کد مطلب: ۷۹۹۷۹۰

جزئیات واردات خودروهای دست دوم اعلام شد

جزئیات واردات خودروهای دست دوم اعلام شد

امروز وزارت صمت لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده را به دولت ارسال کرد که بر اساس این پیشنهاد، اشخاص حقیقی می‌توانند بدون داشتن کارت بازرگانی نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، لایحه دوفوریتی واردات خودروهای دست دوم پس از فراز و نشیب‌های فراوان به هیات دولت ارسال شد و به نظر می‌رسد واردات این خودروهای دست دوم در آینده به مرحله اجرا برسد. البته همچنان این احتمال وجود دارد که وزارت صمت این لایحه را برای فرار از استیضاح احتمالی رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، وارد مرحله اجرایی کرده باشد.

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، اظهار داشت: امروز وزارت صمت لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده را به دولت ارسال کرد که بر اساس این پیشنهاد، اشخاص حقیقی می‌توانند بدون داشتن کارت بازرگانی نسبت به واردات خودرو اقدام کنند.

سخنگوی وزارت صمت گفت: البته خودرویی که وارد می‌شود از نظر عوارض گمرکی تابع مقررات وضع شده از سوی گمرک است و همچنین خودروی وارد شده باید معیارهای سازمان ملی استاندارد و سازمان محیط زیست را داشته باشد.

وی تاکید کرد: عمر خودروهای کارکرده وارداتی در محدوده پنج سال قرار دارد.

جزئیات واردات خودروهای دست دوم

در نامه سیدرضا فاطمی امین خطاب به محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور که امروز 29 فروردین 1402 ارائه شده، در توجیه لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده و اصلاح مصوبه واردات خودرو آمده است: با توجه به تقاضای بالای خودرو در کشور و ضرورت تنظیم بازار این کالا که مدتی است نقش کالای سرمایه‌ای را پیدا کرده، وزارت صمت نسبت به برنامه‌ریزی و بسترسازی برای افزایش تولید، تکمیل خودروهای ناقص قبلی و افزایش به بازار اقدام کرده و خوشبختانه طی سال 1401 بیش از یک میلیون و 340 هزار دستگاه خودرو با رشد معادل 39 درصد به صورت کامل تولید و روانه بازار شده است.

در ادامه نامه وزیر صمت آمده است: این میزان تولید و عرضه خودروی داخلی جوابگوی نیاز بازار در شرایط فعلی نبوده و ضرورت دارد ضمن تنوع‌بخشی به واردات خودرو، شرایط واردات (اعم از نو و یا کارکرده) نیز تسهیل شده و محدودیت‌های قانونی مرتفع شود. از همین رو پیش‌نویس لایحه دوفوریتی واردات خودروی کارکرده و پیش‌نویس لایحه اصلاح مصوبه واردات خودرو (موضوع مصوبه شماره 95240 مورخ 3/6/1401) به منظور تنوع‌بخشی و افزایش واردات خودروی نو جهت طی فرایند قانونی تقدیم می‌شود.

وعده‌های جدید برای فرار از استیضاح

با منتفی‌شدن طرح واردات خودروهای دست دوم زمزمه‌هایی مبنی بر جلوگیری مافیای خودروسازی از اجرای این طرح به گوش می‌رسید. اما حال که بار دیگر استیضاح رضا فاطمی‌امین، وزیر صمت، رنگ و بوی جدی گرفته، وزارت صمت به طرح وعده‌های گذشته خود در این زمینه روی آورده است.

درنهایت به نظر می‌رسد که وزارت صمت همّ و غمی برای مبارزه با آنچه مافیا یا دست‌های پشت‌پرده خوانده می‌شود، ندارد. چنانکه عملکرد این وزارتخانه در مدت زمان فعالیت دولت سیزدهم گواه این سخن است. اکنون نیز اگر مسئولان ذی‌ربط سعی دارند رویکرد متفاوت خود را به نمایش بگذارند گویی ریشه در بحث استیضاح دارد. اما وعده واردات خودروهای دست دوم می‌تواند منجی فاطمی‌امین در روز استیضاح او در مجلس شود؟

برای مطالعه بیشتر، خبر واردات خودروی کارکرده؛ شکست انحصار بازار یا فرار از استیضاح؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.