کد مطلب: ۲۶۱۳۹۷

پشت پرده رفتارهای رادیکال سیاسی بن سلمان

پشت پرده رفتارهای رادیکال سیاسی بن سلمان

علی‌رغم تغییر و تحولات فراوان و انجام اصلاحات در زمینه آزادی‌های مدنی، سخت‌گیری‌های ولیعهد قدرتمند عربستان سعودی، محمد بن سلمان در مورد آزادی‌های سیاسی افزایش یافته است.

الهام میرمحمدی: ماه رمضان در عربستان سعودی همیشه ماه بخشش و عفو عمومی بود، در عوض حالا به لطف ولیعهدی محمد بن سلمان ، به جای عفو و تخفیف مجازات، تعداد بیشتری به 2000 زندانی که از سپتامبر گذشته بازداشت شده بودند، اضافه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به نقل از اکونومیست، طی ماه گذشته او 17 فعال حقوق بشر را دستگیر کرده است. در میان آنها 9 تن از زنانی هستند که برای داشتن حق رانندگی مبارزه کرده‌اند.

بن سلمان، برخی از ممنوعیت‌های اجتماعی را کاهش داده است. به عنوان مثال زمان پایان محدودیت رانندگی زنان در این کشور 24 ژوئن اعلام شده است.

اما به محض اینکه شهروندان سعودی درخواست حقوق جدیدی را دارند، دستگیر می‌شوند.

این شرایط بسیار طاقت‌فرسا است. سعودی‌ها در مورد مسائل سیاسی بسیار محتاطانه عمل می‌کنند. آنها مکالمات تلفنی در مورد مسائل خود ندارند و حساب‌های کاربری خود را در شبکه‌های اجتماعی غیرفعال کرده‌اند. این شرایطی است که رعب و وحشت ایجادشده از سوی ولیعهد جوان به وجود آورده است.

محمد بن سلمان اما هیچ تناقضی در سیاست‌های خود نمی‌بیند. طرح‌های او در زمینه آزادی‌های اجتماعی کپی‌برداری از طرح‌های امارات متحده عربی است. در عوض از دادن آزادی‌های سیاسی چشم‌پوشی کرده است.

در کمتر از یک سال که به عنوان ولیعهد عربستان انتخاب شده، بن سلمان کنترل مستقیم رسانه‌ها و کسب‌وکارهای بزرگ و انتصاب اعضای هیات‌مدیره را برعهده گرفته است.

روحانیونی که زمانی قدرت را در دست داشتند و بسیاری از شاهزادگان رقیب او دستگیر شده‌اند، حالا صحبت از برگزاری انتخابات مجلس مشورتی است.

موج بازداشت‌ها و اقدامات علیه مخالفان در این کشور ادامه دارد. وی همچنین افسران سابق مصری را استخدام کرده تا مخالفانی را که به شکل پنهانی فعالیت دارند، شناسایی و دستگیر کنند.

در گذشته فعالان سیاسی تنها بازداشت می‌شدند. اما حالا پس از دستگیر شدن عکس‌های آنها در مطبوعات منتشر و با خطوط قرمز عنوان جاسوس و خائن به آنها داده می‌شود. همچنین، ربات‌های توئیتر این اتهامات را نشر می‌دهند. نرم‌افزارهای جاسوسی موبایل‌ها را برای یافتن مظنونین جدید بررسی می‌کنند و به این ترتیب دولت شرمساری و آبروی این افراد را هدف می‌گیرد.

شرکت‌های غربی برای جهت‌دهی به افکار عمومی استخدام شده‌اند. ادعا می‌شود، کمپانی‌هایی چون گروه SCL شرکت مادر کمپانی کمبریج آنالیتیکا توصیه‌هایی به حکومت سعودی کرده است. کمبریج آنالیتیکا همان‌ شرکتی‌ است که پیش‌تر در سال 2015 با جمع‌آوری داده‌های خصوصی کاربران در جهت بررسی میزان محبوبیت دونالد ترامپ، به او در پیروزی در انتخابات کمک کرد.

حالا این شرکت بریتانیایی با تمرکز بر چندین گروه سعودی، متوجه شده که میزان نارضایتی از حکومت سعودی بسیار گسترده است. به این ترتیب با ارائه راهکارهایی نظیر انجام اصلاحات اقتصادی و اجتماعی به او برای باقی ماندن در قدرت یاری رسانده است.

استراتژی‌های محمد بن سلمان برای سرکوب مخالفان و در عین حال ارائه برخی اصلاحات اقتصادی و اجتماعی کاملا از پیش برنامه‌ریزی شده است. او با کنار زدن رقبای سلطنتی خود، سرکوب تجار، دستگیری آزادیخواهایان و بی‌اعتبار کردن رهبران مذهبی، دشمنی‌ها و مخالفت‌های زیادی برای خود ایجاد کرده است. اما تنها تعداد اندکی نحوه حکومت او را زیر سوال می‌برند. به نظر می‌رسد سعودی‌ها به خوبی می‌دانند که قرار است مردی سرکوبگر و دیکتاتور دیگر برای دهه‌های آینده بر آنها حکومت کند و این مساله را پذیرفته‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.