کد مطلب: ۲۶۳۰۹۶

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو پاسخ داد:

پیش‌فروش‌ خودرو چه تاثیری بر قیمت‌ها دارد؟

پیش‌فروش‌ خودرو چه تاثیری بر قیمت‌ها دارد؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو توضیح داد که چطور ممکن است پیش‌فروش‌ خودرو بر قیمت‌ها در بازار خودرو تاثیر بگذارد؟ آیا اعلام خودروسازان بزرگ مبنی بر آغاز پیش‌فروش خودرو می‌تواند کمکی به وضیت بازار خودرو کند؟

طبق اعلام شرکت‌های خودروسازی ایران‌خودرو و سایپا قرار است این دو شرکت پیش‌فروش‌هایی را انجام دهند. آیا پیش فروش خودرو کمکی به وضعیت بازار می‌کند؟

سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: اگر پیش فروش خودرو بر اساس تحویل یک تا دو ماهه باشد می‌تواند این روزها بر وضعیت بازار خودرو تاثیر بگذارد اما اگر تحویل یک ساله باشد این امر برای بازار موثر نیست.

وی افزود: شرکت‌های خودرو سازی ایران محصولاتشان را به چند طریق به فروش می‌رسانند. یکی از روش‌ها این است که خریدار از طریق پیش‌پرداخت خودروی مورد نظر خود را در زمان مورد تایید بین دو طرف معامله، خریداری می‌کند. در این روش نظارت بر قیمت کم است و همین مساله باعث ایجاد آشفتگی‌هایی در بازار خودرو می‌شود.

وی اشاره کرد: در روشی دیگر شرکت‌های خودرویی به صورت کلی اقدام به تهیه خودرو و عرضه به بازار می‌کنند و به این ترتیب نیاز روزانه بازار تامین می‌شود.

موتمنی تصریح کرد: باید خودرو با قیمت مشخص در اختیار شرکت‌ها قرار بگیرد و همچنین آنها متعهد شوند که کالاهایشان را براساس قیمت‌های مصوب شده بفروشند.

وی عنوان کرد: حتی شرکت‌های بزرگ هم بدون توجه به نرخ‌های مصوب محصولاتشان را به فروش می‌رسانند و معاملاتشان را با قیمت‌های بالا انجام می‌دهند.

موتمنی ادامه داد: برخی از مشتریان توانایی خرید به روز ماشین را ندارند، پس با پیش خرید خودرو نیازشان را تامین می‌کنند و برخی دیگر می‌خواهند خودروی به روز بخرند و یک روزه معامله خود را به سرانجام برسانند. با این حال خرید یک روزه خودرو هم نباید باعث به وجود آمدن اختلاف قیمت کارخانه و بازار شود که البته این روزها در بازار خودرو شاهد این اتفاق هستیم.

وی بیان کرد: اختلاف قیمت باید عاقلانه و منطقی باشد و متاسفانه این همان مساله‌ای است که امروز در بازار خودرو دیده نمی‌شود. اختلاف قیمت‌ها باید در سطحی باشد که خریداری که می‌خواهد از بازار آزاد خرید کند دچار مشکل مالی نشود و برای تهیه خودرو به زحمت نیفتد.

موتمنی افزود: خرید و فروش خودرو در دنیا به صورت نقدی انجام نمی‌شود. خودرو‌سازان در پی مشتری هستند. در حال حاضر خودرو‌سازان ما خود را تنها می‌بینند و خروجی خودرو را می‌بندند پس زمانی که خودرو‌سازان خودرو در اختیار بازار قرار ندهند مشتری چطور باید محصول مورد نظر خود را تهیه کند؟

وی ادامه داد: وقتی خودرو‌ساز و دارندگان خودرو از خرید و فروش ممانعت می‌کنند نتیجه همین آشفته بازاری می‌شود که این روزها در حوزه خودرو با آن رو به رو هستیم.

وی تصریح کرد: اگر خودرو‌سازان توان تامین نیاز بازار را دارند که دلیلی برای پیش فروش وجود ندارد مگر اینکه این پیش فروش در کوتاه مدت یعنی زمانی بین یک تا دوماه صورت بگیرد و بیش از این مدت کمکی به بازار خودرو نمی‌کند. در عین حال اگر تولیدکنندگان موجودی کمی دارند باید آن را اعلام کنند تا دولت اقدامات لازم در خصوص کمبودهای موجود را انجام دهد.

موتمنی در پایان عنوان کرد: راه‌حل این شرایط این است که تولیدکنندگان به اندازه کافی خودرو به بازار عرضه کنند تا اختلاف قیمت بین کارخانه و بازار کاهش پیدا کند. مشکلات فعلی از عرضه کم ناشی شده است و برای بهبود شرایط باید شیوه عرضه کالا را اصلاح کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • babak

    ای مردم نخرید به جان خودتون اگر فقط سه ماه نخریم دو سوم قیمت را از دست میده.امتحان کنیم برا یکبار هم شده. اینها واقعا با جان و مال ما بازی میکنند.دولتهای اروپایی امنیت خودرو و داشتن ایر بک و تست امنیت را اجباری کرده ولی دولت ما چی?!

  • Naser

    آخه شماها براساس کدوم تحقیق مدون به این نتیجه رسیدید که نخریدن باعث کاهش قیمت در اقتصاد ایران میشه؟

  • محمد علی رحیمی

    امان از این مردم ایران

  • فواد صالحی

    اره بنظر منم خودرو که تو سه ماه پنج برابر شده قیمتش ارزون میده کارخونه باید نرخ رو بالا ببرن احسنت به این تدبیر

  • ناشناس

    وقتی خودرودرانحصارباشدنتیجه اش همینه هم ارکیفیت میزنن هم قیمتها هرروزبالامیبرند نطارت هم که نیست ازطرف دیگریک عده سرمایه دار بخاطرسودبه محض بازشدن سایت میخرند تا چندبرابربه مردم بفروشند

  • ناشناس

    امنیت فقط به این معنا نیست که کشور از دست دشمنان در امان باشه، امنیت یعنی وقتی برنامه ای برای آینده داری، دچار سردرگمی نشی. با خیال راحت هدفتو دنبال کنی. مثلاً من نوعی اگه الآن میرم ماشینمو میفروشم و برای ماشین جدید ثبت نام میکنم، نباید هیچ گونه استرس و نگرانی در من باشه. در واقع کشور ما جوریه که آدم چون از قیمت های فردا خبر نداره، هیچ کار یا معامله ای رو نمیشه با خیال راحت انجام داد. مث من که الآن از استرس دارم میمیرم که چرا ماشین نازنینمو فروختم و رفتم ثبت نام کردم به یکی از شرکتایی که قیمت کارخونه ماشین میفروشه و تحویلشم یه ماه اس که آیا ماشینو بموقع بهم تحویل میدن یا آیا شرکتش معتبره یا کلاهبرداریه. اصن دارم دیوونه میشم از فکر و خیال. کاش یه خورده امنیت مالی و اقتصادی داشتیم تو کشورمون…