کد مطلب: ۳۳۴۳۶۷

پیش‌بینی بورس در هفته جاری / کدام تک‌سهم‌ها در بازار پیشرو می‌شوند؟

پیش‌بینی بورس در هفته جاری / کدام تک‌سهم‌ها در بازار پیشرو می‌شوند؟

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و برخی تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

تجارت‌نیوز ابتدای هر هفته پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام طی هفته جاری منتشر می‌کند که این گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه تحت عنوان نظرسنجی بورسی است.

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه درباره ، نشان می‎دهد که بازار در هفته جاری همچنان متعادل خواهد بود و برخی تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

پیش‌بینی بورس در هفته جاری

روند شاخص کل بورس در آذرماه

به گزارش تجارت‌نیوز، روند شاخص کل بورس در هفته پایانی آبان‌ماه نزولی بود و موضوعاتی چون ریزش قیمت جهانی نفت خام، کاهش قیمت دلار در بازار آزاد، عرضه اولیه سنگین نماد کگهر در فرابورس و شایعه سود تسعیر ارز دارایی‌های ارزی بانک‌ها و خبر افزایش احتمالی نرخ خودرو باعث شد که شاخص از قله 182 هزار واحدی به 175 هزار واحد برسد.

روند شاخص کل بورس در هفته اول آذرماه با شدت بیشتری نزولی شد، به‌طوری که علی‌رغم گزارش‌های ماهانه خوب شرکت‌های دلاری از جمله پتروشیمی‌ها و فلزاتی‌ها موضوعاتی چون ریزش شدید قیمت جهانی نفت خام، کاهش نرخ دلار در بازار آزاد، کاهش نرخ کامودیتی‌ها، عرضه اولیه نماد مادیرا در فرابورس باعث شد که شاخص از قله 175 هزار واحدی به 163 هزار واحد برسد.

اما روند شاخص کل بورس در هفته دوم آذرماه تا حدودی صعودی شد؛ به‌طوری که عواملی چون رسیدن بسیاری از سهم‌ها به سطوح حمایتی کوتاه‌مدت خود، ریزش شدید و سپس برگشت قیمت جهانی نفت خام به دنبال توافق روسیه و عربستان، کاهش نرخ دلار و سپس افزایش و تثبیت آن، اجلاس G20 و رشد قیمت کامودیتی‌ها، تصویب اولین بند از CFT در مجلس باعث شد که شاخص از قله 163 هزار واحدی به 166 هزار واحد برسد.

اما روند شاخص کل بورس در هفته سوم آذرماه تا حدودی نزولی شد، به‌طوری که نوسانگیری سهام‌داران در بازار و توجه نسبی به سهام کوچک و متوسط و عدم اقبال نسبت به سهم‌های دلاری باعث شد که شاخص از قله 167 هزار واحدی به 165 هزار واحد برسد.

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان و معامله‌گران بازار سرمایه، نشان می‎دهد که بازار در هفته پایانی آذرماه همچنان متعادل خواهد بود و برخی تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته هستند.

ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: پیش‌بینی می‌کنم که روند شاخص کل بورس در هفته جاری متعادل باشد و تک‌سهم‌ها پیشرو در بازار هستند. همچنان کلیت بازار در ثبات بوده و باید روی تک‌نمادها باشد، به عبارتی ممکن است تنها یک سهم از یک گروه مناسب باشد و کلیت گروه چندان جذاب نباشد، بنابراین نمی‌توان گفت که یک گروه قطعا موقعیت خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد، اما شرایط سه گروه شوینده، غذایی و قندی تا حدودی مناسب است.

بورس تحت تاثیر اعمال سیاست‌های دولت

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: پیش‌بینی می‌کنم که روند شاخص کل بورس در هفته جاری متعادل باشد و تک‌سهم‌هایی از گروه‌های بانکی، غذایی و خودرویی پیشرو در بازار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سهام تحت تاثیر اعمال سیاست‌های ارزی دولت در راستای کاهش نرخ دلار قرار گرفته است. این موضوع در کنار تشدید رکود داخلی به دلیل نبود پتانسیل نوسان‌گیری و آربیتراژگری به کاهش نرخ کالاها نظیر شمش فولادی منجر شده است.

نصیرزاده افزود: از سوی دیگر تضعیف بازارهای جهانی اعم از قیمت جهانی نفت و کامودیتی‌ها، تردید از اثرپذیری تحریم‌ها بر صادرات شرکت‌های داخلی همچنان عامل ریسک‌گریزی فعالان شده است. انتظار می‌رود در دی‌ ماه با آغاز انتشار گزارش‌های ماهانه و فصلی شاهد شفافیت بخشی از این تردیدها باشیم که می‌تواند شانس بهبود نسبی بازار را افزایش دهد.

آهن‌ربای جذب نقدینگی

همچنین محسن تقی‌نژاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: با توجه به کاهش حجم معاملات نسبت به اوایل مهرماه، تغییرات نوسانی قیمت نفت و چندین عامل مهم تاثیرگذار در بورس، فعلا آهن‌ربای جذب نقدینگی در دست تک‌سهم‌ها قرار دارد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: گاهی اوقات با خبر خوش پیرامون یک صنعت نقدینگی به سمت آن صنعت حرکت می‌کند. مانند خبر افزایش نرخ خودرو ، یا نرخ تسعیر ارز دارایی‌های ارزی بانک‌ها و افزایش سرمایه‌های سنگین این صنعت باعث می‌شود نهایتا یکی دو روز نقدینگی در چنین صنایعی چرخش کند. تا زمانی که اتفاق بنیادین مهمی از جمله افزایش نرخ دلار، جهش قیمت نفت، افزایش حج معاملات رخ ندهد، بازار دست تک‌سهم‌ها خواهد بود.

همچنین ایمان رئیسی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: عمده اصلاح بازار به اتمام رسیده است و نهایت کف بازار همان شاخص ۱۶۰ هزار واحدی گذشته است و گروه‌های غذایی، دارویی و خودرویی پیشرو بازار هستند.

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/ دسته‌های پیش رو
1 ولید هلالات کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم‌ها
2 مهدی میرزایی معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل بانکی‌ها
3 مهدی افضلیان معامله‌گر و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم‌ها
4 سلمان نصیر زاده مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم‌هایی از گروه‌های بانکی، غذایی، خودرویی
5 ایمان رئیسی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل غذایی، دارویی، خودرویی
6 محسن تقی‌نژاد کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم‌ها
7 محمد خبری‌زاد کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم‌ها
8 مجید ملکی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه نزولی تک‌سهم‌ها
9 محمد باقر خادمی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل غذایی
10 مهدی رضایتی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل صنایع داخلی
11 حامد مددی کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه متعادل تک‌سهم‌ها

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    طبق پیش‌بینی بورس ، بازار متعادل و با گرایش اصلاحی در اکثر گروه ها آغاز به کار کرده.