کد مطلب: ۲۶۶۵۷۰

رازهای موفقیت گرجستان در صنعت ساخت‌وساز

رازهای موفقیت گرجستان در صنعت ساخت‌وساز

طی سال‌های اخیر صنعت ساخت‌وساز در کشور گرجستان به شکل چشمگیری تقویت شده است. اصلاحات دولت در ساده‌سازی سیستم صدور مجوز در بخش ساخت‌وساز از یک‌سو و آسان‌تر شدن دسترسی قشر متوسط به اعتبارات و وام‌های بانکی از سوی دیگر، از جمله عوامل مهم در پیشرفت این صنعت محسوب می‌شود.

الهام میرمحمدی: ساخت‎وساز و نوسازی املاک مسکونی و تجاری در تفلیس و باتومی از یک‌سو و احداث خط لوله انتقال نفت باکو-سوپسا و خط لوله باکو-تفلیس- جیحان از سوی دیگر، موجب احیا و تقویت صنعت ساخت‌وساز در کشور گرجستان طی سال‌های اخیر شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سایر پروژه‌های ساخت‌وساز و نوسازی در بخش انرژی نیز در این کشور در دست بررسی است. نوسازی و بهبود زیرساخت‌های مربوط به حمل‌ونقل و گردشگری نیز از دیگر پروژه‌هایی است که مورد توجه دولت بوده است.

هتل‌های متعددی در شهرهای تفلیس، باتومی و کبولتی، در امتداد دریای سیاه ساخته شده و بانک‌های تجاری با ارائه‌ وام‌های مسکن و انجام پرژه‌های مشترک و با همکاری شرکت‌های ساخت‌وساز نقش مهمی در توسعه بازار املاک و مستغلات این کشور بازی می‌کنند.

اصلاحات فراوانی در زمینه استانداردسازی ساخت‌وساز صورت گرفته است. مجموعه صنعتی SRG در این کشور شرکتی است که در زمینه‌های مختلف از حمل‌ونقل و ارتباطات گرفته تا بانکداری و املاک و مستغلات فعالیت می‌کند. این مجموعه بزرگ پروژه‌های بسیاری مربوط به توسعه و بازسازی املاک و زیرساخت‌ها را در گرجستان به دست گرفته است.

در ماه می 2015، هتل 247 اتاقی هیتلون در باتومی احداث شد. گروه‌ هتل‌های هیلتون همچنین مجموعه 165 اتاقی دیگری را در تفلیس افتتاح کرده است. علاوه بر این مجموعه، گروه ماریون اینترنشنال در سال 2017 سومین هتل خود را در تفلیس افتتاح کرد.

صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در گرجستان موسوم به GCIF هم در مارس 2014 برنامه‌های خود برای پروژه 1.3 میلیارد دلاری در شهر قدیم تفلیس که شامل احداث چندین هتل، ایجاد فضای مناسب کسب‌وکار برای خرده‌فروشان و سایر املاک تجاری بود، را آغاز کرد. همچنین طراحی مربوط به پروژه هتل پانورامای تفلیس انجام شده و به زودی اجرای آن آغاز می‌شود.

از سوی دیگر، دولت گرجستان به تازگی مناقصه‌ای برای احداث منطقه آزاد تجاری در شمال بندر پوتی برای گسترش ظرفیت بنادر گرجستان برگزار کرد. از جمله برندگان این مناقصه بزرگ شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه‌دهنده امریکایی به نام Conti group بود و انتظار می‌رود این بندر تا ابتدای سال 2019 فعالیت خود را آغاز کند. این پروژه همچنین ارتقای شبکه راه‌آهن گرجستان و آذربایجان، و شبکه راه‌آهن ترکمنستان، ازبکستان و قزاقستان که در سوی دیگر دریای خزر واقع شده‌اند، را شامل می‌شود.

در سال‌های اخیر، اصلاحات قابل توجهی در زمینه ساده‌سازی سیستم صدور مجوز در بخش ساخت‌وساز انجام شده است و اکنون شرکت‌های ساخت‌وساز اجازه استفاده از مقررات فنی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای عضو سازمان سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) را برای اجرای پروژه‌های ساخت‌وساز خود دارند.

دولت همچنین روند صدور مجوزهای ساختمانی و ساخت‌وساز را تسهیل کرده است.

در حال حاضر، تعداد شرکت‌های ساخت‌وساز معتبر در گرجستان به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

در طراحی، معماری و بخش فنی، این کشور همچنان متکی به متخصصان خارجی است. عمدتا درخواست برای خدمات مربوط به پروژه‌های بزرگ ساخت‌وساز از طریق مناقصه‌های بین‌المللی انجام می‌شود.

دولت گرجستان چندین پروژه بزرگ را برای بازسازی شهر قدیم تفلیس با مشارکت چندین بانک و توسعه‌دهنده آغاز کرده است. به جز سیمان، چوب و بتن گرجستان به شدت به واردات مواد ساختمانی وابسته است و این مواد بیشتر از اروپا و ترکیه خریداری می‌شود.

علی‌رغم کاهش اخیر قیمت املاک و مستغلات، تقاضا در این بخش به خصوص برای فضاهای اداری و تجاری همچنان در حال رشد است. پیش‌بینی می‌شود رقابت در بخش ساخت‌وساز املاک مسکونی و آپارتمان‌ها نیز تشدید شود.

رشد طبقه متوسط و آسان‌تر شدن دسترسی این قشر به اعتبارات و وام‌های بانکی، تقاضا برای مسکن، توسعه زیرساخت‌های شرکت‌ها و املاک و مستغلات را افزایش داده است. در مقایسه با سال 2003، قیمت‌ املاک مسکونی 200 درصد و قیمت املاک تجاری 300 درصد افزایش یافته است.

گرجستان کشوری زلزله‌خیز است از این رو تقاضا برای مشارکت با شرکت‌هایی که استانداردهای لازم در زینه مقاومت در برابر زمین‌لرزه را فراهم می‌آورند، بسیار بالاست. بسیاری از ساختمان‌ها در تفلیس و دیگر شهرهای گرجستان نظیر باتومی و کوتائیسی به نوسازی و تعمیر نیاز دارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.