کد مطلب: ۳۱۷۳۹۸

نیویورک‌تایمز بررسی کرد:

رئیس‌جمهور جدید برزیل کیست؟/چه بر سر اقتصاد برزیل خواهد آمد؟

رئیس‌جمهور جدید برزیل کیست؟/چه بر سر اقتصاد برزیل خواهد آمد؟

بزرگ‌ترین چالش پیش روی رئیس‌جمهور بعدی برزیل عبور از بدترین رکود اقتصادی است که منجر به بیکاری 13 میلیون نفر از جمعیت این کشور شده است. آیا بولسونارو، ژنرال سابق ارتش که تهدید به زندانی کردن مخالفانش کرده، می‌تواند وعده‌های خود برای بهبود اقتصاد برزیل را عملی کند؟

رای‌دهندگان در برزیل، چهارمین دموکراسی بزرگ در جهان، روز یکشنبه ژائیر بولسونارو، یک پوپولیست راست افراطی را به عنوان رئیس‎‌جمهور کشورشان انتخاب کردند. این اتفاق را می‌توان بزرگ‌ترین تغییر سیاسی در این کشور از زمان پایان دیکتاتوری نظامی در سال 1985 دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از نیویورک‌تایمز، بولسونارو، 65 ساله و ژنرال سابق ارتش، اولین بار در سال 1991 به عنوان نماینده ریو دوژانیرو در مجلس نمایندگان برزیل انتخاب شد. در طول فعالیت سیاسی‌اش، به عنوان شخصی که همواره از دوران دیکتاتوری نظامی سال‌های 1964 تا 1985 به عنوان دوران طلایی برزیل یاد می‌کند، شناخته می‌شود و همواره دیدگاه‌های نژادپرستانه و زن‌ستیز داشته اشت.

از آنجا که احزاب اصلی سیاسی کشور در حال حاضر به فساد اداری متهم هستند، بولسونارو به عنوان رهبری مقتدر که قصد مبارزه با مواد مخدر، فساد اداری و کاهش جرم و جنایت و اعمال نظم دارد، شناخته شده است. در برزیل تیم‌ ویژه‌ای در حال رسیدگی به فساد گسترده در این کشور موسوم به «عملیات کارواش» هستند. این تیم تحقیقاتی از ده‌ها تن از سیاستمداران بنام و مدیران تجاری را آغاز کرده‌ و برخی از این افراد در زندان به سر می‌برند.

چند هفته پیش از رای‌گیری و در جریان سخنرانی برای هوادارانش، بولسونارو مورد هجوم افراد ناشناس قرار گرفت و به ضرب چاقو محروم شد. این مساله به افزایش محبوبیت او منجر شد.

کمپین رقیب او، فرناندو حداد هم با چالش‌های بسیاری مواجه بود. حداد پس از آنکه رئیس‌جمهور سابق این کشور به فساد متهم و زندانی شد، جایگزین لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا شد.

چند هفته پیش از رای‌گیری در جریان سخنرانی برای هوادارانش، او مورد هجوم افراد ناشناس قرار گرفت و به ضرب چاقو مجروح شد که این مساله به محبوبیت او افزود.

کمپین فرناندو حداد، رقیب او نیز با چالش‌های دیگری مواجه بود. او پس از آنکه رئیس‌جمهور سابق این کشور به فساد متهم و زندانی شد، به جای لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا انتخاب شد. مردم برزیل اما حزب کارگر را مقصر فساد موجود در کشور و همچنین رکود فلج‌کننده‌ای که از زمان ریاست‌جمهوری دیلما روسف آغاز شد، می‌دانند.

در حال حاضر، دغدغه بسیاری از مردم برزیل افزایش جرم‌ و جنایت، فساد و مشکلات اقتصادی است. اگرچه بولسونارو طی دورانی که به عنوان قانونگذار در کنگره حضور داشت، موفقیت‌های چندانی کسب نکرده بود، اما اکنون مواضع او در مورد بسیاری از مشکلات اقتصادی برزیل روشن‌تر است و وعده‌هایی در این زمینه داده که برای مردم از اهمیت بیشتری برخوردار است.

به طور متوسط، روزانه ۱۷۵ نفر در برزیل کشته می‌شوند.

به نظر می‌رسد پیروزی بولسونارو از فرناندو حداد در دور اول انتخابات نشان‌گر خشم عمومی رای‌دهندگان در مورد سیاست‌های حزب کارگر در رابطه با مسائل اقتصادی و فساد و آمار قتل باشد.

به طور متوسط، روزانه 175 نفر در برزیل کشته می‌شوند. آمار قتل در سال 2017 حدود 62 هزار و 517 نفر گزارش شده است.

فرناندو حداد که وعده افزایش هزینه‌ها برای بهبود رفاه اجتماعی را داده، بیشتر مورد توجه طبقه فقیر جامعه برزیل بوده است. این در حالی است که بولسونارو موفق شده توجه طبقه متوسط و ثروتمند کشور را به سوی خود جلب کند.

بسیاری بر این باورند که پیروزی بولسونارو در واقع نشانه‌ سقوط سازمان سیاسی این کشور است که از سال 2002 و تحت سلطه حزب کارگر شکل گرفته است. منتقدان معتقدند که بولسونارو قطعا افراد کابینه خود را از میان مردان نظامی انتخاب خواهد کرد که این مساله اپوزیسیون و نهادهای دموکراتیک را ضعیف‌تر می‌کند. تنها یک هفته پیش از برگزاری دور دوم انتخابات او در یک سخنرانی اعلام کرد که سران حزب کارگر یا باید از کشور خارج شوند یا به زندان خواهند افتاد.

بسیاری از کسانی که به بولسونارو رای داده‌اند نگران آن بودند که انتخاب حداد می‌تواند عملیات کارواش -تحقیقات در زمینه متهمان به فساد اداری و زندانی کردن آنها- را ضعیف کند و منجر به آزادی داسیلوا از زندان شود. این مساله تاثیر بسیاری در پیروزی بولسونارو داشته است.

بولسونارو از حمایت‌های گسترده لابی قدرتمند کشاورزی مواد غذایی برخوردار است و قصد ایجاد محدودیت در طرح‌های زیست‌محیطی را دارد.

شاید بزرگ‌ترین چالش پیش روی رئیس‌جمهور بعدی برزیل اقتصاد باشد. برزیل در تلاش است تا از بدترین رکود اقتصادی خود عبور کند؛ رکودی که منجر به به بیکاری 13 میلیون از جمعیت این کشور شده است. اما هیچ‌یک از نامزدهای این انتخابات، برنامه‌ریزی دقیقی برای بهبود اقتصاد کشور نداشته‌اند. اما وعده‌های بولسونارو برای خصوصی‌سازی و بهبود وضعیت اقتصادی، توجه بازارها را به سوی او منعطف کرد.

به این ترتیب، شاید بتوان گفت انتخاباتی که در برزیل برگزار شد، نه تنها سرنوشت بزرگ‌ترین کشور آمریکای لاتین بلکه سرنوشت کل منطقه آمازون را شکل خواهد داد.

بولسونارو وعده حمایت از بخش کشاورزی را داده است. او از حمایت‌های گسترده لابی قدرتمند کشاورزی مواد غذایی برخوردار است و قصد ایجاد محدودیت در طرح‌های زیست‌محیطی را دارد. یکی از برنامه‌های او حذف وزارت محیط زیست و ادغام آن با وزارت کشاورزی و خروج از توافق آب‌وهوایی پاریس است.

او قصد دارد کمبود انرژی کشور را با توسعه بخش هسته‌ای و ساخت سدهای جدید بر روی رود آمازون حل کند و به دلیل اختلاف نظر در مورد چگونگی محافظت از آمارون که 60 درصد آن در برزیل قرار دارد، اعلام کرده که از پیمان آب‌وهوایی پاریس خارج خواهد شد.

پس از دور اول انتخابات ریاست‌جمهوری حدود 20 نهاد غیردولتی در نامه‌ای سرگشاده چندین وعده انتخاباتی بولسونارو را افشا کردند که به گفته آنها تهدیدی جدی برای محیط زیست هستند و منجر به نابودی جنگل‌ها می‌شود. آمازون بزرگ‌ترین جنگل استوایی در جهان است که به دلیل درختان زیادی که دارد مقدار زیادی از دی‌اکسید کربن را جذب می‌کند. این جنگل یکی از بهترین امکانات دفاع طبیعی در مقابل گرمایش زمین محسوب می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.