کد مطلب: ۶۸۳۵۷۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بلاکچین چیست؟

بلاکچین چیست؟

هنگام ورود به دنیای رمزارزها، اولین واژه‌ای که توسط فعالان این بازار بسیار استفاده می‌شود، بلاکچین است. بلاکچین را می‌توان نوع خاصی از پایگاه داده دانست که اطلاعات را درخود ذخیره می‌کند. چه چیزی بلاکچین را از سایر انواع پایگاه‌های داده متمایز و جایگاه بلاکچین را خاص می‌کند؟

‌به گزارش تجارت‌نیوز : برای درک بهتر بلاکچین ابتدا کمی راجب ساختار آن صحبت می‌کنیم. سپس به سراغ ویژگی‌های بخصوص این شبکه می‌رویم.

داده‌ها به طورکلی در بلاکچین در ساختاری تشکیل شده از بلوک‌های اطلاعاتی وارد پایگاه داده می‌شوند. این بلوک‌های اطلاعاتی در ادامه یکدیگر ساخته می‌شوند به طوری که بلوک جدید شامل اطلاعاتی است که آن را به بلوک قبل خود متصل می‌کند. به همین دلیل به این بلوک‌های پشت سرهم یک زنجیره می‌گویند. به اولین بلوک اطلاعاتی موجود در شبکه که قبل از آن بلوک دیگری وجود ندارد بلوک پیدایش می‌گویند.

بلاکچین پیش از ابداع بیت کوین به وجود آمد، اما اولین کاربرد موفق و پرطرفدار آن بین مردم در قالب رمز ارز بیت‌کوین در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. ساتوشی ناکاموتو نخستین رمز ارز دیجیتال جهان یعنی بیت کوین را برپایه فناوری بلاکچین اختراع کرد.

Blockchain Featured Image

بلاکچین چطور کار می‌کند؟

به طور کلی در هر بلاک، اطلاعات به همراه هش بلاک قبلی وجود دارند. هش چیست؟ به زبان ساده هش یک کد ریاضی یکتا است که متعلق به یک بلاک خاص است. اگر به هردلیلی اطلاعات موجود در بلاک موردنظر تغییری کند، مقدار هش نیز تغییر می‌یابد.

وظیفه پردازش تراکنش‌ها روی شبکه بلاکچین برعهده گره‌هاست. این گره‌ها به نوعی تراکنش‌هارا صحت سنجی می‌کنند. این گره‌ها همان ماینرها و یا استخراج‌گران هستند.

در بلاک چین بیت کوین، به این گره‌ها نود (Node) می‌گویند. این ماینرها از مفهوم اثبات کار برای پردازش و صحت‌سنجی تراکنش‌ها روی شبکه بلاک چین استفاده می‌کنند. در بلاک چین به زبان ساده برای اطمینان از اصالت تراکنش‌ها هر بلاک باید به هش بلوک پیشین خود ارجاع شود و تراکنش تنها در صورتی نهایی می‌شود که فقط و تنها فقط این هش صحیح باشد.

ویژگی‌های بخصوص بلاکچین

بلاکچین غیرمتمرکز است. غیرمتمرکز به این معنی است که هیچ فرد یا گروهی، کل شبکه را به تنهایی دراختیار ندارد. همچنین اگرچه همه اعضای شبکه بلاکچین ، رونوشتی از دفترکل توزیع‌شده را در اختیار دارند، اما به هیچ وجه نمی‌توانند به تنهایی، کوچکترین تغییری در آن ایجاد کنند. می‌توان اینطور بیان کرد که دفتر کل به طور همزمان متعلق به همه است و برای ایجاد تغییر باید اکثریت به توافق برسند. این ویژگی منحصربه فرد بلاکچین، امنیت و شفافیت آن را تضمین می‌کند.

برای مثال، فرض کنید که شما در یک انجمن ۲۰ نفره هستید که با یکدیگر تبادلات مالی دارید. در این انجمن یک نفر وظیفه ثبت تمام این تراکنش‌ها و حساب‌ها را در یک دفتر مخصوص دارد. اگر این فرد دفتر حساب‌ها را گم کند و یا خود فرد از بین برود و یا این فرد قصد تغییر عامدانه در این دفتر را داشته باشد، تمام تراکنش‌ها از دسترس خارج می‌شوند و افرادی که بدهی داشتند، عملا بدهی خود را انکار می‎‌کنند زیرا عملا دفتری برای اثبات بدهکاری آن‌ها وجود ندارد. حال این مسئله را اینطور فرض کنید، که افراد همگی نسخه‌ای از این دفتر را داشته‌باشند. در این صورت عملا گم شدن تراکنش‌ها و یا تغییر آن‌ها غیر ممکن است زیرا باقی افراد نیز یک نسخه از دفتر را دارند. اگر فردی بخواهد در این دفاتر تغییری به وجود آورد باید به بیشتر از نصف دفاتر دسترسی داشته باشد. با این تفسیر ویژگی دیگر بلاکچین را تغییرناپذیری می‌توان نامید.

یک نمونه کارکرد شبکه بلاکچین

کاربردهای بلاکچین

همانطور که در بالا اشاره کردیم، بیت کوین و سایر رمزارزها، مهم‌ترین و موفق‌ترین کاربرد فناوری بلاکچین هستند. به عنوان مثال، در بیت‌کوین با استفاده از این فناوری امکان تقلب و یا دوبار خرج کردن پول از بین می‌رود. اما این فناوری می‌تواند در سایر زمینه‌ها نیز کاربردی باشد.

برای مثال، در انتخابات همیشه فرایند رای‌گیری یکی از مسائل مهم و بحث برانگیز تلقی می‌گردد. به کمک بلاکچین می‌توان انتخاباتی را برگزار نمود که عملا تقلب در آن غیر ممکن شود و نیاز به نیروی انسانی برای مدیریت انتخابات نیز برطرف شود. همچنین می‌توان از تکنولوژی بلاکچین در زنجیره تامین و حمل و نقل استفاده کرد؛ به طوری که کارخانجات و شرکت‌های تولیدی می‌توانند اطلاعات و دیتا مربوط به کالای خود را از لحظه تولید تا لحظه رسیدن به دست مشتری در بلاکچین ثبت کنند. این کار به اصالت و نظارت بر کالاها و مواد اولیه کمک بزرگی می‌کند.

در پایان باید گفت زیرساخت‌های بسیاری نیاز است تا بتوانیم از این تکنولوژی به طور فراگیر در زندگی خود استفاده کنیم؛ امید است در آینده نزدیک بتوانیم از این تکنولوژی در راحت‌تر شدن زندگی انسان بهره بریم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.