فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۲۰۱۵۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مروری بر وضعیت قانون‌گذاری صنعت رمز ارز در همسایگان ایران / قسمت اول

مروری بر وضعیت قانون‌گذاری صنعت رمز ارز در همسایگان ایران / قسمت اول

کشورهای همسایه ایران وضعیت‌های متفاوتی از لحاظ قانون‌گذاری در حوزه رمز ارز دارند؛ در ادامه به بررسی برخی از این کشورها پرداخته خواهد شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صنعت رمز ارز ایران در حال حاضر به‌عنوان صنعتی قانونی در کشور ایران شناخته نمی‌شود و قوانین مدونی برای استفاده، معامله و نگهداری رمز ارزها وضع نشده است. با این‌حال، فعالیت قانونی استخراج این دارایی‌های دیجیتال با رعایت قوانین مشخص شده، مجاز است اما هر گونه ریسک ناشی از معامله با رمز ارزها بر عهده فرد خواهد بود.

استفاده از رمز ارزها در ایران روشی برای دور زدن تحریم‌های بین‌المللی و تسهیل واردات شناخته می‌شود. همچنین، با وجود عدم قانون‌گذاری شفاف درباره این صنعت در ایران، سازمان مالیات قصد دارد تا ارزهای دیجیتال را نیز مشمول مالیات بر عایدی کند که انتقادهای فراوانی را به همراه داشته است.

با وجود عدم شفافیت موضع دولت ایران در برابر رمز ارزها، پیش‌نویس پروژه رمز ارز ملی (CBDC) ایران با نام ریال دیجیتال در سال گذشته منتشر شده است و بانک مرکزی ایران در حال پیشبرد نسخه آزمایشی این پروژه با برخی از بانک‌های داخلی است. در ادامه وضعیت قانون‌گذاری کشورهای همسایه ایران در صنعت رمز ارز بررسی خواهد شد.

عراق: عدم قانون‌گذاری شفاف

کشور عراق از لحاظ وضعیت عدم قانون‌گذاری رمز ارزی در وضعیتی مشابه ایران قرار دارد؛ با این وجود کاربران بازار رمز ارزی از آزادی بیشتری در این کشور برخوردار هستند.

استفاده از رمز ارزها در این کشور از سال 2017 ممنوع اعلام شده است اما به‌دلیل ضعف سیستم مالی در این کشور و عدم توانایی بانک مرکزی بر اجرای طرح ممنوعیت، شهروندان عراق به استفاده از رمز ارزها روی آورده‌اند.

به‌دلیل اینکه بسیاری از افراد در عراق حساب بانکی ندارند، استفاده از رمز ارزها در سال‌های اخیر در این کشور با رشد همراه بوده است. همچنین، برخی برنامه‌نویسان حقوق ماهانه خود را از شرکت‌های خارجی به‌شکل رمز ارزها دریافت می‌کنند.

ترکیه و استقبال شدید از رمز ارزها

بیش از چهار میلیون نفر از شهروندان کشور ترکیه از رمز ارزها استفاده می‌کنند. کشور ترکیه دارای صرافی‌های متعدد رمز ارزی، استارتاپ‌های متعدد در این حوزه و دستگاه‌های خودپرداز در کلان‌ شهر‌ها مانند استانبول است.

تا کنون قانون مشخصی پیرامون رمزارزها تصویب نشده است. با این وجود، بر اساس یکی از مقررات وضع شده در سال 2021، استفاده از رمز ارزها در پرداخت‌ها و انتقال الکترونیکی پول ممنوع اعلام شده است.

می‌توان گفت که نظارت بر این قانون ممنوعیت در کشور ترکیه با جدیت کافی پیگیری نشده است. با توجه به اقدامات بانک مرکزی ترکیه، می‌توان گفت این نهاد از حامیان رمز ارز در این کشور نیست و ترجیح می‌دهد تا به‌ توسعه پروژه رمز ارز ملی (لیر دیجیتال) بپردازد. در حال حاضر، استفاده از صرافی‌های رمز ارزی OKX، بای‌بیت، بایننس و کوکوین در کشور ترکیه ممکن است.

طالبان و ممنوعیت رمز ارزها در افغانستان

پس از آغاز حکومت طالبان در افغانستان، ممنوعیت رمز ارزها توسط طالبان اعلام شد و مدیران 16 صرافی داخلی رمز ارزی نیز در تابستان 2022 دستگیر شدند. بسیاری باور دارند که این اقدام طالبان به این دلیل بوده است که آنها توانایی کنترل رمز ارزها را نداشتند و از این جهت به ممنوعیت کلی آن روی آورده‌اند.

با وجود این ممنوعیت، دسترسی به صرافی‌های بایننس و کوین ماما در افغانستان ممکن است. به دلیل اینکه انتقال مبالغ به حساب‌های کشور افغانستان توسط بایننس ممنوع شده است، شهروندان باید به واسطه‌گران مراجعه کنند تا مبلغ دریافتی را به صورت ارز داخلی کشور دریافت کنند و یا مبلغ مورد نظر خود را به کیف‌پول دیجیتال انتقال دهند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.