کد مطلب: ۳۲۰۲۱۶

یک کارشناس منابع انسانی حوزه استارتاپ‌ها در گفتگو با تجارت‌نیوز:

تا ۳ سال دیگر در استارتاپ‌ها کمبود شدید نیرو خواهیم داشت

تا 3 سال دیگر در استارتاپ‌ها کمبود شدید نیرو خواهیم داشت

زاغری که تا به‌حال در جذب نیرو با استارتاپ‌های مثل ریحون، کارپینو و…سابقه همکاری دارد از کمبود نیروی انسانی‌ متخصصی که دنیای استارتاپ‌ها با آن مواجه است سخن می‌گوید.

محمد زاغری، کارشناس منابع انسانی استارتاپ‌ هاست و بیش از پنج سال است در اکوسیستم استارتاپی فعالیت می‌کند و به انتخاب و گزینش افراد متخصص جایگاه‌های مختلف کاری استارتاپ‌ها کمک می‌کند. زاغری که تا به‌حال در جذب نیرو با استارتاپ‌های مثل ریحون، کارپینو و…سابقه همکاری دارد در گفتگو با تجارت‌نیوز از کمبود نیروی انسانی‌ متخصصی که دنیای استارتاپ‌ها با آن مواجه است سخن می‌گوید.

سه نقش مهم در تیم‌سازی استارتاپی

زاغری صحبت‌هایش را با اشاره به اینکه اغلب استارتاپ‌های ایرانی با سردرگمی انتخاب تیم مواجهند، شروع می‌کند: اغلب استارتاپ‌ها در آغاز راه و حتی در مسیر حرکتی، نمی‌دانند به چه رول‌هایی احتیاج دارند. فاندرها در گام اول در انتخاب کوفاندرها اغلب نمی‌داند به چه رول‌هایی باید توجه کنند و به آسانی از کنارش می‌گذرند. معمولا رول‌هایی که استارتاپ‌ها به آن احتیاج دارند در سه دسته جای می‌گیرند. هاسلر، هیپستر و هکر. براساس مقاله‌ای که در سال 2017 در کل دنیا منتشر شد و حسابی سروصدا کرد، سومین عامل شکست استارتاپ‌ها ریشه در همین مساله دارد.

کمبود نیروی انسانی

زاغری تصریح می‌کند: با توجه به دلایل ذکر شده، استارتاپ‌ها باید به چند نکته مهم توجه کنند. اولین نکته فرهنگ‌ سازمانی است. دومی تخصص نیروی کار و سومی انتطارات و شرح وظایف نیروی کار باید تعریف شده و مشخص باشد. متاسفانه در اغلب موارد یا بیش از وظایف یا کمتر از وظایف تعریف شده از نیرو انتظار دارند و این به هیچ‌وجه حرفه‌ای نیست. نکته‌ای که این روزها در دنیای استارتاپ‌ها با آن مواجهیم کمبود نیروی انسانی است و بر خلاف آنچه که می‌شنویم پیش‌بینی من برای آینده استارتی ایران در سه سال آینده این است که به شدت با کمبود نیروی انسانی مواجه خواهیم شد!

وی ادامه می‌دهد: این روزها نیروی کار داریم؛ اما متاسفانه نیرویی که به معنای واقعی «کاردرست» و تخصص لازم را داشته باشد نداریم.
وی تصریح می‌کند: با کمال تاسف باید بگویم در حال حاضر بیش از 50 پوزیشن کاری برای مجموعه‌های مختلف در دست دارم که متاسفانه نیروی حرفه‌ای لازم را در ایران پیدا نمی‌کنیم. با کسانی که مدعی تخصص‌اند از لحاظ تکنیکال به نتیجه‌ای که باید نمی‌رسیم. اغلب تخصصی که مد نظر ماست را ندارند یا در مرحله اثبات توانایی نمی‌توانند تخصصی که باید را ارایه کنند و به اصطلاح به مثابه طبل توخالی عمل می‌کنند.

مسیر شغلی مدون طراحی کنید

زاغری در پاسخ به سوال تجارت‌نیوز مبنی بر این که به عنوان کارشناس چه توصیه‌هایی برای تیم‌سازی استارتاپ‌ها دارد، ادامه می‌دهد: پیشنهاد من به استارتاپ‌ها و فاندرهای آنان این است که با تخصص وارد کار شوند وهمیشه آپدیت باشند. با مدیریت درست و انتخاب یک کالچر(مدیر فرهنگی ) مناسب که با اعضای تیم سنخیت داشته باشد وارد میدان عمل شوند.

زاغری تاکید می‌کند: فاندرها و مدیران باید مسیر شغلی مدون و مناسبی برای تیم در نظر بگیرند. این مسیر برنامه‌ریزی شده به پیشرفت استارتاپ‌ها کمک می‌کند. اگر اعضای تیم ازمزیت‌های شغلشان اطمینان حاصل کرده و در مقابل مدیران با افراد رویال و وفادار کار کنند نوعی تعامل پایاپای مطلوب شکل می‌گیرد. تعاملی که توان پیشرفت برای دو طرف فراهم می‌کند و بالطبع استارتاپ را به موفقیتی که باید هدایت می‌کند.

از شوآف‌ها دوری کنید

زاغری در انتهای صحبت‌هایش با اشاره به شوآف‌هایی که اغلب استارتاپ‌ها درگیرش می‌شوند، اضافه می‌کند: مدیران از همان ابتدای راه باید به فکر انتخاب تیم‌درست و متناسب باشند و در این راه، سراغ افرادی که تخصص بالاتری دارند بروند و از جو شوآف‌های اکوسیستم استارتاپی بیرون بیایند.

وی می‌گوید: یک توصیه دوستانه هم دارم! خیلی‌ از فعالان حوزه استارتاپ بعد از یک سال کار به عنوان نیروی متخصص سراغ راه‌اندازی استارتاپ خودشان می‌روند و به قول معروف فاندر می‌شوند. در حالی که اصلا درست نیست. نکته‌ای که در این میان فراموش می‌کنند این نکته است که بازار راه‌اندازی استارتاپ داغ است. در مقابل هر روز با نیروی متخصص کمتری در بازار کار.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.