کد مطلب: ۷۲۶۵۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روش‌های کلاهبرداری جدید در بازار رمزارز

روش‌های کلاهبرداری جدید در بازار رمزارز

شرکت امنیت بلاکچین CertiK در گزارش جدیدی، اعلام کرده است که کلاهبرداران بازار رمزارز در روش جدید کلاه‌برداری، از هویت‌های افراد در بازار سیاه استفاده می‌کنند تا نتوانند شناسایی شوند و پروژه‌های خود را به راحتی پیش ببرند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت امنیت بلاکچین CertiK که بر امنیت پلتفرم‌ها، پروتکل‌های بلاک‌چین و پروژه‌های DeFi تمرکز دارد، به تازگی در گزارشی از روش نوین کلاه‌برداری در بازار رمزارزها صحبت کرده است. این تکنینک جدید به اسکمرهای (scammer) این بازار کمک می‌کند تا بدون شناسایی شدن، فعالیت‌های غیرقانونی خود را پیش ببرند.

روش نوین کلاهبرداری

هرماه در بازار رمزارزها، خبر جدیدی از فعالیت‌ها و یا پروژه‌های کلاه‌برداری منتشر می‌شود. در سال‌های اخیر به کمک تکنولوژی‌های پیشرفته تشخیص کلاه‌برداری، تکنیک‌های کلاهبرداران این فضا سریع‌تر از قبل شناسایی می‌شود. طبق گزارش شرکت امنیت بلاکچین CertiK، شیادان فضای رمزارز در روشی نوین، از بازار سیاه به راحتی و ارزانی بهره میگیرند و در این بازار اقدام به خرید هویت‌های افراد می‌کنند. افرادی در این بازار با دریافت مبالغی نسبتا پایین، حاضر هستند که نام و تصویر خود را در اختیار شیادان قرار می‌دهند.

این هویت‌ها به ارزانی هشت دلار در بازار سیاه به فروش می‎‌رسند. شرکت CertiK، این افراد که هویت خود را به فروش می‌گذارند را بازیگران KYC (احراز هویت مشتری) معرفی می‌کند. این بازیگران گاهی حتی بدون دریافت هیچ مبلغی به صورت داوطلبانه، هویتشان را در اختیار کلاه‌برداران قرار می‌دهند تا در دنیای رمزارزها مشهور شوند و پیش از افشای کلاهبرداری بودن پروژه در این بازار شناخته شوند. یکی دیگر از رو‌های مدرن، استفاده از هویت این بازیگران برای باز کردن حساب بانکی و یا حساب‌های صرافی به نمایندگی از کلاه‌بردارن اصلی است.

کلاه‎‌بردار رمزارز

درآمد فروشندگان هویت

طبق پستی در بلاگ CertiK، این شرکت امنیت توانسته است که بیش از بیست بازار زیرزمینی فروش هویت را در پلتفرم‌های تلگرام، دیسکورد، نرم‌افزارهای موبایلی و سایت‌های کاریابی کوتاه‌مدت شناسایی کند. کاربران این وبسایت‌های کاریابی با تنها هشت دلار، هویتشان را در اختیار شما قرار می‌دهند تا با آن حساب بانکی و یا حساب‌های صرافی افتتاح کنید. هزینه‌ای که این فروشندگان هویت، برای حق استفاده از هویت آنها روی پروژه‌های کلاه‌برداری از شما اخذ می‌کنند، از هشت دلار بیشتر است.

این فروشندگان هویت اکثرا در جنوب شرق آسیا قرار دارند و با ۲۰ تا ۳۰ دلار هویت‌شان را برای پروژه‌های اسکم در اختیار شما قرار می‌دهند. اگر نیاز به پروسه‌های احراز هویت بیشتری باشد، فروشنده می‌تواند درخواست دستمزد بالاتری کند. اگر بازیگران احراز هویت در کشورهایی زندگی کنند که در آنها ریسک پولشویی کمتر است نیز، درخواست دستمزد بالاتری خواهند کرد. اگر فروشنده قبول کند که نقش مدیرعامل یک پروژه را ایفا کند، ‌می‌تواند در هفته پیش از ۵۰۰ دلار درآمد داشته باشد. طبق گزارش این شرکت حدود ۵۰۰۰۰۰ فعال در این بازار سیاه فعالیت می‌کنند.

هشدار مرکز CertiK

این مرکز امنیت بلاکچین هشدار داد که حدود ۴۰ شرکتی که به پروژه‌های رمزارزی نشان (badge) KYC اهدا می‌کنند، غیرقابل اعتماد و بی‌ارزش هستند. CertiK اعلام کرد که تیم‌های پشت این وبسایت‌ها نیاز به نظارت و رسیدگی دقیق دارند. در ماه اکتبر نیز ابزاری برای تشخیص کلاه‎برداران این فضا توسط مستر کارت معرفی شد که از هوش مصنوعی و دیتای بلاکچین استفاده می‌کند. به دلیل ذات غیرمتمرکز بودن بلاکچین، تشخیص هویت و شناسایی شیادان این فضا بسیار دشوار است و کاربر باید پیش از سرمایه‌گذاری در پروژه‌ای درباره پیشینه مدیران آن تحقیق کافی انجام دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.