کد مطلب: ۳۳۳۶۸۷

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

آیا قیمت سهام خودرویی‌ها افزایش پیدا می‌کند؟

آیا قیمت سهام خودرویی‌ها افزایش پیدا می‌کند؟

با توجه به استمرار عرضه خودرو با قیمت نزدیک به حاشیه بازار، قرار گرفتن مبنای قیمت خودرو نزدیک به حاشیه بازار چه تاثیری بر قیمت سهام این گروه خواهد داشت؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سال 95 بود که پس از رشد پرشتاب گروه خودرویی بسیاری از فعالان بازار، سیگنال رشد قیمت سهام ایران‌خودرو را تا حدود 700 تا 800 تومان دادند و بسیاری از سهام‌داران هم منتظر قراردادهای جدید گروه خودرویی با شرکت‌های معتبر اروپایی بودند، اما سهام گروه خودوریی هر روز کف جدیدتری می‌ساخت و هنوز هم سرمایه‌گذاران بسیاری هستند که سهام خودرویی با قیمت 400 تومانی در سبد سهام خود دارند و به امید اینکه یک روزی این سهام حرکت پرقدرتی را آغاز کند به سهام‌داری گروه خورویی اقدام کرده‌اند.

از ابتدای سال تا امروز به دنبال افزایش شدید قیمت دلار و افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار ، خبر افزایش نرخ کارخانه‌ای خودرو بارها در بورس حاشیه‌‌ساز شده است و در برخی روزها هم شاهد تشکیل صف‌های خرید برای نمادهای خودرویی شدیم. پس از کش‌وقوس‌های فراوان در خصوص قیمت‌گذاری خودرو بین مسئولان ذی‌ربط در نهایت مصوب شد که خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند، با نرخ پنج درصد کمتر از بازار عرضه شوند.

صبح روز سه‌شنبه (20 آذرماه 97) رضا رحمانی، وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در حاشیه مراسم تفاهم‌نامه ایجاد اشتغال در حوزه صنعت و معدن در پاسخ به این سوال که چه زمانی قیمت خودرو نهایی می‌شود و آیا افزایشی وجود خواهد داشت، اظهار کرد: برنامه‌ای که وزارتخانه دارد این است که قیمت‌هایی که در بازار تعیین شده را پایین آورد و این مستلزم افزایش تولید است. اکنون تولید در دو خودروساز عمده به‌شدت پایین آ‌مده است و از اول سال حدودا با افت تولید روبه‌رو شدیم. قیمت ارتباط مستقیمی با تولید دارد و اگر طبق برنامه بتوانیم تولید را افزایش دهیم، عرضه زیاد خواهد شد و تقاضا را پاسخگو باشد و قیمت پایین بیاید. در حال حاضر قیمت‌گذاری خودرو به دو بخش تقسیم می‌شود، خودروهای مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت و خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نبودند. خودروسازها با یک برنامه در رابطه با خودروهایی که مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند، در حاشیه بازار به قیمت پنج درصد پایین‌تر از نرخ بازار عرضه می‌کنند و روند کاهشی قیمت ادامه خواهد یافت و از طرفی افزایش تولید دنبال می‌شود تا رانت دلالی ایجادشده از بین برود و قیمت در حالت متعادل‌تری قرار بگیرد. این خودروها مشمول قیمت‌گذاری شورای رقابت نیستند و آنچه که خودروهای مشمول بودند، فرآیند دیگری دارند که باید در کارگروه بازار تنظیم شود.

قیمت سهام خودرویی‌ها

شایعه افزایش نرخ خودرو تا حد 95 درصد نرخ بازار آزاد باعث بازدهی بیش از 9 درصدی این گروه در یک هفته اخیر شده است.

با توجه به استمرار عرضه خودرو با قیمت نزدیک به حاشیه بازار، سوالی که مطرح می‌شود این است که قرار گرفتن مبنای قیمت خودرو نزدیک به حاشیه بازار چه تاثیری بر قیمت سهام نمادهای خودرویی خواهد داشت؟

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بورس در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: صنعت خودرو با ارزش بازار حدود 12.500 میلیارد تومان 1.6 درصد از ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده و در رتبه دوازدهم در بین صنایع مختلف بورسی قرار گرفته است. این صنعت در بورس همواره مورد توجه فعالان بازار و مخصوصا سفته‌بازان بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: پس از افزایش نرخ دلار، یکی از صنایعی که بیشترین ضرر را از افزایش نرخ دلار دید، صنعت خودروسازی بود، زیرا بهای تمام‌شده تولید به شدت رشد پیدا کرد، اما نرخ فروش رسمی محصولات مجوز افزایش از سوی دولت را کسب نکرد. همین موضوع باعث شد تا گزارش‌های عملکرد شرکت‌های فعال در این صنعت در سال 1397 و تا این جای کار، نشان از زیان‌سازی این شرکت‌ها داشته باشند.

خبری‌زاد افزود: در روزهای اخیر شایعه افزایش نرخ رسمی خودرو به شدت در بازار به گوش می‌رسد. جدی‌ترین نقل قول‌ها به افزایش نرخ خودرو تا حد 95 درصد نرخ بازار آزاد بوده و همین شایعه باعث بازدهی بیش از 9 درصدی این گروه در یک هفته اخیر شده است، اما همچنان منابع رسمی این خبر را تایید نکرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به نظر می‌رسد مسئولان مربوطه باید زودتر تکلیف این صنعت را همانند سایر صنایع مشخص کنند، زیرا ادامه وضع موجود تنها باعث انتقال سودهای چندین میلیاردی از جیب شرکت و سهام‌داران آن به جیب دلالان بازار آزاد خواهد شد.

خبری‌زاد تصریح کرد: از طرفی این معاملات این صنعت به‌شدت بر سایر گروه‌ها هم موثر است و ممکن است در صورتی که خبر رسمی و موثقی در مورد افزایش نرخ منتشر نشود، تاثیرات منفی آن گریبان سایر صنایع در بازار سرمایه را هم گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اگه شانس منه قیمت سهام خودرویی‌ها افت می‌کنه.
    از صبح شروع کردم دارم سهام خودرویی می‌خرم. تا الان خودرو و خساپا و وساپا رو خریدم. اونایی که سهام این سه تا رو دارن برن بفروشن، چون طبق تجربه و شانس من، هرچی بخرم افت می‌کنه.