هایی که بچه‌های خود را می‌خورند

غول‌هایی که بچه‌های خود را می‌خورند

تحلیل‌گران بر این باورند که نفوذ و سلطه بیش از حد غول‌های تکنولوژی در آمریکا مانع رشد استارت‌آپ‌ها شده‌ است. شرکت‌های فناوری بزرگ با جمع‌آوری اطلاعات، یا این شرکت‌های کوچک را کپی یا برای خریداری آنها اقدام می‌کنند.

الهام میرمحمدی: اکونومسیت در تازه‌ترین شماره خود به نفوذ بیش از حد غول‌های تکنولوژی در آمریکا اشاره کرده که مانع رشد استارت‌آپ‌ها شده‌ است.

به گزارش‌ تجارت‌نیوز ، شرکت‌های بزرگ فناوری در سیلیکون‌ولی با دسترسی به داده‌ها، ایده‌های شرکت‌های کوچک‌تر را جمع‌آوری کرده و برای خریداری آنها اقدام می‌کنند.

این نشریه انگلیسی در این مطلب به معرفی چند استارت‌آپ می‌پردازد که غول‌های تکنولوژی به محض شناسایی یا آنها را کپی کرده یا با خریداری این شرکت‌های کوچک، تهدید بالقوه را در نطقه خفه می‌کنند.

اولین بار وضع قوانین ضدانحصار بر ضد فعالیت‌های اینترنتی مایکروسافت از اواسط دهه 1990 میلادی آغاز شد. این قانون امکان نفوذ سایر شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزار مرورگر اینترنت را در اروپا فراهم می‌آورد. اتحادیه اروپا رسما نامه اعتراض‌آمیز خود را نسبت به انحصار فعالیت‌های اینترنتی شرکت مایکروسافت ارسال کرد.

امروز هم به دلیل تسلط آمازون، فیس‌بوک و گوگل هر گونه فعالیتی که در شرکت‌ها با اینترنت مرتبط باشد، از سوی این غول‌های فناوری خطرناک شناخته می‌شود. این موضوع تامین سرمایه از سوی سرمایه‌داران را برای استارت‌آپ‌ها دشوار کرده است.

بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته، تعداد استارت‌آپ‌های مرتبط با حوزه فناوری در سال 2017 در مقایسه با سال 2012، حدود 22 درصد کاهش یافته است.

سوال این است که چه بر سر استارت‌آپ‌هایی که فعالیت خود را در سیلیکون‌ولی آغاز می‌کنند، می‌آید؟

اکونومیست سیلیکون‌ولی را منطقه کشتار می‌خواند و می‌نویسد: یکی از واضح‌ترین مثال‌ها در این زمینه شرکتی نظیر اسنپ (Snap) است که در سال 2013 به مبلغ سه میلیارد دلار از سوی فیس‌بوک خریداری شد. فیس‌بوک به راحتی بسیاری از ویژگی‌های موفق اسنپ را شبیه‌سازی کرد و به این ترتیب مانع پیشرفت این استارت‌آپ شد.

مثال کمتر شناخته‌شده آن شاید اپلیکیشن پخش زنده ویدئو Life on air است. زمانی که توئیتر برنامه مشابه پریسکوپ را خرید، این اپلیکیشن در رقابت شکست خورد اما برنامه دیگری را طراحی کرد که گفتگوهای ویدئویی گروهی به کاربران ارائه می‌داد. در نهایت این طرح نیز از سوی فیس‌بوک کپی شد و کاربران را از آنِ خود کرد.

حتی اگر غول‌های فناوری این استارت‌آپ‌ها را خریداری نکنند، به سادگی جلوی بزرگ‌ شدن‌شان را می‌گیرند. سال گذشته آمازون شرکت هول‌فودز -فروشگاه مواد غذایی- را به قیمت 13.7 میلیارد دلار خریداری کرد، استار‌ت‌آپ پیشبند آبی (Blue Apron) که در زمینه خرید مواد غذایی به شکل آنلاین فعالیت می‌کرد، به طور کلی محو شد.

این پدیده به شرکت‌های کوچک محدود نمی‌شود و شرکت‌های بزرگ‌تر هم در انحصار این غول‌ها قرار گرفته‌اند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، بیش از 90 درصد از استارت‌آپ‌هایی که راه‌اندازی می‌شوند به دنبال کسب اهداف خود نیستند و تنها می‌خواهند به قیمت بالاتری فروش بروند.

راه‌اندازی استارت‌آپ به هیچ‌عنوان کار ساده‌ای نیست. انحصار این غول‌های تکنولوژی هر روز در گستره وسیعی از جمله جستجوی آنلاین، شبکه‌های اجتماعی، تبلیغات دیجیتال، واقعیت مجازی، پیام‌رسانی و ارتباطات، اسپیکرها، گوشی‌های هوشمند، پردازش ابری و تجارت الکترونیک بیشتر می‌شود.

اکونومیست شرکت‌های فناوری را به غول‌هایی تشبیه می‌کند که کودکان خود را می‌خورند تا یک روز بیشتر به حیات‌شان ادامه دهند.

اگرچه استثناهایی نظیر اوبر، Airbnb، اسلک (Slack) و یونیوکورن‌هایی که در میدان رقابت سر پا ایستاده‌اند، وجود دارد اما تعداد آنها در مقایسه با شرکت‌هایی که نابود شده‌اند، اندک است.

شرکت‌های بزرگی چون آلفابت، آمازون، اپل، فیس‌بوک و مایکروسافت در سال 2017 مبلغی در حدود 31.6 میلیارد دلار بابت حق مالکیت هزینه‌ کرده‌اند. این باعث می‌شود استارت‌آپ‌ها کمتر بلندپرواز باشند و تنها برای اینکه به مبلغ بالاتری خریدای شوند، تلاش کنند.

گزارش‌ها نشان می‌دهد، بیش از 90 درصد از استارت‌آپ‌هایی که راه‌اندازی می‌شوند به دنبال کسب اهداف خود نیستند و تنها می‌خواهند گران‌تر به فروش برسند.

چند دلیل در اثبات این ادعا که سیلیکون‌ولی همچنان به اقداماتی از این دست ادامه می‌دهد، وجود دارد. اول اینکه این غول‌های فناوری چون گوگل و فیس‌بوک به سادگی به اطلاعات زیادی در زمینه شناسایی رقبای جدید دسترسی دارند.

دوم دلیل دسترسی به منابع اطلاعات بازار، در مورد سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌هاست. این موضوع به شرکت‌های فناوری کمک می‌کند تا از بینش‌های بازارهای جدید و مزایای احتمالی آگاهی یابند.

فقدان فرصت برای رقابت به دلیل انحصار این غول‌های فناوری، موجب شده سرمایه‌گذاران و استارت‎‌آپ‌ها به سمت ارزهای دیجیتال حرکت کنند.

با وجود این، توجه شرکت‌های بزرگ فناوری هم به این سو جلب شده است. شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه فیس‌بوک قصد دارد، کوین‌بیس شرکتی در زمینه ارز دیجیتال را خریداری کند.

واضح است که رگولاتورها و قانونگذاران در تصویب قوانین ضدانحصار برای شرکت‌های تکنولوژی کوتاهی کرده‌اند و انتقادات بسیاری در این زمینه بر آنها وارد است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.