کد مطلب: ۶۸۷۵۷۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

NFT چیست؟

NFT چیست؟

باوجود تمام حواشی و جنجال‌های پیرامون NFTها، چیستی این توکن‌ها در بین برخی فعالان کریپتو و یا افراد کنجکاو درباره بازار کریپتوکارنسی، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. این توکن‌ها فارغ از ویژگی‌هایی که دارند، در آینده صنعت کریپتو و متاورس کاربردهای زیادی خواهند داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز : به عقیده بسیاری از سرمایه‌گذاران بزرگ دنیا NFTها کلاهبرداری جدید هستند. استدلال آن‌ها بر این است که این توکن‌ها عملا به شما چیزی ارائه نمی‌کنند و صرفا شما بابت یک تصویر دیجیتالی پول پرداخت کرده‌اید؛ سوال اینجاست، آیا منطق این سرمایه‌گذاران درست است؟ و بازار NFT کاربردی در آینده انسان نخواهد داشت؟

تعریف کلی NFT

واژه NFT به معنای توکن غیر قابل معاوضه یا (non-fungible token) است. NFT در حقیقت، توکنی دیجیتالی و نوعی رمزارز مانند بیت‌کوین یا اتریوم است که برخلاف آن‌ها، NFT منحصر به فرد است و نمی‌توانیم آن‌ را معاوضه کنیم.

اگر بخواهیم ویژگی منحصر به فرد NFT را به سادگی بیان کنیم، زمانی که یک تابلو نقاشی به یک عکس تبدیل و آن عکس در قالب یک NFT فروخته می‌شود، این عکس صاحب یک شناسانامه منحصر به فرد خواهد شد. اگر از این عکس کپی‌های متعددی بگیریم، هیچ یک عکس اصلی نخواهند شد. NFTها می‌توانند حتی یک عکس معمولی باشند. گفتنی است ارزش یک NFT به صورت نوعی از رمزارز بیان ‌می‌شود.

توکن غیر قابل معاوضه

غیر قابل معاوضه (non-fungible) به این معناست که درNFT را نمی‌توان مانند پول یا رمزارز به طور مستقیم رد و بدل کرد. زیرا هیچ دو NFT با یکدیگر یکی و مشابه نیستند. برای درک بهتر می‌توانیم بلیت یک مراسم یا کنسرت را مثال بزنیم، در این مثال شما نمی‌توانید بلیت مخصوص خودتان را با شخص دیگری معاوضه کنید. زیرا مشخصات و مکان شما در مراسم و تاریخ مراسم و سایر اطلاعات، همگی این بلیت را منحصر به فرد کرده‌اند.

NFTها تنها یک دارایی نیستند و می‌توانند ارزش بیشتری نیز داشته باشند. به علاوهNFTها انواع مختلفی دارند آن‌ها می‌توانند یک ویدیو یا عکس و حتی فایل موسیقی یا هر چیز منحصر به فردی دیگری باشند. به بیان کمی ساده تر، NFTها نوعی کالای کلکسیونی هستند که در دنیای دیجیتالی قرار دارند و دیگر به صورت فیزیکی مانند یک تابلو نقاشی نیستند.

برای درک بهتر غیرقابل معاوضه بودن NFTها، به عنوان مثال یک سکه بیت‌کوین همواره برابر با یک سکه دیگر بیت‌کوین است؛ اما یک تابلو نقاشی مونالیزا دیگر با سایر نقاشی‌ها و کپی‌های خود یکی و برابر نیست.

در این بازار نوظهور هنرمندان می‌توانند آثار خود را به صورت NFT به راحتی عرضه کنند و در حراجی‌ها به فروش برسانند. برای این کار ابتدا باید پلتفرم مخصوصی ثبت نام و توکن‌های دیجیتالی خود را با بارگذاری و اعتبار اطلاعات خود را بر روی بلاکچین تایید کنند. این کار، هزینه‌ای حدود ۷۰ تا ۳۰۰ دلار را شامل می‌شود. سپس می‌توانند پس از ایجاد NFT از آثارشان، آن‌ها را برای یک حراجی ثبت کنند.

گفتنی است نحوه ثبت نام و فروش NFTها مطلب مفصلی است که بعدا به آن خواهیم پرداخت.

توکن چیست؟

توکن‌ها محدودیت در نقش و کاربرد خود ندارند. مثلا یک توکن می‌تواند نقش یک کلید را ایفا کند و یا صلاحیت اشخاص را در یک پلتفرم تعیین کند. با استفاده از یک توکن خاص، یک کاربر می‌تواند خدمات مختلفی را در بسترهای گوناگون دریافت کند. علاوه بر تمامی کابردهای گفته شده، توکن می‌تواند بیانگر مالکیت یک کالای به خصوص باشد.

موارد استفاده از NFT

NFTها در بین هنرمندان، برندهای تجاری و بازی کنان بازی‌های ویدیویی طرفدار زیادی دارد. از اولین‌ کاربردهای NFT می‌توان در آثار هنری و کلکسیونی اشاره کرد. هنرمندان در حوزه‌های مختلف خود مثل نقاشی، عکاسی یا طراحی و انیمیشن می‌توانند آثار خود را به NFT کنند و در بازارها و بسترهای مختلف بفروشند.

علت علاقه این دسته از هنرمندان بهNFTها را می‌توان در چند عامل دانست، اول این که NFT ها مالکیت اثر در فصای دیجیتالی را تعریف می‌کنند. دوم این که با کمک NFT ها می‌توان چندین نسخه از یک اثر با اثر انگشت‌های متفاوت را خلق کرد. کسب درآمد از فروش این توکن‌های آثار هنری بسیار سودآور و قابل دسترس در سطح جهان است.

تمام این قابلیت‌ها، بسیاری از هنرمندان را به سمت تبدیل آثار خود به آثار NFT و فروش آن‌ها ترغیب می‌کند.

مزایاNFT

NFTها نیز سایر رمزارزها مزایا و معایبی دارند. هنوز در میان سرمایه‌گذاران بحث‌های زیادی در مورد کارکردهای NFTها وجود دارد. عده‌ای از این سرمایه‌گذاران ایده NFT نوعی کلاهبرداری می‌دانند. بسیاری به این باور دارند که NFT راه را برای ایجاد دنیایی مجازی و غیرمتمرکز که در آن افراد هویت منحصر به فرد خود را دارند و مالک دارایی‌های مختلف نیز هستند، باز کرده است.

از برخی مزایا NFTها که باعث ارزشمندی آن‌ها می‌شوند، می‌توان به موارد مهمی اشاره کرد. از جمله، قابلیت تقسیم ناپذیری NFT یعنی نمی‌توان به واحد کوچکتری تقسیمش کرد. همچنین تخریب ناپذیری NFT به این معنی که این توکن‌ها بر روی بلاکچین هستند و در اختیار شخص یا نهاد متمرکزی نیستند، پس تخریب نمی‌شوند. از دیگر مزایا آن‌ها کمیابی NFTها است، این ویژگی یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت NFTها در این دوران اخیر است. و در آخر NFTها قابلیت انتقال دارند یعنی از مالکیت فردی می‌توانند به مالکیت فرد دیگری برسند و از این طریق به راحتی در سر تا سر زمین، این توکن‌ها را به فروش رساند.

معایب NFT

از سری معایب این بازار نوظهور می‌توان به حجم زیاد پولی که در این بازار معامله می‌شود اشاره کرد. بسیاری اعتقاد دارند که مقدار زیادی از این پول‌ها به مقاصد نادرستی در این بازار رد و بدل می‌شوند. و در ادامه ممکن است در این بازار و پتانسیلی که دارد عده‌ای اقدام به پولشویی کنند. همچنین از دیگر معایب مهم NFTها بحث آلودگی محیط‌زیست است. این مورد صرفا به NFTها اختصاص ندارد و در کل صنعت کریپتو این نگرانی نسبت به مصرف انرژی بالا آن برای حفظ این شبکه وجود دارد.

در پایان باید گفت که NFTها کاربردها و نکات بسیاری دارند و ما در این گزارش تنها کلیات آنچه که ازNFT ‌ها باید بدانیم را توضیح دادیم. در آینده تلاش می‌کنیم تا مطالب مفید بیشتر و مکمل این توضیحات پایه را درباره NFTها ارائه کنیم.

موفق‌ترین پروژه‌های NFT

در انتها نگاهی به برخی از این آثار معروف NFT که فروش آن‌ها سر و صدای زیادی به پا کرد، می‌اندازیم.

bayc beeple 5000 days crypto punks

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.