کد مطلب: ۲۷۵۶۹۲

نخستین جشنواره پژوهشگران جوان اقتصاد ایران برگزار شد

مصاف ستاره‌های آینده علم اقتصاد

مصاف ستاره‌های آینده علم اقتصاد

پس از 20 ماه طی فرایندهای مختلف اعم از ثبت نام، دریافت آثار و داوری، سرانجام نخستین جشنواره پژوهشگران جوان اقتصاد ایران به ایستگاه نهایی خود رسید. دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی میزبان این رویداد بود که روز گذشته (شنبه 23 تیر ماه) برگزار شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرشاد فاطمی، معاون پژوهشی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، در ابتدا این رویداد پشت تریبون رفت و ضمن خوشامدگویی به حاضران نشست، به ارائه توضیحاتی در خصوص فرآیندهای جشنواره پرداخت.

فاطمی گفت: «تنها دو ملاک کمی مربوط به سن (کمتر از 40 سال) و حداقل تعداد پنج اثر پژوهشی متمرکز در یک حوزه کاربردی اقتصاد ایران برای شرکت در جشنواره اعمال شده و سایر ارزیابی ها بر اساس شاخص های کیفی صورت گرفته است.»

او اضافه کرد: «معیار اصلی در داوری و گزینش پنج پژوهشگر از 58 پژوهشگر جوان حاضر در رقابت، تمرکز گرایی محقق و عمق پژوهش در نظر گرفته شده و ارزیابی نهایی برای انتخاب پژوهشگر برتر نیز بر همین اساس صورت خواهد گرفت.»

فاطمی در خاتمه اشاره کرد: «شاید مهمترین دستاورد جشنواره مشارکت و تعامل 11 نهاد دانشگاهی و مرکز پژوهشی حاضر در برگزاری این رویداد باشد.»

در ادامه نوبت به ارائه پنج پژوهشگر برگزیده رسید که هر یک 25 دقیقه زمان برای ارائه و 15 دقیقه زمان برای پاسخ به پرسش‌های هیات داوران داشتند.

مرتضی تهامی‌پور با عنوان پژوهش «تعیین مناطق هم‌ریسک عملکرد سیب‌زمینی از لحاظ ریسک سرمازدگی در ایران: کاربرد اقتصادسنجی فضایی»،
حسن قلی‌پور فریدونی با عنوان پژوهش «House Prices and Start-ups of Industrial Firms in Iran» ،
حسین میثمی،با عنوان پژوهش «طراحی ابزارهای اسلامی جهت سیاست‌گذاری پولی در نظام بانکی کشور» ،
حسین توکلیان با عنوان پژوهش «هدف‌گذاری تورم CPI و PPI در فضای نظام ارزی دوگانه» ،
سید علی مدنی‌زاده با عنوان پژوهش «تحلیل تعادل عمومی پویای رکود تورمی» ،
پنج پژوهشگر برگزیده‌ای بودند که در نوبت صبح مراسم، مقاله خود را ارائه و به سوالات داوران پاسخ دادند.

اقتصاد ایران جوان2

پایان کار نخستین جشنواره پژوهشگران جوان اقتصاد ایران

طبق گزارش روابط عمومی موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، پیش از آغاز نوبت بعد از ظهر مراسم اختتامیه، نشستی صمیمانه میان حاضران در این رویداد و پنج نامزد نهایی جشنواره برگزار شد و ساعتی به بحث و تبادل میان این محققان جوان و نفرات حاضر در سالن گذشت.

به موازات این گفت و شنود اما، در جلسه‌ای دیگر هیات داوران جشنواره پشت درب‌های بسته گرد هم آمدند تا پژوهشگر برتر را انتخاب و در پایان جشنواره معرفی کنند.

با اتمام این جلسات نوبت دوم مراسم رسما آغاز شد و مهمانانی از جمله عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی؛ سورنا ستاری، معاون علمی رئیس جمهور و حسن صدوق، نماینده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به جمع حاضران در سالن پیوستند. در ابتدا محمد نوفرستی پشت تریبون قرار گرفت و ضمن خوشامدگویی مجدد به حضار، اهداف جشنواره را بر شمرد و از دست اندرکاران جشنواره تجلیل کرد.

پس از آن نوبت سخن به مسعود نیلی، دبیر شورای راهبری جشنواره سپرده شد تا گزارشی از فرآیند انجام کار این رویداد ارائه کند.

او ضمن تقدیر از تلاش‌های صورت گرفته در برگزاری جشنواره، از دستاوردهای به دست آمده ابراز خرسندی کرد و گفت: «به جز مطالعات ارزشمند صورت گرفته که می‌تواند گره‌گشای مسائل اقتصاد کشور باشد، تعامل شکل گرفته میان نهادهای آموزشی و مراکز پژوهشی مجری این رویداد، دستاورد دیگر جشنواره است که باید آن را به فال نیک گرفت. همچنین ورود جوانان با دانش و انگیزه به حوزه تصمیم‌سازی اتفاق مبارک دیگری است که به‌واسطه برگزاری چنین رویدادهایی محقق شده است.»

رئیس موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی، سپس توضیحاتی در خصوص فرآیند برگزاری جشنواره ارائه کرد و گفت: «ایده اولیه برگزاری جشنواره ابتدا در موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی شکل گرفت و با تشکیل شورای راهبری متشکل از شماری از دانشکده‌های اقتصاد شهر تهران و مراکز پژوهشی، آئین نامه نحوه انجام کار به رشته تحریر درآمد و نهایتا در مهرماه 1396 فراخوان عمومی دعوت از پژوهشگران جوان، روی سایت قرار گرفت.»

او در خصوص آثار ارسالی به جشنواره اضافه کرد: «58 اثر پژوهشی در 13 حوزه تخصصی به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که با تشکیل جلسات متعدد کمیته‌های داوری در خاتمه کار، پنج پژوهشگر به مرحله پایانی راه پیدا کردند و طی جلسه نهایی که ساعتی پیش برگزار شد، انتخاب پژوهشگر برتر صورت گرفت.»

دبیر شورای راهبری جشنواره در خاتمه سخنان خود با قدردانی از اقتصاددانان جوانان شرکت کننده در جشنواره، از آنان دعوت کرد تا سال آینده نیز آثار خود در این مسابقه علمی شرکت دهند تا هرساله این رویداد با رونق بیشتری دنبال شود.

اقتصاد ایران جوان3
بزرگترین مساله فقدان نظریه با ثبات است

سخنران بعدی عباس آخوندی بود که کلام خود را با تنگناهای اقتصادی موجود در کشور آغاز کرد. او گفت: «اکنون تمامی اقشار جامعه از دولت انتظار دارند تا برای وضعیت نابسامان اقتصاد کشور کاری انجام دهد، اما آیا این به معنی عبور از اصول اقتصاد است و صرفا باید یک تصمیم سیاسی گرفت؟ طبیعتا برای حل مسائل اقتصادی موجود نمی‌توان راهکاری سیاسی یافت بلکه لازم است تصمیمات مبتنی بر اساس علم اقتصاد باشد.»

آخوندی تاکید کرد: «دولت نباید تسلیم فضای روانی موجود شود و اتفاقا لازم است از قانون حمایت کند و با بهره‌گیری از علم اقتصاد در کاهش عدم قطعیت‌ها، تثبیت محیط اقتصادی را در دستور کار خود قرار دهد.»

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: «اکنون بزرگترین مساله در کشور ما فقدان نظریه با ثبات است که تمامی حوزه‌ها از جمله اقتصاد به این مساله دچار هستند. حال آنکه نظریه می‌تواند به مثابه چراغ راهی باشد که سبب ایجاد همگرایی در دستگاه‌های تصمیم‌ساز و تصمیم‌‎گیر خواهد بود. اکنون بیش از هر زمان به نظریه نیاز داریم و توصیه من برای نسل جوان، مشارکت هرچه بیشتر در این موضوع است. در این صورت سازگاری در تصمیمات را شاهد خواهیم بود.»

او در پایان ابراز امیدواری کرد برگزاری چنین جشنواره‌هایی بتواند کمکی در جهت تولید نظریه و روشن کردن چراغ راه باشد.

سپس حسن صدوق، رئیس دانشگاه شهید بهشتی پشت تریبون آمد و به نمایندگی از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، پیام وی را قرائت کرد.

رتبه ایران در نوآوری

سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، سخنران پایانی جشنواره بود که در گفتار خود تحلیلی از وضعیت ایران در شاخص نوآوری ارائه داد. او ابتدا به رتبه ایران در شاخص نوآوری جهان اشاره کرد و گفت: «در سال 2013 و 2014 رتبه ایران 113 و 120 برآورد شده که البته در سال 2018 به رتبه 65 بهبود پیدا کرده است. همچنین کشور ما در حوزه کارایی نوآوری به رتبه تامل برانگیز 11 در جهان دست یافته است.»

معاون رئیس جمهور ضمن برشمردن ورودی‌ها و خروجی‌های نوآوری گفت: «رتبه ایران در ورودی‌ها 93 و در خروجی‌ها 46 رقم خورده است. پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب‌وکار در بدترین وضعیت قرار دارند و این در حالی است که شاخص سرمایه انسانی و پژوهش حائز شرایط مناسبی در مقایسه با سایر کشورهاست. بنابراین به نظر می‌رسد ما در حال تربیت افرادی هستیم که محیط موجود را نمی‌خواهند.»

او همچنین به نفت محور بودن اقتصاد ایران اشاره کرد و این واقعیت را یکی از مشکلات جدی اقتصاد دانست: «درآمدهای نفتی مانع از شکل‌گیری هرگونه نوآوری شده و از این محل غالباً شرایط رانتی حاصل می‌شود.»

ستاری در پایان سخنان خود به جایگاه علم اقتصاد در جهان اشاره کرد و گفت: «عموم نوابغ در بسیاری از کشورها رو به رشته‌های اقتصاد و حقوق می‌آورند و بر خلاف کشور ما، رشته‌های مهندسی در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند. اعتقاد دارم علوم انسانی می‌تواند نقش جریان ساز بیشتری ایفا کند و امیدوارم برگزاری جشنواره پژوهشگران جوان اقتصاد ایران نقطه شروعی بر تغییر نگرش موجود در کشور باشد.»

معرفی پژوهشگر برتر

پس از آن نوبت به معرفی پژوهشگر برتر رسید و فاطمی برای اعلام نام برگزیده نهایی پشت تریبون آمد. معاون پژوهشی موسسه در این باره عنوان کرد: «در انتخاب نهایی نامزدها، دو پژوهشگر در فاصله بسیار ناچیزی از یکدیگر قرار داشتند و تصمیم شورای راهبری جشنواره بر این شد که هر دو نامزد را به عنوان نفرات برتر معرفی کند.
بر اساس این تصمیم، حسین توکلیان با عنوان پژوهش «هدف‌گذاری تورم CPI و PPI در فضای نظام ارزی دوگانه» به همراه سید علی مدنی‌زاده با عنوان پژوهش "تحلیل تعادل عمومی پویای رکود تورمی" مشترکاً عنوان پژوهشگر جوان برتر اقتصاد ایران را در سال 1396 کسب کردند.»

در خاتمه نیز دو پژوهشگر برتر در کنار سه پژوهشگر دیگر راه یافته با مرحله پایانی، روی سن آمدند و جوایز خاص خود را دریافت کردند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.