کد مطلب: ۸۰۰۷۲۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شاهین پلاس معرفی شد/ ظاهر یکسان اما باطنی متفاوت!

شاهین پلاس معرفی شد/ ظاهر یکسان اما باطنی متفاوت!

طی مراسمی که شرکت سایپا اخیرا برگزار کرد، علاوه‌بر خودروی کادیلا، دونمونه دیگر از خودروی شاهین که سایپا آن را با نام شاهین پلاس معرفی می‌کند، رونمایی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خودروی شاهین به نوعی اولین محصول لوکس سایپا محسوب می‌شود. این خودرو برخلاف ظاهر متفاوت‌تر و زیبایی که نسبت به سایر محصولات سایپا داشت، اما از پیشرانه‌ای شبیه به خودروهای رده پایین‌تر بهره می‌برد. حال این شرکت با به‌روزرسانی مشخصات فنی، محصول جدید را با نام شاهین پلاس به بازار عرضه کرده است.

شاهین پلاس آمده که رقیب سرسختی برای سایر سدان‌های رده بالای ایرانی باشد. اما آیا تمامی نقاط ضعف نسخه قبلی برطرف شده است؟ در ادامه گزارش با ما همراه باشید.

مشخصات فنی

بزرگ‌ترین نقطه ضعف خودروی شاهین که در گزارش مربوط به معرفی شاهین نیز به آن اشاره شد، پیشرانه ضعیف با تکنولوژی پایین این خودرو بود.

پیشرانه 8 سوپاپ و ضعیف قبلی جای خود را به پیشرانه ME16 جدید با 16 سوپاپ داده که توانایی تولید 115 اسب بخار قدرت و 147 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. این پیشرانه همان پیشرانه‌ای است که شرکت ایران خودرو آن را با نام TU5+ تولید می‌کند و تقریبا هیچ تفاوتی با ME16 مگاموتور ندارد.

همچنین درنسخه دنده اتومات، گیربکس ضعیف CVT جای خود را به یک گیربکس قوی‌تر 6AT داده که باعث افزایش شتاب و بهره‌وری قوای فنی شاهین پلاس می‌شود.

این پیشرانه علاوه‌بر قدرت بالاتر، استهلاک پایین‌تری نیز نسبت به پیشرانه M15T خواهد داشت. چرا که ME16 تنفس طبیعی بوده اما M15T توربوشارژ است و با بنزین بی‌کیفیت داخلی خیلی زودتر از انتظار مستهلک می‌شود.

info 2

طراحی ظاهری

این بخش از خودرو تقریبا هیچ تفاوتی با شاهین قبلی ندارد. البته به احتمال قوی، نسخه‌هایی که تحویل مشتریان می‌شود، رینگ‌هایی متفاوت با شاهین قبلی خواهد داشت.

وقتی که برای اولین‌بار خودروی شاهین پلاس را از نزدیک می‌بینید، متوجه ظاهر جذاب‌تر و به‌روزتر آن نسبت به سایر خودروهای داخلی می‌شوید. طراحی خمیده‌تر بدنه نسبت به رقبایی همچون دنا پلاس و تارا، ظاهری دلنشین‌تر به شاهین می‌دهد.

چراغ‌های اسپرت جلو و عقب همراه با سپرهای سه‌بعدی زیبایی که زیر این چراغ‌ها قرار گرفته، ظاهر این خودرو را نسبت به سایر رقبا جذاب‌تر و به روزتر نشان می‌دهد. آینه‌های جانبی نسبتا بزرگ، فضای دید مناسبی را نسبت به قسمت‌های پشتی خودرو می‌دهد.

1

طراحی داخلی

طراحی کابین شاهین و شاهین پلاس نسبت به بقیه محصولات شرکت سایپا از زیبایی نسبی برخوردار است. فرمان زیبا با دوخت چرم و دکمه‌های کنترلی روی آن و نمایشگری اندازه متوسط با اولین ورود به کابین توجه راننده را به خود جلب می‌کند.

بنا بر اعلام سایپا، داخل کابین شاهین پلاس با نسخه قبلی تفاوت‌هایی خواهد داشت اما نسخه‌ای که از این خودروها در مگاموتور رونمایی شد، داخل کابین شاهین پلاس تقریبا هیچ تفاوتی با نسخه قبلی ندارد. البته اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که تریم داخلی و کیفیت متریال استفاده شده در نسخه شاهین پلاس، در رده بالاتری نسبت شاهین معمولی قرار می‌گیرد.

فضای داخلی شاهین برای چهار نفر کاملا مناسب است؛ همچنین صندوق عقب 420 لیتری آن، برای مسافرت‌های خانوادگی و جابه‌جایی وسیله‌ها، قابل قبول است.

شاهین

آپشن‌ها و امکانات رفاهی

همان‌طور که اشاره شد، شاهین پلاس در دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک عرضه می‌شود که امکانات رفاهی هرکدام متفاوت از دیگری است.

در نسخه پایه به امکاناتی هم‌چون ورود و استارت بدون کلید، فرمان برقی، نمایشگر لمسی، دوربین دنده عقب، سانروف، دی‌لایت، اتولایت، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل حرکت در سربالایی و… مجهز است.

اما در نمونه فول آپشن شاهین پلاس باید منتظر امکاناتی هم‌چون کیسه هوای جانبی جلو، نمایشگر لمسی جدید، شیشه‌های دودی ردیف عقب، کروزکنترل و… باشیم.

قیمت شاهین پلاس

باید بگوییم که فعلا به دلیل عدم ارائه شرایط فروش این خودرو از طرف شرکت سایپا، قیمت دقیقی برای آن مشخص نشده است. اما به‌دلیل رفع ایرادات نسخه قبلی، شاهین پلاس قطعا قیمت بالاتری از شاهین معمولی خواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.