کد مطلب: ۸۰۷۰۵۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رونمایی از پیکان‌های میلیاردی/ در همایش ۵۶ سالگی پیکان چه گذشت؟

رونمایی از پیکان‌های میلیاردی/ در همایش 56 سالگی پیکان چه گذشت؟

کلوپ «پیکان‌سواران ایران» به مناسبت 56 سالگی خودروی پیکان، روز جمعه، 15 اردیبهشت 1402، همایشی در محدوده برج میلاد تهران برگزار کرد. در این همایش برخی پیکان‌بازها با آپشن‌هایی که روی این انگلیسی به‌یادماندنی ارزش آن را میلیاردی می‌دانستند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کلوپ «پیکان‌سواران ایران» در 15 اردیبهشت 1402 یک گردهمایی به مناسبت 56 سالگی پیکان برگزار کرد تا دارندگان و علاقه‌مندان این خودروی نوستالژیک، به این بهانه گرد هم آیند.

به گفته مدیریت کلوپ در این همایش بیش از 500 دستگاه از انواع پیکان اعم از جوانان، دولوکس، کار، تاکسی، اتوماتیک و وانت در پارکینگ شماره سه برج میلاد حضور یافتند.

پیکان 6

تاریخچه پیکان

هیلمن هانتر یا روتس ارو قبل از ورودش به ایران، تا 12 سال در کشور انگلستان تولید می‌شد. سرانجام با انعقاد قراردادی میان ایران ناسیونال و گروه صنعتی روتس انگلستان که درحال ورشکستگی بود، تولید این خودرو در داخل کشور آغاز شد.

پیکان در رده خودروهای سدان قرار می‌گیرد که بین سال‌های 1346 تا 1384 تولید می‌شد. این خودروی به‌یادماندنی در واقع همان فیس‌لیفت هیلمن هانتر است که سال 46 در شرکت ایران ناسیونال (ایران خودروی فعلی) روی خط تولید رفت.

این سدان انگلیسی با مدل‌های جوانان، دولوکس، کار، وانت، موتور پژویی، دنده اتومات و … در کشور تولید شد که هرکدام تفاوت‌‌هایی با سایر مدل‌ها داشتند.

پیکان جوانان

به‌ دلیل استقبال بی‌نظیر ایرانیان از این سدان جذاب، مدل جوانان آن معرفی شد. پیکان جوانان حجم موتوری یکسان داشت. اما از سرسیلندر آلومینیومی و دو عدد کاربراتور بهره می‌برد که منجر به تولید قدرت بالاتر و در نتیجه سرعت بیش‌تر می‌شد. جلوپنجره جدید و چهار عدد چراغ جلو از جمله تفاوت‌های این خودرو با مدل‌های دیگر بود.

پیکان 18

پیکان دولوکس

این مدل با سپر شمشیری و چهار عدد چراغ دایره‌ای طراحی شده بود که یکی از پرطرفدار ترین مدل‌های پیکان بود. دولوکس برای اولین بار در سال 46 روی خط تولید رفت و در سال‌های 57 و 59 فیس‌لیفتی را تجربه کرد.

پیکان

پیکان دنده اتومات

این نسخه شباهت بسیاری به مدل دولوکس داشت. اما از لحاظ فنی دارای پیشرانه قوی‌تر 73 اسبی و گیربکس چهار سرعته اتوماتیک بود. همچنین شیشه‌های جلوی نسخه اتومات، برقی بود.

پیکان موتور پژو

بعد از اتمام جنگ، شرکت ایران خودرو تصمیم به ارائه نسخه جدیدی از این خودرو با پیشرانه و سیستم تعلیق پژو 504 در سال 1369 گرفت. پیشرانه‌های 1.8 لیتری 98 اسبی و 2 لیتری 118 اسبی که وقتی روی بدنه سبک وزن پیکان سوار می‌شد، قدرت و شتاب بی‌نظیری به آن می‌بخشید. تولید این نسخه هفت سال بعد به‌دلیل هماهنگ نبودن پیشرانه با بدنه متوقف شد.

پیکان 1600

این نسخه تقریبا از آخرین مدل‌های تولیدی پیکان بود که بین سال‌های 1374 تا 1383 با پیشرانه 1.6 لیتری مگا موتور توسط شرکت ایران خودرو تولید شد. این پیشرانه از قدرت پایین‌تری نسبت به پیشرانه‌های 1.8 و 2 لیتری پژو داشت.

همایش 56 سالگی پیکان

این همایش با حضور بیش از 500 خودرو از انواع پیکان در تاریخ 15 اردیبهشت ماه برگزار شد. در این میان، خودروهایی به‌چشم می‌خورد که باوجود اینکه سال‌ها از تولیدشان می‌گذرد، هنوز مثل روز اول سالم بوده و می‌درخشیدند.

وقتی که با مالک این خودروهای نوستالژی صحبت می‌کردم، متوجه عشق و علاقه آنان به پیکان‌های‌شان می‌شدم. مالکانی که با پرسیدن ارزش خودروهای‌شان، ناراحت می‌شدند و قیمتی برایش تعیین نمی‌کردند.

اما به گفته آنان، یک پیکان قدیمی که در شرایط خوب و فابریک نگهداری شده باشد، بعضا قیمت‌های بالای یک میلیارد تومان پیدا می‌کند. درحالی که اولین پیکان تولید شده در سال 1346 به قیمت 13 هزار و 100 تومان توسط ایران ناسیونال به فروش می‌رسید.

یکی از زیباترین پیکان‌های همایش، پیکان انگلیسی بود که به‌صورت سفارشی در سال 1350 وارد کشور شده بود. این خودروی دنده اتوماتیک از صندلی‌های عقب دو تکه بهره می‌برد و فرمان آن در سمت راست قرار دارد. طبق ادعای مالک، این پیکان انگلیسی در بازار قیمت ندارد اما پیشنهاد تعویض آن با بی‌ام‌و 528 جدید را، رد کرده بودند.

پیکان 13

از دیگر پیکان‌های جالب همایش، مدل اتوماتیک به رنگ دلفینی بوده و به گفته مالک، تک برگ سند مدل 1356 است که کارکردی کم‌تر از 100 هزار کیلومتر دارد.

پیکان 7

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.