خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۳۵۷۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جایگزین‌های پراید معرفی شدند/معرفی کیا پگاس و سایپا پاژ

جایگزین‌های پراید معرفی شدند/معرفی کیا پگاس و سایپا پاژ

پراید اقتصادی‌ترین خودروی بازار ایران بود که توقف تولید آن به یکی از چالش‌های بزرگ خودروسازی ایران تبدیل شد. پاژ و پگاس می‌تواند جایگزینی برای این خودرو باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پاژ خودرویی است که برای اولین بار در نمایشگاه تحول صنعت خودرو سال 1401 به عنوان جایگزینی برای پراید رونمایی شد. این خودرو روی پلتفرم رنو کویید طراحی و تولید می‌شود که وظیفه تامین پیشرانه آن برعهده ایران خودروست.

پرونده خودروی پراید در سال ۲۰۰۰ برای همیشه بسته شد اما کیا نسخه‌ای از ریو را با نام نیو پراید پس از آن به تولید رساند. در این میان کیا پگاس هم در حقیقت روی پلتفرم ریو سوار شده است. بنابراین می‌توان به نوعی آن را جانشین پراید دانست.

کیا پگاس هم مانند ریو در سگمنت سدان‌های اقتصادی قرار دارد. این خودرو در سال ۲۰۱۷ معرفی و یک سال بعد وارد بازار جهانی شد که قرار است در ماه‌‍‌های آتی وارد بازار ایران شود. پیش‌ازاین شاهد حضور کیا پگاس در ایران نبودیم.

مشخصات فنی

پیشرانه‌ای که برای پاژ در نظر گرفته شده، همان پیشرانه‌ای است که شرکت ایران خودرو تصمیم دارد در پروژه TF21 خود نیز استفاده کند. یک پیشرانه سه سیلندر با حجم 1048 سی‌سی که توانایی تولید 70 اسب‌بخار قدرت و 100 نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

به دلیل پایین نگه داشتن قیمت و همچنین قدرت پایین پیشرانه، احتمالا خودروی پاژ تنها با گیربکس 5 سرعته دستی عرضه خواهد شد و خبری از گیربکس‌های اتوماتیک نیست.

از طرفی کیا پگاس دارای پیشرانه 1368 سی‌سی MPI بوده که توانایی تولید 94 اسب‌بخار قدرت و 132 نیوتن‌متر گشتاور را داراست. این خودرو از طریق گیربکس چهار سرعته اتوماتیک، نیروی تولیدی پیشرانه را به محورهای جلو منتقل می‌کند.

در بخش مشخصات فنی، پگاس نمره بالاتری به عنوان جایگزین پراید خواهد گرفت.

طراحی ظاهری

سایپا پاژ طراحی قابل قبولی برای یک خودروی اقتصادی دارد. اما اگر بخواهیم کمی سخت‌گیرانه به آن نگاه کنیم، هیچ یک از بخش‌های پاژ با یک‌دیگر هم‌خوانی ندارند. به‌عنوان مثال در قسمت جلویی، از طراحی خمیده و خطوط بسیار نرم استفاده شده، درحالی که قسمت جانبی یک خط کشیده و بسیار عمیقی دارد. حتی در نمای پشتی، به جای خطوط نرم از خطوط شکسته و غیرمتوازن استفاده شده که از نظر مخاطبان عجیب به نظر می‌آید.

سایپا پاژ

اما نمونه وارداتی، از لحاظ طراحی بسیار قوی‌تر به میدان آمده و با طراحی زیبا و به‌روزی که دارد، می‌تواند فروش خوبی را در صورت قیمت گذاری مناسب نصیب خود کند. همچنین به‌دلیل قرار گرفتن پگاس در سگمنت سدان، بسیار جادارتر از پاژ خواهد بود.

خودرو7

بنابراین در بخش طراحی نیز پگاس می‌تواند جایگزین مناسب‌تری برای پراید باشد.

طراحی داخلی

به دلیل اینکه سایپا پاژ هنوز به صورت رسمی در بازار عرضه نشده، کیفیت داخل کابین و طرح نهایی داشبور آن فعلا مشخص نیست. اما طبق تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، به احتمال قوی داخل سایپا پاژ از تریم قرمز و مشکی استفاده می‌کند که به نوعی طرح شلوغ و جوان‌پسندی است.

سایپا سهند

از طرفی نمونه وارداتی یعنی کیا پگاس، بسیار ساده و به دور از هرگونه شلوغ‌کاری طراحی و تزئین شده. به طوری که تریم داخلی پگاس به رنگ مشکی در نظر گرفته شده که حس خوبی دارد. همچنین وقتی بخواهیم کیفیت ساخت شرکت کیا را با خودروسازی‌های داخلی مقایسه کنیم، قطعا پگاس در رتبه بالاتری قرار خواهد گرفت.

خودرو2

آپشن‌ها و امکانات

از آنجایی که تولید خودروهای جدید در ایران مشروط به رعایت استانداردهای 85 گانه توسط خودروساز است، احتمال قرار داشتن آپشن‌های کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ABS، سیستم کنترل پایداری، فرمان برقی، نمایشگر لمسی و پشت‌آمپر دیجیتالی در پاژ دور از انتظار نیست.

همچنین طبق اعلام کوشا خودرو، کیا پگاس وارداتی دارای آپشن‌هایی همچون کروزکنترل، کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمز ABS، کنترل پایداری، سنسور فشار باد تایرها و فرمان برقی است.

اگر شرکت سایپا خودروی پاژ را با مشخصات اعلامی عرضه کند، قطعا در رتبه بالاتری نسبت به کیا پگاس وارداتی قرار می‌‌گیرد.

قیمت پاژ و پگاس وارداتی

شرکت سایپا به عنوان تولید کننده پاژ و شرکت کوشا خودرو به عنوان وارد کننده پگاس در ایران، فعلا هیچ‌گونه اطلاعیه‌ای بابت فروش این خودروهای اقتصادی عرضه نکرده و بنابراین قیمت دقیق آن‌ها فعلا مشخص نیست.

البته پیش‌بینی می‌شود به‌‎دلیل تعرفه وارداتی که روی پگاس اعمال خواهد شد، قطعا قیمت نهایی آن را بالا می‌برد و از لحاظ قیمتی در سطح بالاتری نسبت به پاژ قرار می‌گیرد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.