خبر مهم:

کد مطلب: ۲۸۴۸۵۷

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز:

خودرو خارجی ارزان نمی‌شود

خودرو خارجی ارزان نمی‌شود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است که بسته جدید ارزی نه تنها از مشکلات خودروسازان داخلی نمی‌کاهد بلکه تاثیری هم بر تعدیل یا کاهش قیمت خودروهای وارداتی ندارد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو درباره تاثیر بسته جدید ارزی بر خودرو به تجارت‌نیوز گفت: در این بازه زمانی عمده‌ترین مشکل ما خودتحریمی است. قطعا زمانی‌که خودتحریمی‌ها برداشته شود بسته جدید ارزی می‌تواند، بسیار اثرگذار باشد. از سوی دیگر باید اشاره کرد که این بسته ارزی است و نه صنعتی. به‌واقع با ارائه این بسته قرار است فرآیند به دست آوردن ارز توسط متقاضیان تسهیل شود.

مهدی دادفر در ادامه توضیح داد: هیچ‌گاه حوزه خودرو گرفتار به دست آوردن ارز نبوده؛ چرا که واردکنندگان خودرو برای ثبت سفارش خودرو از ارز آزاد استفاده می‌کردند. عمده‌ترین مشکل ما به ممنوعیت ثبت سفارش‌ها، بسته بودن سایت و تغییر استانداردها مرتبط می‌شود، پس بسته ارزی جدید نمی‌تواند منجر به تعدیل یا کاهش قیمت‌ها شود.

او در پاسخ به این پرسش که با توجه به تحریم‌ها ممکن است این اثرگذاری کوتاه مدت باشد؟ اظهار کرد: قطعا این برنامه دولت هم همانند دیگر برنامه‌ها راه به جایی نخواهد بُرد. تجربه نشان داده است که آنچه مسئولان دولتی در عرصه اقتصاد تصمیم‌سازی می‌کنند با آنچه نیاز بازار است، مطابقت ندارد. دولتی‌ها عادت دارند که بخشنامه‌های زیادی را جهت گره‌گشایی از مشکلات صادر کنند اما با وجود ارائه بخشنامه‌ها مشکلات برطرف‌سازی نمی‌شود. همین مسائل و عدم واقعیت‌گرایی‌ها در برابر مسائل روز اقتصاد باعث برهم خوردن نظم ذاتی بازار می‌شود.

دادفر در بخش دیگر سخنانش درباره تاثیر بسته جدید ارزی بر خودروسازان داخلی گفت: بسته جدید ارزی بر نحوه فعالیت خودروسازان داخلی نیز تاثیری نخواهد گذاشت. چرا که در این بازه زمانی ما با مسائلی همچون تحریم خودروسازان داخلی رو به رو هستیم. چرا که خودروسازان ما در این شرایط از قطعات لازم برای ادامه فعالیت‌ها برخوردار نیستند.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در ادامه تصریح کرد: در آینده و با اجرای بسته جدید ارزی باید دید که شبکه پولی و مالی کشور به چه کسانی و با چه میزانی ارز اعطا خواهد کرد، چنانچه محدودیتی در این مسیر نباشد قطعا خودروسازان ما تحریم را دور خواهند زد و با توجه به نیازشان قطعات مورد نیاز را برای شبکه تولیدشان مهیا می‌کنند، با این رویکرد می‌توان اشاره کرد که بخشی از چالش خودروسازان برطرف خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.