کد مطلب: ۲۷۰۴۸۴

تغییر مفهوم همکاری در دنیای استارت‌آپ‌ها

تغییر مفهوم همکاری در دنیای استارت‌آپ‌ها

امروزه با اضافه شدن مفاهیم جدید در مجموعه‌های کاری، همکاری نیز شیوه تازه‌ای پیدا کرده است. به عنوان مثال در سال‌های اخیر مفهوم کارمندان راه‌دور مد نظر کارفرمایان قرار گرفته است. در همین چارچوب روش‌های ایجاد تعامل و همکاری بیشتر نیز نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده‌ است. در شرایط کنونی فناوری نقشی اساسی و برجسته در ایجاد این تعامل ایفا خواهد کرد.

محسن حسینی: همکاری، مفهومی اساسی در پیشبرد برنامه‌های شغلی است که می‌تواند همان‌طور که عاملی برای پیروزی است، در نهایت به شکیت نیز منجر شود. در همین راستا یک نظر سنجی نشان می‌دهد که ۸۶ درصد کارکنان و کارمندان کمبود و فقدان همکاری‌های لازم میان اعضای یک شرکت یا موسسه را عامل اصلی برای ناکامی آن مجموعه ارزیابی کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروزه با اضافه شدن مفاهیم جدید در مجموعه‌های کاری، همکاری نیز شیوه تازه‌ای پیدا کرده است. به عنوان مثال در سال‌های اخیر مفهوم کارمندان راه‌دور مد نظر کارفرمایان قرار گرفته است. در همین چارچوب روش‌های ایجاد تعامل و همکاری بیشتر نیز نسبت به گذشته تفاوت پیدا کرده‌ است. در شرایط کنونی فناوری نقشی اساسی و برجسته در ایجاد این تعامل ایفا خواهد کرد.

استفاده درست و به موقع از فناوری‌های جدید در نهایت می‌تواند به عاملی اساسی برای ایجاد همکاری‌های مشترک تبدیل شود. به شیوه‌ای که ایجاد همگرایی در میان کارمندان یک مجموعه نسبت به گذشته نیز ساده‌تر و کاراتر خواهد بود. امروز ابزارهای جدیدی برای ایجاد همکاری بیشتر ایجاد شده است که در این مطلب به بررسی برخی از آنها می‌پردازیم.

برداشتن فاصله‌ها با تصویر

در زمانی نه چندان دور، استفاده از فناوری‌های ویدیویی برای شرکت‌ها و مجموعه‌هایی که قصد داشتند با مرکزی بیرون از دفتر خود ارتباط برقرار کنند، کاری سخت و طاقت‌فرسا بود. اما امروز فراگیری استفاده از ویدیو پروژکتورها و تماس‌های ویدیو کنفرانسی به شذت افزایش پیدا کرده استو افزایش سرعت اینترنت و پهنای باندی که شرکت‌ها در اختیار دارند نیز موجب شده است که استفاده از ابزارهای ویدیویی برای نزدیک‌ کردن کارمندان به یکدیگر بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. تا جایی که امروزه برخی از شرکت‌ها چند نوبت در روز از فناوری‌های مرتبط با ویدیو کنفرانس استفاده می‌کنند.

بهترین بخش امروزی توسعه ویدیو کنفرانس‌ها به فراگیری دستگاه‌های مورد استفاده بر می‌گردد. یعنی کاربران می‌توانند با ابزارهایی چون گوشی‌های هوشمند اقدام به حضور در کنفرانس ویدیویی کنند. تبلت‌ها، تلویزیون‌ها و دیگر گجت‌ها نیز در دسته ابزارهای مناسب برای حضور در کنفرانس‌های ویدیویی هستند.

همچنین علاوه بر نرم‌افزار‌های تخصصی برای این منظور می‌توان به امکاناتی اشاره کرد که پیام‌رسان‌ها و ابزارهای آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌دهند. حتی اخیرا شبکه اجتماعی اینستاگرام امکان برقراری تماس ویدیویی را در سرویس خود قرار داده است. در این به‌روزرسانی کاربران می‌توانند به صورت کنفرانس ۴ نفره با دوستان و همکاران خود گفت‌وگو کنند.

همیشه در دسترس

روزها وقتی در دفتر کار خود مشغولید بارها برای گفت‌‌وگو با همکاری باید به اتاق یا طبقه‌ای دیگر بروید. حتی از این هم بالاتر، گاهی ممکن است همکارتان در شهری دیگر حضور داشته باشد. در چنین مواردی البته نخستین انتخاب هر کس استفادع از تلفن یا گذاشتن پیام است. اما نکته مهم اینکه برای گرفتن پاسخ‌تان ممکن است مجبور شوید چند ساعتی منتظر بمانید.

امروزه برای استفاده از ابزارهای صوتی امکانات زیادی مهیا است. مثلا به جای استفاده از صندوق صوتی، می‌توان از اپلیکیشن‌هایی استفاده کرد که به صورت دائمی روی سیستم اجرا شده و نشان می‌دهد که کاربر مورد نظر چه زمانی در دسترس است.

در اپ‌ها و نرم‌افزارهای جدید امکان ارسال و دریافت فایل و متن نیز وجود دارد. به این ترتیب می‌توان مکالمه کامل‌تری با همکاران داشت. جلوگیری از تاخیرهای کوتاه روزانه در نهایت امکان استفاده بهینه از زمان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

ابزارهایی برای همکاری‌های پروژه‌ای

یکی از اولین ابزارها برای مدیریت پروژه‌ها تقویم و سررسید برای نوشتن زمان‌بندی‌ها و کنترل بر اوضاع است. ابزارهای جدید همچنان به کاربران کمک می‌کنند که زمان‌بندی‌ها و سر رسید موعدها را فراموش نکنند اما علاوه بر این موضوعات، امکانات دیگری نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

ایجاد فضای مجازی مشابه میز کار برای اشتراک‌گذاری فایل‌ها یکی از روش‌هایی است که کاربران را آماده ایجاد پروژه‌های مشترک با کارمندان راه دور می‌کند. این ابزارها می‌توانند افراد یک تیم را فارغ از فاصله جغرافیایی‌شان به سادگی دور هم جمع کند. Trello یکی از این ابزارها است که به کاربران کمک می‌کند تا اعضا و افراد مورد نظر خود را در قالب تیم هدایت کنند.

همه برای پروژه

بسیاری از افراد هنوز هم از روش‌های زمان‌بر برای هماهنگی و ایجاد همگرایی میان کارکنان استفاده می‌کنند. اما در صورت استفاده از ابزارهای جدید، فارغ از آنکه مهندس باشید یا عکاس، گرافیست باشید یا گردشگر می‌توانید با استفاده از ابزارهای جدید شیوه تعاملی درست‌تری را با مشتریان و همکاران خود فراهم کنید.

مهمترین موضوع یافتن زمینه‌ای مستعد برای کار با دیگر افراد گروه و مشتریان است. در همین راستا لازم است به ابزارهایی چون «گوویژوالی» و «این‌ویژن» مراجعه کنید. ابزارهای طراحی بصری دیگری نیز برای پیشبرد برنامه‌های پروژه‌ای وجود دارد که می‌تواند به کار گروهی کمک فراوان کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.