کد مطلب: ۷۸۵۶۱۰

در نشست خبری لاماری مطرح شد:

نسخه‌های جدید لاماری به بازار می‌رسند/ صادرات فلز برای تامین ارز وارداتی!

نسخه‌های جدید لاماری به بازار می‌رسند/ صادرات فلز برای تامین ارز وارداتی!

روز گذشته نشست خبری سالانه برند لاماری برگزار شد. در این نشست، مدیران این برند برنامه سال آینده واردات و تولید خودرو را تشریح کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته نشست خبری سالانه لاماری برگزار شد. در این نشست، لاماری از برنامه‌های سال آینده خود در رابطه با تولید و واردات خودرو رونمایی کرد.

محمد‌رضا سیفی، مدیرعامل آرین پارس موتور، در این نشست اعلام کرد: سال آینده محصول لاماری فول آپشن عرضه خواهد شد و نسخه لاماری هیبریدی نیز به دلیل پیچیدگی‌های تولید احتمالا به صورت وارداتی و CBU به بازار عرضه می‌شود.

او ادامه داد: طی برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده دو خودرو سواری در کلاس سدان و SUV به سبد محصولات این شرکت اضافه خواهد شد که مذاکرات و مقدمات قرارداد این دو محصول در حال طی‌شدن است. طبق این برنامه، شرکت آرین پارس موتور در سال آینده 10 هزار خودرو از طریق تولید و 5000 دستگاه خودرو را از طریق واردات به بازار عرضه خواهد کرد.

صادرات فلزات برای تامین ارز

در این نشست عنوان شد که آرین پارس موتور برای تامین مواد اولیه خودروسازی از بورس مواد اولیه استفاده می‌کند. البته سیفی در این میان به این نکته اشاره کرد که ارز موردنیاز خود را از طریق صادرات فلزات تامین می‌کند. آن‌گونه که سیفی گفت، بورس پلتفرم مناسبی برای عرضه خودروهای تولید شده توسط شرکت است. با توجه به محدودیت‌های تحریمی و نامشخص بودن آینده صادرات از ایران، استفاده از بورس به عنوان راه حلی برای تامین مواد اولیه برای صنعت خودروسازی در ایران است.

او در خصوص واردات خودروهای میتسوبیشی‌ به ایران گفت: در صورت نهایی شدن مراحل، این محصولات به صورت CBU وارد خواهند شد. با توجه به شرایط تحریمی که ایران در آن به سر می‌برد، فرآیند استانداردسازی برای ورود میتسوبیشی‌های CBU به بازار ایران بسیار زمان‌بر است. در حال حاضر، وزارت صمت در حال رایزنی است تا این مشکل را حل کند و خودروهای وارداتی را به زودی وارد کشور کند. با این حال، این روند هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است و برای تأمین خودروهای CBU برای بازار ایران، فعلاً روند متوقف شده است.

قول عرضه خودرو بدون ثبت‌سفارش و منابع ارزی

مدیرعامل آرین پارس موتور در رابطه با عرضه محصولاتش در سامانه یکپارچه تخصیص خودرو توضیح داد: وزارت صمت انتظار دارد خودروسازان یک قولی در رابطه با عرضه خودرو به مشتریان خود بدهند. این درحالی است که نه ثبت سفارشی صورت گرفته و نه منابع ارزی تامین است. برخی از خودروسازان این گفته وزارت صمت را قبول نکردند و اعلام کردند که ابتدا باید منابع ارزی تامین و ثبت‌سفارش انجام شود و سپس به مشتریان تعهد داده شود.

حال طبق این برنامه و ثبت‌سفارشی که صورت گرفته است، از مهر تا اسفندماه سال آینده 700 دستگاه لاماری، به روش پیش‌فروش و قیمت علی‌الحساب به بازار عرضه خواهد شد.

داخلی‌سازی برای چینی‌ها صرفه اقتصادی ندارد؟

در نشست خبری سالیانه لاماری این مساله مطرح شد که خودروسازان چینی دیگر مایل به افزایش حجم داخلی‌سازی محصولات‌شان در ایران نیستند و صادرات CKD برای آن‌ها صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

سیفی در این خصوص بیان کرد که در رابطه با شرکت آرین پارس موتور چنین مشکلی مطرح نیست و حداقل شروع داخلی‌سازی برای تولید لاماری هیبریدی ۲۰ درصد است. اما صحبت‌هایی برای افزایش این عدد تا ۴۰ درصد شده است. با این حال، بسیاری از کارشناسان این رویه را بسیار بزرگی می‌دانند. در واقع، حتی در زمان تولید سدان رنو ال۹۰ با تیراژی بالای ۱۵۰ هزار دستگاه در سال، همچنان تنها به حداکثر ۴۰ درصد داخلی‌سازی رسیده بودند. بنابراین، افزایش داخلی‌سازی به میزان ۴۰ درصد هنوز در حد طرح است.

برای مطالعه بیشتر، خبر شانس برنده شدن در پیش‌ فروش ایران‌ خودرو چقدر است؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.