کد مطلب: ۲۸۹۵۶۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رنج‌نامه استارت‌آپ‌ها در فصل گرانی ارز

رنج‌نامه استارت‌آپ‌ها در فصل گرانی ارز

برخی از این استارت‌آپ‌ها که بر پایه نوآوری و ایده‌های ناب شکل گرفته‌اند به واسطه ماهیت استارت‌آپی هنوز به درآمد و سود پایدار دست پیدا نکرده‌اند. بنابراین افزایش قیمت دلار و برخی ارزهای مرتبط با فعالیت‌های این کسب و کارها می‌تواند منجر به شکست کامل پروژه‌های خلاقانه نیز باشد.

نوسانات ارزی و سقوط ارزش پول ملی در ماه‌های اخیر به یکی از محورهای اصلی اخبار در ایران تبدیل شده است. بسیاری از فعالان حوزه اقتصاد، صاحبان مشاغل و صنایع و عمده گروه‌های جامعه به صورت روزانه قیمت ارزهای مختلف را مرور می‌کنند تا در جریان آخرین نرخ‌ها قرار بگیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بدیهی است که با تغییر در نرخ دلار ، بسیاری از کسب و کارها دستخوش تغییر شده و با موانع و مشکلات زیادی روبرو می‌شوند. یکی از بخش‌هایی که مستقیما از ناحیه نوسانات نرخ ارز خسارت خواهد دید، کسب و کارهای نوظهور و استارت‌آپ‌ها است. برخی از این استارت‌آپ‌ها که بر پایه نوآوری و ایده‌های ناب شکل گرفته‌اند به واسطه ماهیت استارت‌آپی هنوز به درآمد و سود پایدار دست پیدا نکرده‌اند. بنابراین افزایش قیمت دلار و برخی ارزهای مرتبط با فعالیت‌های این کسب و کارها می‌تواند منجر به شکست کامل پروژه‌های خلاقانه نیز باشد.

استارت‌آپ‌های داخلی عموما یا در زمینه فناوری فعالیت می‌کنند یا آنکه بر اساس فلسفه وجودی‌شان کاملا با موضوعات فناوری مرتبط هستند. از این رو بر اساس این بخش از تعریف استارت‌آپ‌ها که این شرکت‌ها هنوز به ثبات و نظم مالی دست پیدا نکرده و جامعه هدف را به روشنی نمی‌شناسند، با بحران‌های مالی روبرو می‌شوند.

مهمترین نیازهای خارجی استارت‌آپ‌ها

اغلب استارت‌آپ‌ها از سرورهای خارجی و پکیج‌های ارائه شده از سوی سرویس‌دهندگان بین‌المللی استفاده می‌کنند. سرویس‌های اختصاصی ایمیل، خدمات ابری و خدمات پشتیبانی شامل تیکت‌ها از جمله خدماتی است که کمپانی‌های خارجی در اختیار استارت‌آپ‌های داخلی قرار می‌دهند.

یکی از مدیران استارت‌آپی در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز به این موضوع اشاره کرد و در پاسخ به این سوال که چرا برای استفاده از هاست‌های مورد نیاز از خدمات داخلی استفاده نمی‌شود گفت: «نسبت قیمت و کیفیت خدمات هاستینگ در داخل ایران با یکدیگر سازگار نیست. یعنی در ازای هزینه‌هایی که در ایران پرداخت می‌کنید اغلب با امکانات بی‌کیفیت روبرو می‌شویم.»

این مدیر استارت‌آپی به دلیل آنکه بسیاری از روابط میان شرکتی با ارائه کنندگان خدمات در ایران است ترجیح داد که نامش محفوظ بماند. او در توضیح دلایل استفاده از خدمات خارجی حتی با وجود بالا رفتن نرخ ارز گفت: «برخی خدمات ارائه شده از سوی شرکت‌های خارجی نمونه مشابه در ایران ندارد. این خدمات موجب می‌شود استارت‌آپ‌ها به سوی دریافت خدمات از شرکت‌های خارجی حرکت کنند. البته خدمات هاستینگی که برای برخی کمپانی‌ها ماهانه ۵۰۰ هزار تومان هزینه داشت امروز به بیش از یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.»

بالا رفتن قیمت دلار تنها در بخش تامین مایحتاج بین‌المللی برای کسب و کارهای نوظهور مانع‌تراشی نمی‌کند. این نوسانات و بحران‌های پیرامونی‌اش در نهایت می‌تواند موانعی را برای حضور جهانی استارت‌آپ‌ها ایجاد کند. حضور در دوره‌های آموزشی که معمولا در کشورهای پیشرفته برگزار می‌شود و همچنین نمایشگاه‌های بین‌المللی مرتبط با موضوعات استارت‌آپی از جمله مسائلی است که با بالا رفتن قیمت دلار ارتباط مستقیم دارد. به واسطه این افزایش قیمت‌ها نمایندگان و فعالان استارت‌آپی امکان حضور در عرصه‌های جهانی را از دست می‌دهند.

مرادیان مدیر عامل کارواش آنلاین «بسپار»: بسیاری از این مواد شوینده از جمله محصولات وارداتی است که از سوی این کارواش وارد می‌شد و با افزایش قیمت ارز، مشکلاتی برای اصلی‌ترین مواد مورد استفاده ایجاد خواهد شد

عباس مرادیان یکی از فعالان حوزه فناوری استارت‌آپی که هم‌اکنون به عنوان مدیر عامل کارواش آنلاین «بسپار» فعالیت می‌کند با اشاره به مواد مصرفی و شوینده‌هایی که در این مجموعه مصرف می‌شود به تجارت‌نیوز گفت: «بسیاری از این مواد شوینده از جمله محصولات وارداتی است که از سوی این کارواش وارد می‌شد و با افزایش قیمت ارز، مشکلاتی برای اصلی‌ترین مواد مورد استفاده ایجاد خواهد شد.»

فهرستی از مشکلات بی‌پایان استارت‌آپ‌ها

بحران نرخ ارز در ایران اولین ایستگاه استارت‌آپ‌ها در توقف‌گاه مشکلات و موانع نیست. کسب و کارهای نوظهور، خلاقانه و مبتکرانه از زمانی که پا به عرصه بازار می‌گذارند با مشکلات و موانع زیادی روبرو می‌شوند. همین چند ماه پیش بود که یکی از استارت‌آپ‌های موفق، ناچار به اعلام تعطیلی کرد.

همزمان با اعلام مرگ یکی از کسب و کارهای موفق بود، یکی دیگر از کسب و کارها به دلیل نبود قوانین روشن در زمینه فعالیت‌های جدید، از سوی نهادهای مرتبط فیلتر شد.

استارت‌آپ‌ها عموما نسخه‌های متنوع اپلیکیشن را برای استفاده عموم کاربران عرضه می‌کنند. در این بخش نیز بحران‌ها و مشکلات زیادی گریبان‌گیر فعالان استارت‌آپی می‌شود. ارائه اپ‌های استارت‌آپی در دو بخش معضلاتی را به وجود می‌آورد. برخی فروشگاه‌های بین‌المللی مانند گوگل پلی و اپ‌استور بنا به قوانین ضد ایرانی اقدام به حذف اپ‌های ایرانی می‌کنند و از سوی دیگر نیز برخی فروشگاه‌های داخلی، قوانین سخت‌گیرانه و پیچیده‌ای را برای قرار دادن اپ روی سرویس خود اعمال می‌کنند.

استارت‌آپ‌های نوظهور همچنین با به کار گرفتن روش‌های خلاقانه معمولا در تقابل با کسب و کارهای سنتی قرار می‌گیرند. اعتراضات آژانس خودرو، فروشگاه‌های سنتی و برخی دیگر از مشاغل قدیمی به کسب و کارهای اینترنتی دیجیتالی نشان دهنده کار دشوار این سرویس‌ها است. از سوی دیگر نیز قوانین بیمه و مالیات هنوز برای استارت‌آپ‌ها روشن نیست. مجموعه این موانع سرعت کسب و کارهای اینترنتی را کاهش داده بو که اکنون با نوسانات در بازار ارز بر مشکلات این کسب و کارها نیز افزوده شده است.

یک بام و دو هوا

جملات و. عبارات حمایتی در جهت رونق کسب و کارهای دیجیتالی، اینترنتی بارها از زبان مسئولان منتشر شده است. وعده‌هایی برای ارائه تسهیلات و خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان در همین راستا قابل تحلیل است. اما در مقام عمل شرایط تفاوت بسیاری با وعده‌ها پیدا خواهد کرد.

برخی از شرکت‌ها که به نام واردات محصولی مشخص این ارز را دریافت کرده بودند با تخلفات فراوان کار خود را ادامه داده و بر آشفتگی بازار ارز افزودند. اما حتی در چنین شرایطی نیز استارت‌آپ‌ها سهمی از دلار دولتی نداشتند.

محمد جواد آذری جهرمی، وزیر جوان ارتباطات و فناوری اطلاعات در روزهای آغازین حضورش در دولت بارها از لزوم حمایت از شکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها گفت. سخنانی که در نهایت موجب شد جهرمی به عنوان وزیر استارت‌آپ‌ها شناخته شود. اما در ادامه مسیر حضور او در دولت و با مطرح شدن موضوعاتی از جمله نوسانات ارز، هیچ تلاشی برای تخصیص ارز دولتی به استارت‌آپ‌ها صورت نگرفت.

از زمانی که نرخ دلار دولتی معادل چهار هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شد، برخی بخش‌های اقتصادی و صنعتی از ارز دولتی بهره‌مند شدند. هرچند برخی از شرکت‌ها که به نام واردات محصولی مشخص این ارز را دریافت کرده بودند با تخلفات فراوان کار خود را ادامه داده و بر آشفتگی بازار ارز افزودند. اما حتی در چنین شرایطی نیز استارت‌آپ‌ها سهمی از دلار دولتی نداشتند.

اغلب مدیران استارت‌آپی اعلام کرده‌اند که نهادهای صنفی چون اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی باید پیگیر دریافت ارز دولتی باشند. در همین راستا نیز نامه‌ای از سوی این نهاد به اتاق اصناف نوشته شده است. این روند و عدم حمایت از استارت‌آپ‌ها در نهایت موجب بی انگیزگی سرمایه‌گذاران خواهد شد. سرمایه‌گذارانی که در واقع غیبت‌شان می‌تواند به پایان کار استارت‌آپ‌هایی ختم شود که تنها دارایی‌شان ایده‌ و خلاقیت بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.