خبر مهم:

کد مطلب: ۳۲۶۳۴۴

روایت تجارت‌نیوز از مناظره‌ای بر سر چگونگی اداره تهران:

میرلوحی: شهر را باید گران اداره کرد/میرزایی: شهر را باید عادلانه اداره کرد

میرلوحی: شهر را باید گران اداره کرد/میرزایی: شهر را باید عادلانه اداره کرد

محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران و حجت‌الله میرزایی، معاون سابق برنامه‌ریزی شهرداری تهران به مهم‌ترین چالش‌های پیش روی شهر تهران بر اساس برنامه سوم توسعه شهر پرداختند.

حزب اتحاد ملت 26 آبان ماه میزبان یکی از اعضای شورای شهر تهران و معاون سابق برنامه‌ریزی شهرداری تهران بود تا در خصوص چالش‌های پیش روی شهر تهران در پرتو برنامه سوم توسعه این شهر به صحبت بنشینند.

به گزارش تجارت‌نیوز، در این نشست محمود میرلوحی و حجت‌الله میرزایی بر سر برنامه سوم توسعه شهر تهران به بحث نشستند و انتقاداتی را هم مطرح کردند. همچنین با بیان آمارهایی، چالش‌های مهم شهرداری تهران را مطرح کردند.

ابتدای این نشست، حجت‌الله میرزایی، معاون سابق برنامه‌ریزی شهرداری تهران در مورد چگونگی تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران در زمان تصدی وی بر این معاونت گفت: جای تاسف است که هیچگاه در شورای شهر به مدیر برنامه توسعه سوم شهر تهران این فرصت را ندادند تا در مورد رویکرد برنامه اظهار نظر کرده و توضیح بدهد. این موضوع از جلوه‌های بسیار نگران‌کننده مدیریت ما اصلاح‌طلبان است که حتی فرصت گفتگو با یکدیگر را نیز نداریم.

مدیریت شهری جدید فاقد گفتمان لازم در اداره شهر است

وی با انتقاد از اینکه با آمدن محمدعلی افشانی گفتگو بین سیاست‌گذاران شهری و کارشناسان از بین رفته است، گفت: تا زمانی که این گفتگو وجود داشت، همه بر سر مسیر برنامه و فرایند اجرایی شدن آن توافق کردیم. اما از زمانی که این گفتگو قطع شد، خروجی آن بی‌اعتمادی نسبت به یکدیگر و عدم آشنایی نسبت به سندی بود که تحویل گرفته شد. به نظرم مساله اکنون شهر مساله برنامه نیست. بنده اعتقاد دارم که مسائل شهر مسائل بسیار جدی‌تری است.

وی در مورد چالش‌های پیش روی شهر تهران افزود: واقعیت آن است که شهر تهران اکنون با گسیختگی و فقدان انسجام اجتماعی مواجه است که اساسا مورد توجه قرار نمی‌گیرد. دومین مساله بحران عدم گفتگو در همه سطوح بوده که شامل گفتگوی بین مدیریت شهری و شهروندان، بین سیاست‌گذاران و کارشناسان، بین مدیریت محلی، دولت و سایر سطوح حاکمیت است. سومین مساله نیز بحران نبود تئوری و گفتمان برای اداره شهر است. واقعیت آن است که امروزه اصلاح‌طلبان نمی‌دانند که چه تلقی‌ای از شهر دارند.

میرزایی ادامه داد: تکلیف مدیریت قبلی با شهر مشخص بود. آنها شهر را به عنوان پدیده قابل مهندسی در نظر می‌گرفتند که از طریق سازوکار مالی خاصی که در نظر گرفته شده بود، از آن کسب درآمد می‌کردند. اما اکنون مدیریت شهری جدید فاقد گفتمان لازم در مورد اداره شهر است. مساله دیگر مربوط به بحران در سازمان و برنامه است. سوال این است که با کدام سازمان می‌خواهیم برنامه‌های خودر را اجرا کنیم؟ سازمانی که به چارچوب‌ها و رویه‌های گذشته عادت کرده و تلقی آن از شهر کاملا با تلقی دوستان ما در شورای شهر متفاوت است. بحران دیگر نیز مربوط نبود نظارت لازم است که تجربه یک سال گذشته این امر را ثابت کرد.

شهرداری تهران

معاون سابق شهرداری تهران اعتقاد دارد که شهر تهران دچار عدم انسجام اجتماعی شده است.

وی افزود: از طرفی به نظرم مهم‌ترین مساله اکنون بحران تضاد منافع است که در سطوح مختلف وجود دارد و یک عامل بسیار مهم در همان نبود نظارت است. امروز دوستان ما در شورا نمی‌دانند که کدام منافع را پیگیری کنند. آیا باید منافع ملی را پیگیری کنند یا منافع اطلاح‌طلبان یا منافع شخصی و منافع فراکسیون؟ اگر منافع اصلاح‌طلبان را پیگیری می‌کنند، منافع کدام تلقی از اصلاح‌طلبی و کدام حزب را پیگیری کنند؟ تک تک دوستان شورای شهر در تمام تصمیمات خود دائم بین این سطوح مختلف منافع که عرض کردم، در نوسان هستند که باید کدام بخش از منافع را در نظر بگیرند.

وی با اشاره به چگونگی تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران، گفت: برنامه در شرایطی آغاز شد که شهردار قبلی تغییر کرد. زمانی که ما برای تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران در اختیار داشتیم، بسیار اندک بود. از همان ابتدای تیرماه همواره یک فشار وجود داشت که هر چه زودتر باید برنامه را تدوین و ارائه دهیم. دوستانی که با کار برنامه‌ریزی آشنایی داشتند، کاملا می‌دانستند که تدوین برنامه توسعه یک شهر کمتر از یک سال شدنی نیست. این در حالی بود که در همین زمان کوتاه ما با یک شهردار روبرو شدیم که به شدت برنامه‌ستیز بود.

وی ادامه داد: آقای افشانی از روزی که آمدند بنای انحلال معاونت برنامه‌ریزی را گذاشتند. سپس که با مقاومت ما مواجه شد، بنای ادغام آن را گذاشت و هنگامی که دیدند ما باز هم مقاومت می‌کنیم، بنای تغییر معاون را گذاشتند و سپس برنامه را کلا بایکوت کردند. در تمام چهار ماهی که ایشان بودند، حتی یک بار اجازه ندادند تا ما در مورد برنامه صحبت کنیم. فرایند تدوین برنامه با تغییرات مکرر معاونان و مدیران کل و شهرداران همراه بود. چگونه در چنین شرایطی می‌توان برنامه تدوین کرد؟

وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: نکته جالب آن است که از روز اولی که تدوین برنامه شروع شد، برخی از کارشناسانی که در کمیسیون‌ها حضور داشتند، بیان می‌کردند که تمام خوبی‌ها در برنامه قبلی آقای قالیباف وجود دارد و چه نیازی به برنامه دیگر است. سوال این بود که اگر اینچنین است چرا انتخابات کردیم و چرا شهردار انتخاب کردیم! این زمزمه حتی در داخل شورا نیز مطرح می‌شد. در چنین شرایطی شما چه انتظاری از برنامه و برنامه‌ریزان می‌توانید داشته باشید؟!

وظیفه شورا صرفا انتخاب شهردار نیست

اما محمود میرلوحی که سخنران دیگر این نشست بود، در مورد چالش‌های پیش روی شهر تهران و اظهارات میرزایی، گفت: آقای میرزایی به خاطر دارند که هنگامی که تازه به شهرداری آمده بودند، از زبان دکتر نجفی گفتند که می‌خواهیم بودجه سال 97 را براساس برنامه سوم تدوین کنیم که ما نیز از این امر استقبال کردیم. بعد از مدتی مشاهده کردیم این امر شدنی نیست و عدول کردیم. لذا ما به عنوان شورای شهر فرایند تدوین برنامه را پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: آقای میرزایی و همکارانشان زحمت کشیدند و متنی را به عنوان سیاست‌ها برای ما فرستادند که ناکافی بود. در نهایت خود شورا و کمیسیون برنامه و بودجه این متن را نهایی کرد. ایشان و همکارانشان در برنامه سوم هیچ اشاره‌ای به سازمان‌های دیگر که در زمینه مدیریت شهری دخیل هستند، نکردند. به گونه‌ای که انگار شورای شهر، شورای شهرداری است. در حالی که تلاش ما این بود که این برنامه صرفا برنامه شهرداری نباشد و همه دستگاه‌های مختلف که در حوزه جغرافیایی تهران کار می‌کنند را در بربگیرد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال، ما مشکلات زیادی در زمینه ثبت اسناد داریم، چرا نباید سازمانی مانند ثبت اسناد در این زمینه وظایف خود را انجام دهد و مخاطب قرار گیرد. شورای شهر مصوباتی دارد که باید سایر دستگاه‌های دیگر که در حیطه جغرافیای شهری هستند، اجرا کنند. لذا وظیفه شورا صرفا انتخاب شهردار نیست.

میرلوحی اضافه کرد: شورای پنجم برخلاف سایر شوراها که بیشتر ورزشکاران در آن حضور داشتند، یک شورای تخصصی است. کمیسیون‌های تخصصی و اولویت‌های آن قبل از آغاز کار شورا شکل گرفت. در اسفند ماه سال گذشته با کمک آقای میرزایی و همکاران ایشان سیاست‌های برنامه سوم را ابلاغ کردیم. همان زمان نیز نکاتی در مورد اولویت‌های شهر تهران مدنظر بود که بنده تاکید کردم باید تنها از پنج‌تا بیشتر نشود که شامل حمل‌ونقل عمومی، حفظ باغ‌ها و محیط زیست، کاهش آلودگی هوا و احیای بافت فرسوده بود. بقیه موارد هر زمان دولت و مجلس نیز همکاری کردند، می‌توان اجرایی کرد.

شهرداری تهران

محمود میرلوحی: فقط سال آخر دوره مدیریت قبلی، بیش از 13 هزار نفر نیرو در شهرداری تهران استخدام کردند.

عضو شورای شهر تهران در مورد اظهارات میرزایی گفت: بنده نقدی جدی به برنامه ایشان دارم. انتقاد بنده این است که باید این توانایی را می‌داشتند که همه افراد و گروه‌ها را درگیر تدوین برنامه کنند و مشارکت دهند. از طرفی قرار بود که در تیرماه برنامه ارائه شود و سپس دو ماه دیگر نیز به ایشان وقت دادیم. اما باز هم آن چه که ارائه دادند، در حد انتظار ما نبود. دوستان ما نیز حق دارند که انتقاد کنند. چرا که متن برنامه سوم انسجام لازم را ندارد.

وی ادامه داد: اینکه آقای میرزایی می‌گویند برخی از دوستان گفته‌اند باید همان برنامه زمان آقای قالیباف را ادامه بدهند، درست است. اما باید بپذیریم که ضعف برنامه‌ای که آقای میرزایی و دوستانشان ارائه دادند، سبب شد تا این حرف زده شود.

25 تا 30 هزار نیروی مازاد در شهرداری تهران

در ادامه این نشست حجت‌الله میرزایی با پاسخ به اظهارات میرلوحی گفت: برنامه را ما ننوشتیم. بلکه ما به عنوان معاونت برنامه‌ریزی تسهیل‌گر و دبیرخانه بوده‌ایم. برنامه را معاونت‌های مختلف نوشته‌اند. جالب است که در بحرانی‌ترین روزهای شهرداری، به مدت چندین ماه حوزه مالی شهرداری با سرپرست اداره می‌شود. آیا این جای سوال نیست؟ یعنی دقیقا در روزهایی که شهرداری 52 هزار میلیارد تومان بدهی و 40 هزار میلیارد تومان پروژ‌ه‌های ناتمام دارد. حتی پیش‌بینی بنده این است که با توجه به نرخ‌های تورم و سود کنونی، تا پایان دوره‌ شورای شهر، این تعهدات دست کم به 170 هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

وی ادامه داد: در بحرانی‌ترین روزهای شهرداری تهران عنان حوزه مالی را به دست فردی داده‌اند که یک روز تجربه در این زمینه ندارد و برنامه حوزه مالی را نیز ایشان نوشته‌ است. در چنین شرایطی به دلیل همین ناتوانی شهرداری تهران حدود 1300 میلیارد تومان اوراق مشارکت را از دست داده است، اما کسی اعتراض نمی‌کند. آقای میرلوحی که رئیس کمیسیون اقتصادی هستند چرا یک تذکر عادی به شهردار نداده‌اند؟

معاون سابق برنامه‌ریزی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تورم نیروی انسانی در شهرداری تهران گفت: یک مساله اساسی ناتوانی و ناکارآمدی سازمانی است که قرار است پرچمدار توسعه باشد. مگر می‌شود یک سازمان غیرتوسعه‌ای با 25 تا 30 هزار نیروی مازاد پرچمدار توسعه باشد.

شهرداری تهران ادعا دارد که 14 هزار میلیارد تومان مطالبه دارد.

وی افزود: معاونت منابع انسانی یک گزارش در مورد چالش‌های این حوزه استخراج کرده است. یک سازمان به شدت فشل و ناکارآمد که امروزه فلسفه مدیریت شهری را به کلی تغییر داده است. یعنی فلسفه اولیه این بوده که سازمانی به نام شهرداری تاسیس شود تا خدمات شهری به مردم ارائه دهد. اما امروز این فلسفه تغییر کرده، به طوری که همه تلاش می‌کنیم و تمام مصیبت‌ها را تحمل می‌کنیم تا بتوانیم حقوق کارمندان شهرداری را پرداخت کنیم. بنابراین اولین گام اصلاح خود شهرداری است.

میرزایی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از محمدعلی افشانی، شهردار سابق تهران گفت: امروز دورانی است که دیپلماسی شهری حرف اول را می‌زند. اما ما بدترین دوران دیپلماسی شهری را تجربه کردیم. به نحوی که شهردار در هیچ مجمع دیپلماتیکی حضور پیدا نکرد. آیا شعار اصلاح‌طلبان اصلاح فرایندهای انتصاب و شایسته‌سالاری نبود؟

وی ادامه داد: مساله مهم دیگر بحث گفتگو با دولت و سایر نهادها خصوصا بر سر گرفتن بدهی‌ها است. چرا که بر سر بدهی که دولت و سازمان‌های نظامی به شهرداری داشتند، اختلاف نظر جدی وجود دارد. شهرداری ادعا دارد که 14 هزار میلیارد تومان از این سازمان‌ها مطالبه دارد. حداقل باید در مورد این مطالبات با دولت و سایر نهادها گفتگو شود.

اداره شهر ماهی 700 میلیارد تومان نیاز دارد

محمود میرلوحی در ادامه این نشست به برخی چالش‌های پیش‌روی شهرداری تهران اشاره و آمارهای متفاوتی نسبت به آنچه میرزایی ارائه داده بود، ارائه کرد و افزود: شهرداری تهران 60 هزار میلیارد تومان بدهی و 30 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه‌تمام دارد و حدود نیمی از 68 هزار نفر نیروی موجود در شهرداری مازاد هستند، منابع نیز با مشکل بسیار زیاد روبرو است. به طوری که در سال 95 منابع پایدار از 20 درصد نیز پایین‌تر می‌آمد. ماهی 700 میلیارد تومان باید برای اداره شهر هزینه کنید. در حالی که کل درآمدها بسیار ناچیز است.

میرلوحی افزود: حال اگر این اطلاعات را به شما بدهند، تصمیم شما دیگر ساخت اتوبان نخواهد بود. جفایی که در حق شهرداری کردند آن بود که فقط سال آخر بیش از 13 هزار نفر نیرو استخدام کردند. اینها مسائلی هستند که باید بر روی آن کار شود. ما اعتقاد داریم که رویکرد شهرداری تغییر یافته و به سمت حل مشکلات پیش می‌رویم. در حالی که در گذشته رویکرد بیشتر به سمت پاستور بود.

فقط در یک سال گذشته قیمت مسکن در تهران 85 درصد افزایش پیدا کرده است.

محمود میرلوحی در ادامه گفت: مساله دیگر بر سر ایجاد درآمدهای پایدار است. آقای میرزایی شاهد هستند که بنده اصرار کردم که باید در بودجه 97 منابع پایدار به 40 درصد برسد که اتفاقا با وساطت همین آقای میرزایی این میزان به 25 درصد رسید. بنده حاضرم که هزینه این کار بپردازم و بگذارید که مردم بگوبند میرلوحی مسئول گران‌فروشی است. مگر می‌شود که فقط از روی تراکم‌فروشی درآمد کسب کرد. باید صادقانه با مردم حرف زد. مگر می‌شود در شهری شهرداری برای هر واحد مسکونی 2.5 میلیون هزینه کند، اما هر واحد مسکونی تنها 98 هزار تومان به شهرداری بپردازد؟ چرا نباید با مردم صادقانه صحبت کنیم.

در پاسخ به این اظهارات، میرازایی پاسخ داد: بنده به شدت مخالف آن هستم که شهر را باید گران کرد. به نظرم شهر را باید عاقلانه و عادلانه اداره کرد. فقط در یک سال گذشته قیمت مسکن در تهران 85 درصد افزایش پیدا کرده است. همچنین فقط در سال‌های مدیریت آقای احمدی‌نژاد به عنوان رئیس‌جمهور، بین 500 تا هزار درصد رشد کرد. مگر می‌شود شهر بیشتر از این گران شود؟ این گرانی باید متناسب با بودجه و توان خانوار باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.