کد مطلب: ۷۳۵۵۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

صندوق‌های بازنشستگی آینده ارز دیجیتال را سیاه می‌کنند؟

صندوق‌های بازنشستگی آینده ارز دیجیتال را سیاه می‌کنند؟

قیمت بیت‌کوین طی ماه گذشته کاهش قیمت را تجربه کرد و در سال 2022 نیز که به عقیده بسیاری سالی تیره و تار برای بازار ارز دیجیتال بود، با وقوع ورشکستگی FTX بازدهی بیت‌کوین منفی شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بر اساس تحلیل یاهو فایننس، بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال اوایل روز جمعه همگام با بازار سهام که در بحبوحه بهبود احساسات ریسک معامله‌گران در این هفته رشد قیمت را تجربه کردند، افزایش یافت.

اما بازار ارز دیجیتال همچنان با خطرات بنیادی روبرو است. گفتنی است، پس از شکست‌های متوالی قیمت در سال جاری باعث کاهش علاقه سازمانی به این فضا شده است.

قیمت بیت‌کوین در 24 ساعت گذشته 2 درصد افزایش یافته و به 17200 دلار رسیده است و به طور حدودی نزدیک به بالاترین سطح چند روز اخیر خود قرار گرفته است. البته قیمت پس از شوک ورشکستگی صرافی FTX در یک ماه اخیر، همچنان حدود 20 درصد با قیمت 20 هزار دلار فاصله دارد.

بازار ارز دیجیتال

روند روزانه بیت‌کوین، منبع: Tradingview

همبستگی بازار سهام و ارز دیجیتال

ادوارد مویا، تحلیلگر کارگزار Oanda می‌گوید: «تا زمانی که از برخی داده‌های کلیدی قیمت‌گذاری و تصمیم فدرال رزرو فراتر نرویم، به نظر می‌رسد که بیت‌کوین در یک الاکلنگ در محدوده 17000 دلار گیر کرده است».

از طرفی در شرایط کنونی بازار ارز دیجیتال، بیت‌کوین و همتایان آن تا حد زیادی با بازار سهام همبستگی دارند و همگام با میانگین صنعتی داوجونز و S&P 500 حرکت می‌کنند. گفتنی است، قیمت در بیشتر سال 2022 در میان یک پس‌زمینه کلان اقتصادی، تورم بالا و افزایش نرخ‌های بهره، نوسان داشته است. همچنین پس از شکست و فروپاشی FTX، این همبستگی بازار ارز دیجیتال یک شمشیر دولبه برای آینده این بازار بوده است.

شرایط کنونی شاخص‌های اقتصادی و بازار ارز دیجیتال

در حال حاضر، احساسات سرمایه‌گذاران در پایان این هفته بهبود یافته است و کاتالیزور اصلی بعدی برای بازارها احتمالاً داده‌های تورمی شاخص قیمت تولیدکننده باشد که در روز جمعه و قبل از شاخص قیمت مصرف‌کننده در هفته آینده منتشر شدند. اما نقطه برجسته این رویدادها، تصمیم سیاست پولی فدرال رزرو پس از نشست 13 تا 14 دسامبر آن خواهد بود. این در حالی است که انتظار می‌رود بانک مرکزی سرعت افزایش نرخ بهره را کاهش دهد.

تا آن زمان، معامله‌گران باید انتظار داشته باشند که ارزهای دیجیتال همگام با سهام حرکت کنند، اگرچه چشم‌انداز تکنیکال بیت‌کوین نشان دهنده برخی ضعف‌ها است.

از طرفی، بیت‌کوین با وجود کاهش قابل توجه S&P 500 در این هفته، 16800 دلار را حفظ کرده است که می‌تواند نشانه‌ای از قدرت در کوتاه مدت باشد.

فروپاشی FTX، که قیمت ارزهای دیجیتال را به شدت تحت فشار قرار داد، ترس از سرکوب سخت‌گیرانه نظارتی را افزایش داده است، همچنین به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران نهادی را نیز ترسانده است. گروه‌هایی مانند بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی مدت‌هاست که مورد توجه دنیای ارزهای دیجیتال قرار گرفته‌اند، زیرا مشارکت آن‌ها در این فضا به عنوان یک نیاز کلیدی برای تحرک صعودی در قیمت‌های توکن و پذیرش گسترده‌تر دارایی‌های دیجیتال تلقی می‌شود.

کاهش سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال

رویترز این هفته به نقل از دو منبع ناشناس گزارش داد که بزرگترین صندوق بازنشستگی کانادا، CPP Investments، از تلاش برای مطالعه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارز دیجیتال صرف نظر کرده است. از طرفی Caisse De Dépôt Et Placement Du Québec (CDPQ) و طرح بازنشستگی معلمان انتاریو، سرمایه‌گذاری خود را در شرکت‌های رمزنگاری به صفر رساندند. گفتنی است، CDPQ و طرح بازنشستگی معلمان انتاریو به ترتیب سرمایه‌گذاران وام‌دهنده‌های ارز دیجیتال، Celsius و صرافی FTX بودند که هر دو در سال جاری اعلام ورشکستگی کرده‌اند.

این رویدادها مشکل موسسات فعلی برای مشارکت در ارزهای دیجیتال را پیچیده‌تر می‌کند. Stéphane Ouellette، مدیر عامل FRNT Financial، یک کارگزار بازار کریپتو، در مصاحبه خود بیان کرد: ورشکستگی‌های سلسیوس و FTX معیارهای نامشخص و نااطمینانی را در ارزیابی دوام کسب‌وکارهای کریپتویی نشان می‌دهند. در ادامه، برای اکثر موسسات مالی فعلی، برخلاف برخی شرکت‌های مالی سنتی که در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند، مسیر روشنی برای مشارکت در بازار کریپتو ایجاد نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.