کد مطلب: ۳۳۳۷۳۲

مروری بر روزنامه‌های ۲۰ آذر ماه ۱۳۹۷:

اتفاقات عجیب خودرویی و فرصت‌سوزی ارزی

اتفاقات عجیب خودرویی و فرصت‌سوزی ارزی

آفتاب‌یزد به پیشنهاد عجیب یک نماینده در مورد واردات خودرو از افغانستان و اظهارات وی در خصوص اموال و زمین‌های خودروسازان در خارج از کشور پرداخته است. دنیای اقتصاد به فرصت‌سوزی ارزی در تجارت اشاره می‌کند و جوان در مورد رانت 100 هزار میلیاردی کالاهای اساسی می‌نویسد. در نهایت خراسان به عزم بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی اشاره کرده است.

اخبار قیمت خودرو این روزها در صدر اخبار جنجالی قرار گرفته است. از یک سو خودروسازان این بهانه را مطرح می‌کنند که به علت نوسانات ارزی توان ادامه تولید با قیمت‌های قبل را ندارند. از طرف دیگر، مصرف‌کنندگان نیز اعتقاد دارند که ارزش خودروهای داخلی کمتر از پولی است که آنها پرداخت می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بسیاری از مصرف‌کنندگان اعتقاد دارند که سیاست‌گذاران باید از طریق پایین آوردن تعرفه واردات خودرو، امکان رقابت را فراهم کنند. در این میان، یکی از نمایندگان مجلس طرح عجیبی را برای واردات خودرو در شرایط تحریمی داده است.

آنگونه که آفتاب یزد روایت کرده، یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعتقاد دارد که هم‌اکنون با وجود اعمال تحریم‌ها و عدم امکان واردات خودروی صفر کیلومتر می‌توان « خودروهای کم‌کارکرد را از کشورهایی مانند افغانستان وارد کنیم. »

این نماینده مجلس همچنین در مورد بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان اظهارات قابل توجهی مطرح کرده است. لازم به ذکر است در چند وقت اخیر خودروسازان مطرح می‌کنند که به علت پایین بودن قیمت خودروهای داخلی نسبت به هزینه تولید آن، توان پرداخت مطالبات قطعه‌سازان را ندارند.

این نماینده مجلس در خصوص اینگونه اظهارات خودروسازان می‌گوید: خودروسازان می‌توانند با فروش زمین‌های خود در کشور و یا کارخانه‌های وابسته در خارج از کشور که بی‌دلیل راه‌اندازی شده کمک‌رسان قطعه‌سازان داخلی باشند تا تولید قطعه در کشور دوباره رونق گیرد.

روزنامه دنیای اقتصاد نیز به مناسبت تجلیل از صادرکنندگان برتر در گزارشی تحلیل کرده که « فرصت‌سوزی ارزی در تجارت » رخ داده است. لازم به ذکر است که برخی از فعالان اقتصادی و صادرکنندگان اعتقاد دارند که دولت با سرکوب نزخ ارز طی سالیان گذشته، باعث شد نرخ ارز به یکباره جهش کند و موجب بحران شود. آنها اعتقاد دارند نرخ ارز در کشور باید هر ساله متناسب با تورم رشد پیدا می‌کرد. به اعتقاد این دسته از فعالان، بالا رفتن نرخ ارز می‌تواند به رشد صادرات کشور کمک کند.

دنیای اقتصاد به نقل از فعالان اقتصادی و بخش خصوصی روایت می‌کند که دولت تعیین‌تکلیف و تصمیم‌گیری برای ارز را پنج سال به تاخیر انداخت تا اینکه در نهایت قیمت ارز جهش کرد. پس از جهش ارزی با قرار گرفتن در شرایط بحرانی، سیاست‌گذار اقدام به صدور بیش از ۳۰ بخشنامه ارزی کرد، بخشنامه‌هایی که در مواردی نقض‌کننده‌ یکدیگر بودند و باعث بی‌ثباتی در روند‌ برنامه‌ریزی‌ برای کسب‌و‌کارها شدند.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: به اعتقاد فعالان اقتصادی، این اقدام دولت عملا نوعی فرصت‌سوزی ارزی است که اثرات آن در حوزه تجارت نمایان شد. فعالان اقتصادی همچنین با انتقاد از محدودیت‌های تجاری در کشور از ابتدای سال تاکنون هشدار دادند که اکنون شرایطی نیست که فرصت و زمان را از دست بدهیم؛ چراکه محدودیت تجاری باعث از دست رفتن بازارها و فرصت‌های صادراتی می‌شود.

روزنامه جوان نیز در گزارش امروز خود به « 100 هزار میلیارد تومان رانت از دل کالاهای اساسی » اشاره می‌کند. اشاره این روزنامه به اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در خصوص اختصاص ارز 4200 تومانی به کالاهای اساسی است.

پورابراهیمی اعتقاد دارد که ارز ترجیحی عمدتا به رانت و فساد در کشور منجر شده و می‌گوید: نرخ 4 هزار و 200 برای کالای اساسی که باید یا اصلاح شود یا کالاهای با نظارت دولت به دست مردم برسد، عدم نظارت بر این موضوع باعث توزیع رانت در کشور شده باید این روش به نوعی تغییر کند.

اما روزنامه خراسان در گزارش امروز خود به « گام جدید کنترل نقدینگی » پرداخته است. اشاره این روزنامه به هشدار رئیس بانک مرکزی به بانک‌ها در مورد تخطی از نرخ سود 20 درصد است.

این روزنامه به نقل از همتی می‌نویسد: از این به بعد بانک مرکزی با بانک‌هایی که بالاتر از 20 درصد سود سپرده پرداخت کنند، به‌شدت برخورد خواهد کرد. وی تصریح کرده است از نظر ما نرخ سود همانی است که شورای پول و اعتبار تصویب کرده است (15 درصد نرخ سود سپرده یک‌ساله) اما چون تعداد تخلفات از مصوبه شورا زیاد است به صورت گام به گام به سمت مصوبه شورا حرکت می‌کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بدینوسیله فرصت‌سوزی ارزی کلیه تولیدکنندگان داخلی که میتوانستند با استفاده از وضعیت ارزی پیش آمده ضمن همراهی و کمک به مردم یکبار برای همیشه بازار داخلی را متعلق به خود نمایند ولی با طمع ورزی این فرصت را از دست دادند تسلیت میگوییم.واقعا خسته نباشید !!!