خبر مهم:

کد مطلب: ۸۰۹۷۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

واردات خودروهای کارکرده منتفی شد؟/ لایحه دولت هنوز به شورای نگهبان نرسیده است

واردات خودروهای کارکرده منتفی شد؟/ لایحه دولت هنوز به شورای نگهبان نرسیده است

واردات خودروهای کارکرده یا همان دست دوم هنوز به سرانجام نرسیده است. حال برخی زمزمه‌ها از ردشدن مصوبه واردات این خودروها حکایت دارند. اما شورای نگهبان در رابطه با این اخبار چه نظری دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، واردات خودروهای کارکرده همچنان در بلاتکلیفی به سر می‌برد. این طرح را که رضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت برای فرار از استیضاح به صورت دوفوریتی به مجلس ارسال کرد، قرار بود هرچه سریع‌تر به مرحله اجرا برسد. اما گویا با رأی آوردن استیضاح او، پرونده این لایحه هم بسته شده است.

اکنون نیز همانند طرح واردات خودروهای نو، اخبار متناقضی در رابطه با واردات خودروهای دست دوم منتشر می‌شود. آن‌طور که خبرگزاری فارس گزارش داده، امروز هادی طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان، در نشست خبری خود اعلام کرد که مصوبه واردات خودروهای کارکرده رد شد. چراکه هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به این مصوبه ایراد گرفته است.

حال این مساله مطرح می‌شود که چه ایرادهایی به مصوبه واردات خودروهای دست دوم وارد شده است؟

طحان نظیف در گفتگو با تجارت‌نیوز به این پرسش پاسخ داد و گفت: خبری که خبرگزاری فارس منتشر کرد، اشتباه است. چراکه هنوز مصوبه‌ای تصویب نشده تا بتوان از آن ایراد گرفت یا اظهارنظر کرد.

او افزود: در نشست خبری سوالی در رابطه با رد شدن این موضوع در بودجه سال 1402 مطرح شد. در پاسخ به این سوال اعلام شد که شورای نگهبان به واردات خودروهای کارکرده نقدی وارد نکرده است، اما هیات عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام نسبت به مصوبه ایراداتی وارد کرد. یکی از آن ایرادات، مغایرت با سیاست‌های کلی نظام بود.

سخنگوی شورای نگهبان توضیح داد: حال باید به این نکته اشاره کرد که مصوبه واردات خودروهای کارکرده هنوز به تصویب نرسیده است. هنگامی که این مصوبه تصویب شد، شورای نگهبان حق اظهارنظر دارد.

واردات خودروهای کارکرده، خوب یا بد؟

یکی از موضوعاتی که منجر به استیضاح و برکناری فاطمی‌امین شد، تاخیر در اجرای واردات خودرو بود. وزیر پیشین صمت در روزهای پایانی وزارتش لایحه دو فوریتی واردات خودروهای کارکرده را به مجلس ارسال کرد. در آن مقطع، زمزمه‌هایی مبنی بر منتفی‌شدن طرح واردات خودروهای دست دوم به گوش می‌رسید، اما مجلس و دولت همچنان در پی اجرای این طرح هستند.

کارشناسان صنعت خودرو معتقدند که اجرای این طرح می‌تواند کمک شایانی به بازار ملتهب خودرو کند و قیمت خودرو را بشکند. اما این امر تنها در صورتی محقق می‌شود که این طرح به صورت انحصاری اجرا نشود و واقعاً تمام مردم بتوانند خودرو وارد کنند.

در طرف دیگر ماجرا، برخی دیگر مخالف سرسخت اجرای این طرح هستند. این افراد گرچه از خودروسازان داخلی حمایت بی‌ چون و چرا می‌کنند و شکست قیمت خودرو در بازار به وسیله واردات خودروهای دست دوم را توهین می‌دانند، اما در این میان توجهی به آمار جانبختگان تصادفات جاده‌ای ناشی از ضعف در کیفیت خودروهای داخلی توجهی ندارند.

برای مطالعه بیشتر، خبر ایران خودرو در مرحله دوم فروش سامانه یکپارچه خودرو حضور دارد؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    مردم را بیشتر ازاین مسخره نکنید مردم خیلی خوب میفهمن این شماها هستین که به خاطر منافع شخصی وباندهای خودتون جان انسانهای زیادی را سالانه بااین ارابه های مرگی که تولید میکنید بر باد میدهید نمیدانم چگونه نان را در خون مردم میکنید وبه زن و بچه های خودتون میدهید اون وقت دم از دین و از مسلمانی میزنید راستی بین دولت و مجلس وشورای نگهبان و شورای رقابت یک نفر مرد پیدا نمیشه جواب قطعی به مردم بده که مردم تکلیف خودشون بدونن هر ارگان و وزارتخانه ای برای اون یکی پاس کاری میکنم وفکر میکنید مردم احمق هستند ولی اینگونه نیست حداقل نمی‌خواهید خودرو وارد کنید یکی مثل مرد بیاد جلو وراستشو بگه که مردم هم تکلیف خودشونو بدونن از این بیشتر مردم اذیت نکنید آستانه تحمل مردم زیر این فشارها خیلی پایین اومده خدا قبول نمیکنه اینجور مردم اذیت میکنین

  • ناشناس

    کشور باید سیستمی کار کند وسیستم هاحکومت کنند اشخاص باید تابع سیستم باشد اگر قرار باشد در سیستم تغیراتی ایجاد شود باید طبق نظر کارشناسان وفرماندهی دولت تصمیم بگیرد گاها جای سیستم‌ها را سلیقه‌های شخصی می‌گیرد