کد مطلب: ۳۴۲۰۲۷

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس مطرح کرد :

بدهی ۸۰ هزار میلیاردی خودروسازان؛ با این پول می‌شد تویوتا را خرید!

بدهی 80 هزار میلیاردی خودروسازان؛ با این پول می‌شد تویوتا را خرید!

به گفته یک نماینده مجلس، با توجه به شکایات مردم از فعالان صنعت خودروسازی و مشکلات مختلفی که در این صنعت وجود دارد و همچنین رسیدن بدهی خودروسازان به بیش از 80 هزار میلیارد تومان، این صنعت تسهیلات ریالی و ارزی را از دولت خواستار شده است. بهرام پارسایی می‌گوید: با این حجم بدهکاری، این امکان وجود داشت که شرکت‌هایی مثل هیوندای، تویوتا و… را خریداری کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، صنعت خودرو درگیر مشکلات متعددی است و به تعهدات خود در تحویل خودرو به متقاضیان عمل نکرده است.

افرادی که خودرو ثبت‌نام کرده‌اند و خودروساز خودرو را به قیمت روز بازار به مشتری تحویل می‌دهد چاره‌ای جز شکایت از خودروسازان به کمیسیون اصل 90 ندارند.

بهرام پارسایی، سخنگوی کمیسیون اصل 90 معتقد است صنعت خودروسازی ورشکسته است و خودروسازان در افزایش قیمت خودرو دخیل بوده‌اند.

پارسایی در یک گفتگوی رادیویی در این باره گفت: «بیشترین شکایت مردم به کمیسیون اصل 90 در خصوص خودرو بوده که علاوه بر عدم انجام تعهدات، قیمت خودرو نیز از موضوعات شکایات آنها است؛ مخصوصا افرادی که قبل از افزایش کاذب قیمت خودرو ثبت نام کرده بودند. اکنون خودروسازان محصولات خود را به قیمت بازار عرضه می‌کنند که منطقا تخلف است».

وی یکی از دلایل افزایش حاشیه‌ای قیمت خودرو را عدم عرضه و عمل به تعهد از سوی خودروسازان عنوان کرد و افزود: تحویل ندادن خودرو به متقاضیان از علل افزایش قیمت بوده و طبیعی است که وقتی عرضه و تقاضا نامتوازن باشد افزایش قیمت اتفاق بیفتد. خودروسازان در این افزایش قیمت حاشیه‌ای نقش اصلی را دارند.

سخنگوی کمیسیون اصل 90 با اشاره به بحران در صنعت خودروسازی گفت: بحث صنعت خودرو به یک بحران و باتلاق تبدیل خواهد شد. درباره افزایش قیمت خودرو دو هفته پیش جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، سازمان بازرسی، رئیس سازمان تعزیرات، سازمان حمایت از حقوق مصرف‌کننده و مدیر عامل هر دو خوروساز بزرگ کشور در کمیسیون اصل 90 برگزار شد. در این جلسه توافق شد با ایجاد کمیته‌ای متشکل از مجلس و اعضای حاضر در جلسه درباره قیمت خودرو بحث شود.

وی با تاکید بر وجود یک خلاء قانونی در صنعت خودرو گفت: به خاطر خلاء قانونی که وجود دارد خودرو‌سازان و خود دولت یا وزارت صنعت و معدن که یکی از سهام‌داران اصلی خودروسازی است هر طوری که تمایل دارند افزایش قیمت می‌دهند و خودروسازان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

پارسایی افزود: همان طور که ادعا می‌شود از خودروساز باید حمایت شود باید از حقوق مصرف کننده بیشتر حمایت شود. در بحث خودروسازی و عرضه خودرو به نفع خودروسازی تعامل می‌شود تا مصرف‌کننده که کمیسون مصمم است به آن رسیدگی کند.

وی با اشاره به موضوع طرح سازمان‌دهی صنعت خودرو که امروز به صحن مجلس می‌رود توضیح داد: حجم بدهکاری صنعت خودرو 80 هزار میلیارد تومان است که تا به حال کسی پاسخ نداده که این حجم از پول کجا هزینه شده و کجا رفته است. با این حجم بدهکاری خودروسازی، این امکان وجود داشت که شرکت‌هایی مثل هیوندای، تویوتا و… را خریداری کرد تا با این کار هم شرایط اشغال‌زایی و هم تولید خودرو با کیفیت را فراهم کرد. اگر تدبیری برای این موضوع اندیشیده نشود باتلاقی که وجود دارد گسترده‌تر از موسسات مالی اعتباری می‌شود.

سخنگوی این کمیسیون مجلس درخواست خودروسازان برای دریافت تسهیلات از دولت را یک نگرانی بزرگ دانست و گفت: نگرانی که وجود دارد این است که خودروسازان از سپر انسانی به بهانه کارگر و ایجاد اشتغال نهایت سوءاستفاده را می‌کنند. با این حجم بدهی به دولت فشار آورده‌اند و به نظر می‌رسد که دولت در شرف تصویب چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات ریالی و 800 تا 900 میلیارد تسهیلات ارزی به این خودرو‌سازان که ورشکسته‌اند و بدهکاری عظیم دارند است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.