کد مطلب: ۲۶۳۲۴۶

عوامل رکوردشکنی تاریخی بورس

امروز شاخص کل بورس سقف تاریخی خود را که نزدیک به 100 هزار واحد بود شکست. این رکوردشکنی ریشه در چه مواردی دارد؟

یکی از مساله‌هایی که باعث شده این روزها شاهد روند مثبت باشیم این است که بازارهای موازی از نظر دید بازار به اندازه کافی رشد کرده‌اند و دلار نیز به یک مقاومت مهم در مرز هفت هزار تومان به لحاظ روانی رسیده است.

همچنین سکه نیز دارای یک حباب مثبت است. این موضوعات باعث می‌شود تا یک نوع نگرانی و ترس برای سرمایه‌گذاری در بازارها وجود داشته باشد. بازار خودرو نیز بیش از 100 درصد رشد کرده و بازار مسکن نیز همچنان رکود خود را دارد.

بنابراین بازارهای موازی بورس عملا رشد کرده‌اند. تنها بازار سرمایه‌گذاری برای منابع که وجود داشته همین بوده است. به نظر می‌آید بخشی از منابع مالی که در بازار ارز، طلا و فلزات هستند بدشان نمی‌آیند سهام شرکت‌ها را بخرند. بنابراین اولین عامل برای رونق بورس بازاهای موازی بوده‌اند که این عامل در هفته‌های قبل نیز بوده و اتفاق جدیدی نیست.

اما اینکه چه چیزی باعث استارت این بازار شد، دو دلیل دارد. یکی این است که در این چند روز اخیر مقامات سیاسی در این چند روز اخیر اظهارنظرهایی کردند و باعث شدند تا منابعی را خارج از بورس به کمک بیایند.

از جمله این صحبت‌ها می‌توان به صحبت‌های سخنگوی دولت در مورد بورس و صحبت‌های دیگر مقامات ارشد کشور اشاره کرد که گفتند منابع و سرمایه‌های سرگردان باید به سمت تولید حرکت کنند و این حرف عملا پالسی به سمت بازار سهام بود.

اما عامل دوم ثبات نسبی دلار و بازارهای موازی بود و همچنین ریسک‌هایی سیاسی چندان افزایش نیافتند. چرا که برخی‌ این انتظار را داشتند که صحبت‌های مقامات ارشد کشور تند باشد. یا آنکه در خارج کشور صحبت‌های تندی علیه ایران شود.

بنابراین بازار ترس سیاسی‌اش کاهش پیدا کرد که باعث شد افراد به جای آنکه سرمایه خود را به بازارهای جایگزین ببرند در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند. این چند عامل را می‌توانیم جزو عوامل محرک بورس در چند وقت اخیر بدانیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    اینجا مملکت تحلیل نیست جناب هلالات ! اینجا فقط پس از روی دادن اتفاق آن را توجیه می کنند. حتی خود مردم نیز دلشان برای مملکت نمی سوزد. هر کی به فکر خویشه!