کد مطلب: ۳۴۲۰۱۰

مروری بر روزنامه‌های سه‌شنبه ۱۸ دی ماه ۹۷

قیمت خودرو پلکانی افزایش می‌یابد / دست‌فرمان بانک مرکزی در بازار ارز

قیمت خودرو پلکانی افزایش می‌یابد / دست‌فرمان بانک مرکزی در بازار ارز

آزادسازی حدود 14 هزار خودروی خارجی در گمرک و پرداخت جریمه بابت خودروهای پیش‌فروش‌شده، خبری است که روزنامه‌های همشهری و خراسان نقل می‌کنند. فرهیختگان نیز به تفاوت 21 میلیارد دلاری آمار صادرات غیرنفتی گمرک و بانک مرکزی اشاره می‌کند و در نهایت ابتکار به وضعیت بازار ارز در ماه‌های پایانی سال می‌پردازد.

بازار خودرو نیز همانند سایر بازارهای دیگر بعد از نوسانات ارزی حال و روز خوشی ندارد. افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها، کاهش بی‌سابقه تولید خودرو و مشکلات قطعه‌سازان باعث شده تا زنگ خطر برای صنعت خودروسازی به صدا دربیاید. با این حال، برخی رسانه‌ها از احتمال برخی اتفاقات برای بازار خودرو خبر می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روزنامه همشهری صبح امروز در گزارشی عنوان می‌کند که « مشتریان خودروهای داخلی و خارجی تا پایان هفته با شرایط متفاوتی روبه‌رو خواهند شد. »

این روزنامه با مدیرعامل ایران‌خودرو و سایپا گفتگو کرده و به نقل از آنان می‌نویسد: قیمت خودرو پلکانی و متناسب با قدرت خرید افزایش می‌یابد. همه خودروهای پیش‌فروش‌شده با پرداخت جریمه تحویل داده می‌شوند.

این روزنامه همچنین در مورد بازار خودروهای خارجی نیز به دستور معاون اول رئیس‌جمهور اشاره می‌کند که وی دستور به ترخیص 13 هزار خودروی خارجی از گمرک داده است.

در همین زمینه روزنامه خراسان نیز روایت می‌کند که « 14 هزار خودروی خارجی در راه بازار » است. این روزنامه به مصوبه جدید دولت که توسط اسحاق جهانگیری ابلاغ شده، پرداخته است.

آن‌گونه که این روزنامه روایت کرده بر اساس این مصوبه حدود 13 الی 14 هزار خودروی خارجی دپوشده در گمرکات و مناطق آزاد تجاری به بازار خواهند آمد.

روزنامه ابتکار نیز به « پیش‌بینی بازار ارز در ماه‌های پایانی سال » پرداخته و با تیتر دست‌فرمان بانک مرکزی در بازار ارز، این سوال را مطرح می‌کند که آیا قیمت دلار تا نوروز ثابت می‌ماند؟

این روزنامه در پاسخ به سوال فوق به نقل کارشناسان می‌نویسد: با توجه به ثبات نسبی که در بازار ارز شکل گرفته است، این تصور که بازار ارز در ماه‌های منتهی به پایان سال با شوک قیمتی خاصی رو‌به‌رو می‌شود، سخت است و پیش‌بینی می‌شود ثبات نسبی اخیر فعلا حفظ شود.

روزنامه فرهیختگان هم صبح امروز به « تفاوت ۲۱ میلیارد دلاری آمار صادرات غیرنفتی گمرک و بانک مرکزی » اشاره کرده و اظهار می‌کند که صادرات غیرنفتی به روایت آمار گمرک در ۳ سال اخیر ۲۱ میلیارد دلار بیشتر از بانک مرکزی است.

این روزنامه اظهار می‌کند که گمرک کشور در ارائه آمارهای صادرات غیرنفتی زیاده‌گویی کرده است. به عنوان مثال، در حالی که گمرک ایران میزان صادرات غیرنفتی کشور را در سه سال 94، 95 و 96 به‌ترتیب 42.4 میلیارد دلار، 44 میلیارد دلار و نزدیک به 47 میلیارد دلار در سال 96 ذکر کرده، اما بانک مرکزی این ارقام را به ترتیب 35.6 میلیارد دلار، 36.7 میلیارد دلار و 39.9 میلیارد دلار ذکر کرده است. به‌عبارت دیگر، در سه سال اخیر رقم صادرات غیرنفتی اعلامی گمرک ایران حدود 21 میلیارد دلار بیشتر از آمار اعلامی بانک مرکزی ایران است.

این روزنامه ادامه می‌دهد: بررسی آماری نشان می‌دهد تا سال 1393 آمار تجارت خارجی هر دو مرجع آماری اعم از گمرک ایران و بانک مرکزی اختلاف چندانی با هم ندارند و عمدتا رقم هر دو یکی است، اما در سال‌های 94، 95 و سال 96 ارقام ذکرشده برای صادرات غیرنفتی از سوی گمرک و بانک مرکزی سالانه اختلافی هفت میلیارد دلاری با هم دارند که در مجموع این اختلاف در سه سال مذکور به 21 میلیارد دلار می‌رسد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    از یه طرف قیمت خودرو رو 5% کمتر از حاشیه بازار بزار
    از یه طرف دیگه خودرو به بازار عرضه نکن تا قیمت حاشیه بازار بالاتر بره
    از یه طرف دیگه تو رسانه ها قول بدین افزایش تولید داشته باشیدمراحل افزایش پلکانی قیمت خودرو

  • مهدی فکوری

    حالا این 21 میلیارد دلار رو کجای دلمان بذاریم؟

  • مهدی فکوری

    چیزی بنام قیمت تمام شده تواین ماجرا نقشی هم داره یا همینطوری خواهد بود؟ اینم بگم که برای تولید هر خط جدید , ابتدا از بانک وام میگیرند بعد سود بانکی ش هم میکشن رو قیمت خودرو که بعهده مشتری میشه . پولی هم که از مشتری بعنوان پیش پرداخت میگیرند رو میذارن تو حساب خودشون که حسابشون کار بکنه. بعد که قیمت رو بالا میبرن , سود در سود میشه که همش به خریدار تحمیل میشه.