کد مطلب: ۲۷۶۰۹۹

در مرغداری‌ها چه خبر است؟

در مرغداری‌ها چه خبر است؟

پس از اعتراض چند هفته پیش برخی مرغداران به تلف شدن مرغ‌ها ناشی از قطعی برق، در مقطع فعلی در مرغداری‌ها چه خبر است؟

هرچند رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی از تلفات این نوع مرغ‌ها به دلیل قطعی برق سخن می‌گوید اما دبیر کل کانون مرغ تخم‌گذار معتقد است مقصر خسارت‌های به بار نشسته خود مرغداری‌ ها هستند. آنها می‌گویند ژنراتور برق جز ضروریات سرمایه‌گذاری در صنعت پرورش مرغ است و از این رو مرغداران با شروع فصل گرما باید چنین شرایطی را پیش‌بینی کرده و تمهیدات مناسبی را برای جلوگیری از خسارت‌ها در نظر بگیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی پیش بود که جمعی از مرغداران گنابادی در پی قطعی برق دو ساعته (از ساعت 15 تا 17) توسط اداره برق و تلف شدن بیش از شش هزار قطعه مرغ، مقابل اداره برق تجمع کردند.

این مرغداران متضرر با حمل مرغ‌های تلف شده خود در جلوی اداره برق گناباد، تعدادی از آنها را به آتش کشیدند. حال ویدئو این اقدام مرغداران در فضای مجازی و رسانه‌های کشور انعکاس‌های مختلفی داشت.

با وجود انتشار این ویدئو مقامات صنف مرغداری کشور تمایلی به بازگویی میزان تلفات و خسارت‌ها در واحدهای مرغداری ندارند. این درحالی است که فعالان صنایع غذایی بارها اعلام کرده‌اند که به دلیل افزایش قیمت تمام شده توان خرید ژنراتور برق را برای جلوگیری از مشکلات پیش آمده ندارند و مطالبه آنها از دولت این است که ژنراتوری برای جلوگیری از خسارت برای آنها فراهم شود.

در همین حال دبیر کل کانون مرغ تخم‌گذار درباره تعداد تلفات واحدهای مرغداری ناشی از مشکلات برق رفتگی به تجارت‌نیوز گفت: درحال حاضر گزارش رسمی درباره تلف شدن مرغ‌های تخم‌گذار نداشته‌ایم و اکثر تلفات در حوزه مرغ‌های گوشتی بوده است که مقصر این نوع خسارت‌ها متولیان صنعتی هستند و نه دولت.

فرزاد طلاکش در ادامه توضیح داد: موتور برق جز ضروریات لاینفک یک واحد سرمایه‌گذاری و صنعتی مواد غذایی است. ما نباید برای نصب برق اضطراری معطل تصمیم‌های دولت باشیم بلکه باید این نوع زیرساخت‌ها را خود برای واحدهای صنعتی تامین کنیم. ما معتقدیم چنانچه واحدهای مرغداری به دلیل قطعی برق دچار ضرر و زیان شده‌اند سهل‌انگاری از خودشان بوده و باید چنین شرایطی را پیش‌بینی کنند.

دبیر کل کانون مرغ تخم‌گذار با اشاره به اینکه نباید برای برخی مسائل و سهل‌انگاری‌ها اسلحه را به روی دولت گرفت، تصریح‌کرد: قطعی برق اتفاق کشوری و عمومی است. مرغدار باید برق اضطراری را برای واحد تولیدی پیش‌بینی کند. مگر می‌شود مرغدار هریک جوجه را با قیمت هزار و 200 تومان خریداری کند و مواد تغذیه‌ای این موجود زنده را با قیمت هزار و 400 تومان تهیه کند و آن وقت موتور برق که یک وسیله حیاتی برای واحد صنعتی غذا است را در اختیار نداشته باشد؟

او به قیمت هر کیلو تخم‌مرغ اشاره کرد و گفت: دراین فصل میانگین قیمت تخم مرغ به ارزش شش هزار تومان است که امروز نیز قیمت این کالاهای مصرفی نسبت به 10 روز گذشته حدود 500 تومان کاهش یافته است. علت ارزان شدن تخم‌مرغ نیز به فصل گرما، تعطیلی مدارس و دانشگاه باز می‌گردد. به‌واقع تمایل مردم به خوردن صبحانه گرم کاهش یافته و در این شرایط عرضه زیاد و تقاضا کم است، بنابراین طبیعی به نظر می‌رسد که قیمت‌ها کاهش یابد.

طلاکش در بخش دیگر سخنانش در پیامی به دولت گفت: در این بازه زمانی که فرصت مناسبی برای دامپزشکان است به دولت هشدار می‌دهیم که در چهار ماه نخست سال موضوع آنفولانزای مرغ‌های مهاجر و قاچاق شده از سوی کشورهای همسایه شمالی ما را مورد پیگیری و بررسی قرار دهند تا شاهد تجربه تلخ سال گذشته نباشیم.

او افزود: در فصل گرما تراکم مرغ کم است و مرغداران در مراکز خطر فعال نیستند. چنانچه دولت بخواهد رفتار چهار سال گذشته را برای این واحدهای صنعتی پیاده‌سازی کند و تدبیری نداشته باشد شاهد رخداد انفجاری در این حوزه خواهیم بود. سال گذشته به دلیل برخی بی‌تدبیری‌ها آنفولانزای مرغی از سوی شهرهای شمالی شروع شد و همین موضوع باعث شد که ما 26 میلیون مرغ زنده را از دست بدهیم.

طلاکش در پاسخ به این پرسش که در این بازه زمانی دولت باید چه اقداماتی را برای جلوگیری از خسارت‌های مرغداران در نظر بگیرد؟ گفت: دولت ابتدا برای رسیدگی به امور سلامت باید منابع مالی را به سازمان دامپزشکی کشور پرداخت کند که تا به امروز از سوی دستگاه‌ها ریالی پرداخت نشده است. از سوی دیگر نیز سازمان‌های متولی در امور قرنطینه همچون نیروی انتظامی و دستگاه امنیتی استان‎های شمالی را مامور کند تا از رفت و آمد مرغ‌هایی که به طور قاچاق و غیررسمی توسط عده‌ای وارد کشور می‌شوند را بگیرند. همچنین سازمان دامپزشکی کشور نیز باید مرغ بومی را تحت پایش قرار دهد که اگر مرغی دچار بیماری شده در یک استان معدوم کند. به‌واقع با چنین اقداماتی دیگر بیماری مرغی به سایر استان‌ها سرایت نخواهد کرد و میزان خسارت‌ها کاهش خواهد یافت.

مرغداران دچار خسارت نشده‌اند

از آن سو مهدی معصومی اصفهانی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران و مدیر عامل شرکت تلاونگ ضمن تائید سخنان دبیر کل کانون مرغ تخم‌گذار به تجارت‌نیوز گفت: تمام مرغداران به خصوص کسانی که به شیوه پنجره بسته فعالیت دارند در اثر قطعی برق دچار خسارت نشده‌اند؛ چرا که اکثر واحدهای تولیدی مرغ مجهز به ژنراتور هستند. گاها سه یا چهار واحد تولیدی در این حوزه اعلام کرده‌اند که ژنراتورها در زمان قطعی برق به موقع عمل نکرده‌ و همین موضوع برخی خسارت‌ها را برایشان به همراه داشته است.

هزار مرغ گوشتی تلف شدند

در آخر نیز رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مرغ گوشتی از تلفات 500 تا هزار مرغ گوشتی در برخی واحدهای صنعتی بر اثر گرما خبر داد. عطا الله حسن‌زاده به تجارت‌نیوز گفت: اخیرا هزار قطعه مرغ گوشتی در یک واحد صنعتی بر اثر گرما تلف شد و این درحالی است که بسیاری از واحدهای تولیدی در صنعت مرغداری مجهز به ژنراتور برق نیستند. ما نیز به نوبه خود هشدار اداره برق را در زمینه تامین ژنراتور واحدها اعلام کرده‌ایم اما گرمای امسال بیش از حد تصور و مرغداران ما را دچار چالش کرده است.

حسن‌زاده در پاسخ به این پرسش که آیا در این بازه زمانی قیمت مرغ گوشتی افزایش یافته است یا خیر اظهار کرد: قیمت مرغ زنده در مرغداری بین پنج هزار و 500 تا پنج هزار و 700 است. اینکه برخی می‌گویند قیمت مرغ گوشتی در سطح بازار به 10 هزار تومان می‌رسد این افزایش قیمت‌ها به نظام توزیع کشور باز می‌گردد. امروز قیمت مرغ زنده برای مرغداران در بازار کاملا تعادلی است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مواظب باشيد مرغ هاي مرده را به بازار عرضه نكنند.

  • Allianz

    فرموده جناب طلاکش زمانی صحت دارد که وضعیت اقتصادی جامعه نرمال باشد نه درب و داغون