کد مطلب: ۶۸۴۵۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین چیست؟

بیت‌کوین را می‌توان شروعی بر خلق سیستم مالی غیرمتمرکز در دنیا دانست. البته بیت‌کوین این ویژگی خود را مدیون بلاکچین است.

به گزارش تجارت‌نیوز / بیت‌کوین را می‌توان شروعی بر خلق سیستم مالی غیرمتمرکز در دنیا دانست. البته بیت‌کوین این ویژگی خود را مدیون بلاکچین است. بیت‌کوین اولین عضو دنیای رمزارزها است که از زمان پیدایش آن تا به این لحظه قیمت خود را توانسته از چند دلار تا چند ده هزار دلار برساند. با خلق این رمزارز، نگاه جهان به سمت سیستم‌های مالی جدید و کاربردهای فوق العاده بلاکچین جلب شد و در حال حاضر بیشتر از ۱۰ هزار رمزارز مختلف در دنیا وجود دارند.

با این که از زمان پیدایش بیت‌کوین مدت زیادی می‌گذرد، اما بسیاری افراد هستند که هنوز شناخت درستی از ماهیت این ارز ندارند. همچنین پیرو جهش‌های قیمتی بیت‌کوین در این چندسال اخیر، خیلی از افراد صرفا به چشم یک سرمایه‌گذاری برای حفظ دارایی خود به این رمزارز و سایر رمزارزها نگاه می‌کنند. گفتنی است این دیدگاه نسبت به رمزارزها بسیار سطحی است؛ به عقیده کارشناسان این حوزه، دنیای رمزارزها بسیار فراتر از آن چیزی است که افراد از آن اطلاع دارند.

مجسمه ساخته شده برای ساتوشی ناکاموتو
بیت کوین چیست ؟

بیت‌کوین در مقایسه با پول‌های رایج مثل تومان یا دلار، ماهیت متفاوتی دارد. به طوری که این رمزارز براساس فرایندها و محاسبات سخت ریاضی به دست می‌آید؛ برخلاف ارزهای رایج که توسط بانک مرکزی ایجاد می‌شوند. همچنین بیت‌کوین صرفا به شکل دیجیتال وجود دارد.

یک تفاوت اساسی دیگر این رمزارز و ارزهای رایج در این است که در بیت‌کوین هیچ نهاد مرکزی یا سیستم بانکی برای ثبت و نگهداری تراکنش‌های مالی وجود ندارد. گفتنی است این تراکنش‌ها توسط دستگاه‌هایی که محاسبات ریاضی را انجام می‌دهند نگهداری و ثبت می‌شوند. این دستگاه‌ها همان ماینرها هستند که علاوه بر وظیفه گفته شده، ایجاد بیت‌کوین را هم به نوعی برعهده دارند.

جدای از بحث تفاوت بیت‌کوین و پول‌های رایج، باید فهمید که چرا اصلا به این رمزارز نیازداریم؟ پاسخ این سوال به تفاوت اساسی که گفتیم برمی‌گردد؛ یعنی عدم وجود نهادی متمرکز که بر تراکنشات مسلط باشد. به بیان دیگر، غیرمتمرکز بودن بیت‌کوین.

چند بیت کوین باقی مانده است ؟

در حقیقت تنها ۲۱ میلیون بیت‌کوین وجود دارد که می توان آنها را استخراج کرد. که از این مقدار، چیزی حدود ۲٫۳ میلیون از آن استخراج نشده است. هنگامی که ماینرها این تعداد بیت‌کوین را تولید کنند، عملا عرضه تمام می‌شود.

پیدایش بیت‌کوین

همانطور که در گزارش بلاکچین اشاره کردیم، تکنولوژی بلاکچین مدت‌ها قبل‌تر از بیت‌کوین وجود داشت. اما شاید اگر این رمزارز نبود هیچگاه این تکنولوژی به شهرت امروز خود نمی‌رسید.

در اواخر سال‌های ۲۰۰۹، فردی با اسم مستعار ساتوشی ناکاموتو، با انتشار یک مقاله، خبر از نوع جدید پول دیجیتال به نام بیت‌کوین را داد. گفتنی است قبل از ساتوشی نیز افراد و یا نهادهای بسیاری سعی در خلق یک ارز دیجیتالی داشتند؛ اما هر بار با شکستی مواجه می‌شدند.

اصطلاحا به این مقاله وایت پیپر (Whitepaper) می‌گویند. در این مقاله، اهداف بیت‌کوین، نحوه کارکرد آن و موارد مهم دیگر آمده‌است.

در سیستم بانکی حال حاضر، بانک‌ها با اقدام به چاپ پول، به طور مداوم ارزش پول‌ رادر طول زمان پایین می‌آورند. در این سیستم، ارزش پول به نوعی قراردادی است و ارزش ذاتی ندارد. با این تفاسیر علاوه بر مشکل اصلی سیستم بانکی حال حاضر که تمرکز قدرت در آن وجود دارد، هزینه‌هایی مثل هزینه تراکنشات، امنیت و محدودیت و بسیاری دیگر مشکلات نیز وجود دارند. همه این توضیحات دلایلی هستند که ما به بیت‌کوین یا بهتر بگوییم به یک راه حل جدید نیاز داریم.

Iranian Crypto Mining Legality and Regulations 01 1

سختی شبکه بیت کوین چیست؟

در طی زمان، با گسترده‌تر شدن شبکه و اضافه شدن نودهای جدید به شبکه، توان پردازشی شبکه با افزایش مواجه می‌شود. این افزایش، سرعت تایید و ثبت بلوک‌ها را افزایش دهد. برای ثابت ماندن این سرعت، بیت‌کوین از سختی شبکه استفاده می‌کند. سختی شبکه به این هدف وجود دارد که تعداد بلوک‌های ساخته شده در یک زمان معین را ثابت نگهدارد. با این تدبیر، هر چه قدر که توان پردازشی شبکه زیادتر شود، سختی شبکه نیز در مقابل افزایش پیدا می‌کند، تا زمان تقریبی ثبت بلوک‌ها را ثابت نگهدارد.

آیا بیت‌کوین پشتوانه دارد؟

در حقیقت هیچ شخص یا گروهی به طور مستقیم در ارزش‌گذاری بیت‌کوین نقشی ندارد و همانطور که گفته شد، بیت‌کوین به کمک دستگاه‌هایی که محاسبات سخت ریاضی انجام می‌دهند، تولید می‌شوند. حتی این دستگاه‌ها نیز در ارزش‌گذاری این رمزارز بی تاثیراند. اما چه عاملی در ارزش بیت‌کوین تاثیرگذار است؟ چرا در طی سال‌های اخیر ارزش بیت‌کوین انقدر رشد داشته؟

پاسخ این سوالات در ویژگی‌های به خصوص شبکه بیت‌کوین است. از جمله ویژگی‌هایی مانند غیر متمرکز بودن، به این معنی که دیگر دولت یا نهادی نمی‌تواند در آن دخالت کند و به دلخواه خود اقدام به چاپ پول کند. همچنین دیگر حساب شخصی توسط بانک یا دولت محدود نمی‌شود. همانطور که گفتیم این رمزارز در زمانی معرفی شد که بحران مالی بزرگ در غرب بسیاری را از سیستم مالی ناامید کرده بود. این موضوع نیز در شهرت بیت‌کوین بسیار تاثیر داشت.

از دیگر ویژگی‌های مهم شبکه بیت‌کوین شفافیت در آن است. در این شبکه تمام تراکنش‌هایی که انجام می‌شوند، توسط تمامی اعضای شبکه قابل ردیابی و مشاهده هستند. البته این موضوع به معنی مشخص بودن هویت افراد نیست و در واقع تنها آدرس‌های گیرنده و فرستنده رمزارز برای همه نمایش داده می‌شوند. گفتنی است هیچ‌گونه احراز هویتی در هنگام ایجاد کیف پول نیز وجود ندارد، فلذا مشخص نیست که این تراکنش‌ها توسط چه کسی انجام شده‌اند.

در پایان باید گفت، اطلاعات و منابع پیرامون بیت‌کوین و پیدایش آن بسیار زیاد است؛ در این گزارش سعی شد آنچه که مهم و نیاز است که افراد باید از بیت‌‎کوین بدانند، آورده شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بیت کوین رو ما باید از کجا بخریم لطفا در این باره مقاله ای منتشر فرمائید