خبر مهم:

کد مطلب: ۳۴۲۵۳۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مرکز آمار کوتاه نمی‌آید / جدال دو نهاد بر سر انتشار آمار

مرکز آمار کوتاه نمی‌آید / جدال دو نهاد بر سر انتشار آمار

در ادامه کشمکش‌های بین مرکز آمار با بانک مرکزی، این نهاد باز هم خود را تنها متخصص تولید آمار معرفی و با صراحت تاکید کرده که اصلی‌ترین منبع تولیدکننده آمارهای اقتصادی در بیش از 95 درصد کشورها، نهادی به جز بانک مرکزی است.

مرکز آمار باز هم خود را تنها متخصص تولید آمار معرفی و با صراحت تاکید کرده که اصلی‌ترین منبع تولیدکننده آمارهای اقتصادی در بیش از 95 درصد کشورها، نهادی به جز بانک مرکزی است.

مرکز آمار واکنش بانک مرکزی را بی‌پاسخ نگذاشت. به نظر می‌رسد نامه‌نگاری‌ها بین بانک مرکزی و مرکز آمار همچنان ادامه داشته باشد.

پس از اعلام و حذف سریع تورم 42 درصدی از سوی بانک مرکزی ابهاماتی به وجود آمد که به کنش و واکنش‌های زیادی بین این نهاد و مرکز آمار ایران منجر شد.

بانک مرکزی که علت توقف انتشار آمار را انجام بررسی‌های تخصصی و کارشناسی دوجانبه با مرکز آمار در جهت کاهش اختلافات آماری عنوان کرده بود با واکنش مرکز آمار ایران مواجه شد.

مرکز آمار با تشکیل جلسه کمیسیون تخصصی شورای عالی آمار و اشاره به ماده 10 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور اعلام کرد بانک مرکزی نباید به تولید و انتشار شاخص‌های قیمت و حساب‌های ملی اقدام کند و خود را مرجع نهایی معرفی کرد.

بانک مرکزی این اقدام مرکز آمار را پاسخ داد و با اشاره به همان قانون و عدم ارتباط این موضوع با کميسيون تخصصی شورای عالی آمار تاکید کرد با قوت به انتشار آمار ادامه خواهد داد.

امروز مرکز آمار ایران با قرار دادن چهار اطلاعیه بر روی سایت اطلاع‌رسانی خود پاسخ کاملی به اظهارات روز گذشته مدیر اداره آمار اقتصادی بانک مرکزی داده و عنوان کرده که ارائه چند آمار از یک موضوع واحد، سبب تضعیف سرمایه اجتماعی و باور مردم به آن می‌شود.

مرکز آمار در یکی از اطلاعیه‌های خود به نهادهای متولی تولید و انتشار تورم و رشد اقتصادی در کشورهای دنیا پرداخته است.

مرکز آمار ایران با بررسی موضوع مذکور عنوان کرده که در دنیا فقط در کشور‌های هندوراس، پاراگوئه، موناکو، اریتره و جمهوری عربی لیبی، هنوز بانک مرکزی مسئول تولید و انتشار تورم است.

55494

این نهاد همچنین در اعلام نتایج بررسی‌های خود تاکید کرده کرده که اصلی‌ترین منبع تولیدکننده آمارهای اقتصادی در بیش از 95 درصد کشورها، نهادی به جز بانک مرکزی است.

449

مرکز آمار خود را تنها متخصص تولید آمار معرفی کرده و به منظور حفظ اصل بی‌طرفی خواستار حمایت از این مرجع شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.