کد مطلب: ۸۱۶۷۴۸

ایستادگی جریانی خاص مقابل واردات خودرو/ سقف قیمتی واردات افزایش می‌یابد

ایستادگی جریانی خاص مقابل واردات خودرو/ سقف قیمتی واردات افزایش می‌یابد

گرچه از ابتدای سال گذشته واردات خودرو به کشور آزاد شد، اما در عمل این سیاست راه به جایی نبرد. در همین زمینه جلال رشیدی‌کوچی، نماینده موافق طرح واردات خودرو در مجلس، اعتقاد دارد که همچنان جریانی خاص در برابر ورود خودروهای خارجی به کشور ایستادگی می‌کند.

متین شیری: به گزارش تجارت‌نیوز ، از ابتدای سال 1401 بود که قانون آزادسازی واردات خودرو لازم‌الاجرا شد، اما تا این لحظه با گذشت 15 ماه هنوز خودرو‌های وارداتی به خیابان‌ها نرسیده‌اند. اما چرا هنوز واردات خودرو به مرحله نهایی نرسیده است؟ آیا دست‌هایی پشت‌پرده وجود دارد که مانع این اتفاق شده‌اند. در این زمینه تجارت‌نیوز گفتگویی با جلال رشیدی‌کوچی، نماینده مجلس، انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

در حالی که از ابتدای سال گذشته دولت و مجلس بر سر آزادسازی واردات خودرو به توافق رسیدند، اما هنوز خبری از ورود محصولات خارجی به کشور نیست. آیا افرادی در این زمینه مانع‌تراشی می‌کنند. برای مثال اخیراً خبر ممنوعیت واردات خودروهای کره‌ای منتشر شد؛ به‌رغم تکذیب این خبر، اما واردکنندگان اعلام کرده‌اند که از اسفند ماه امکان ثبت سفارش وجود ندارد؛ سرانجام تکلیف این خودروها چه شد؟

خبر ممنوعیت واردات خودرو‌های کره‌ای هم از جانب وزارت امورخارجه و هم از جانب مجلس تکذیب شده است و هیچ ممانعتی در واردات خودروهای کره‌ای و سایر محصولات وجود ندارد.

پس علت پاس‌کاری لایحه واردات خودرو های دست دوم بین دولت و مجلس چیست؟

واردات خودروهای کارکرده هیج منع قانونی نداشته که دولت نتواند آن را انجام دهد، اما دولت برای تسهیل کار خود لایحه داده است. اصرار و تاکید سخنگوی دولت در باب التزام تصویب لایحه، صحبت و رفتار اشتباهی نیست، چراکه دولت به تصویب لایحه تاکید دارد و مجلس به نبود منع قانونی برای واردات اصرار می‌ورزد.

آیا تصویب این لایحه در شرایط کنونی که موانع زیادی ازجمله مشکلات ارزی وجود دارد، اولویت دارد؟

دولت برای نجات رضا فاطمی امین از استیضاح این لایحه را به مجلس ارسال کرد. اما نتیجه دل‌خواه حاصل نشد. با این حال با توجه به آنکه لایحه وارد مجلس شده؛ آن را با قطعیت تصویب خواهیم کرد تا هیچ ابهامی در این باره باقی نماند.

به نظر شما تولیدکنندگان و مونتاژ‌کنندگان در تاخیر واردات خودرو نقشی داشتند؟

در این مورد نمی‌توان با قطعیت صحبت کرد. جریانی وجود دارد که با تمام قوا در برابر واردات خودرو مقاومت می‌کند.

لایحه واردات خودروهای کارکرده نیز هفته آینده در دستور کار مجلس قرار دارد و نمایندگان با رای قاطع خود این مورد را تصویب می‌کنند، امیدواریم که اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجموعه دولت با این نگاه که این یک خواست عمومی است سیاست‌گذاری انجام دهند.

انتظار می‌رود وزارت صمت با یک آیین‌نامه بد و نامناسب بحث خودرو‌های کارکرده را هم به نفع خودروسازان رقم نزند و امید می‌رود برای یک‌بار هم که شده تصمیم‌گیری وزارت صمت به نفع مردم باشد.

آیا ممکن است آیین‌نامه واردات خودرو تغییر کند؟

در باب تغییرات آیین‌نامه واردات خودرو‌های نو نیز می‌توان به کاهش تعرفه واردات از 80 درصد به 30 درصد و افزایش سقف مالی واردات خودرو از 20 هزار دلار به 30 هزار دلار اشاره کرد.

البته آیین‌نامه موضوع قطعی و دائمی نیست، اما مورد قطعی تصویب شده موضوع آزاد‌سازی واردات است که قطعی شده است.

برای مطالعات بیشتر صفحه واردات خودرو را در تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تا این باج گیری و سود گمرکل لعنتی حذف نشود هیچ فایده ای ندارد

  • ناشناس

    نظر یوخدی فایده ای نداره مردم بدبخت

  • علی

    آقا مگه همه یکدست نشدید که همه چی ردیف بشه پس چی شد؟

  • ناشناس

    کی اینها به فکر مردم بودن که این بار دوم باشه وجان مردم برای اینها هیچ ارزشی ندارند فقط بفکر جیب خودشان هستند تا این ماشینهای چینی برای امثال میرسلیم سودهای میلیاردی داره نمی‌زارن ماشین خوب وارد بشه

  • ناشناس

    ما که از بلاتکلیفی داريم ديوانه می‌شیم هرروز یه حرفی می‌شنویم واقعا جهان سومی برازندمونه

  • ناشناس

    با سلام
    دبرور در خبر ها امده بود هزاران تن دانه های دامی در دو تا کشتی اقبانوس پیما در بندر منتظر ارز هستند تا ترخیص شوند مردم اگاه باشین ارز برای مواد خوراکی وضروری نیست برای از کجا بیاورند

  • فادیا

    سلام معلومه اونایی که ذینفع بوده و هستند مخالفت سرسختانه میکنند در اصل کار از بیخ مشکل دارد یعنی شما مجلسی ها شاید انگشت شمار به فکر منافع خودتان نباشید ولی نود ونه درصد تان فقط به فکر منافع خود واطرافیان هستید ومردم را نزدیک انتخابات اون هم سوری میخواهید ما ملت هر بلایی که سرمان میاد از ناحیه اول شما مجلسی ها وبعد دولتمردان که نه تخصص دارند ونه وجدان