کد مطلب: ۴۲۷۳۷۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر اخبار جدید FATF بر بازارها / برزخ بازارها تا سه هفته دیگر

تاثیر اخبار جدید FATF بر بازارها /  برزخ بازارها تا سه هفته دیگر

مهلت ایران برای تصمیم‌گیری در خصوص FATF به پایان رسیده و علی رغم نگرانی کارشناسان به عواقب تصویب نشدن این لایحه، روز گذشته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام اعلام کرد که بحث پذیرش شروط FATF فعلا متوقف است؛ با وجود این آینده بازارهای طلا و ارز پس از این اتفاقات چه خواهد شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، مهلت یک ساله ایران برای تصویب FATF با تمام شدن دی ماه به پایان رسیده است و مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص تصویب شدن یا نشدن آن خبری نداد.

FATF در چه مرحله‌ای است؟

روز گذشته دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، اعلام کرد: زمان بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام سپری شده لذا نظر شورای نگهبان درباره لوایح، مُحَکَم است.

به گفته وی، بحث پذیرش شروط FATF فعلا متوقف به این است که خود نهاد FATF کاری را انجام دهد،چون مجمع بی اعتماد شده است.(تسنیم)

روحانی با انتقاد از بلاتکلیف ماندن این لایحه هشدار داده است که نمی‌شود یک قانون و مقرراتی که دولت آن را تصویب کرده، به‌عنوان لایحه داده به مجلس و مجلس به‌عنوان نماینده ملت، آن را تصویب کرده، بین زمین و آسمان بماند و روابط ‌ما با دنیا دچار مشکل شود. مگر چنین چیزی می‌شود و مگر می‌شود روابط بانکی ایران با دنیا قطع شود و به هم بریزد؟

دنیای اقتصاد گزارش داده که بر اساس قوانین در شرایط کنونی، باید نظر شورای نگهبان مدنظر قرار گیرد، اما از سوی دیگر، امکان این نیز وجود دارد که دولت یا مجلس طرج جدیدتری در این خصوص ارائه کنند؛ طرحی که بتواند نظر شورای نگهبان را جلب کند.

در اوایل اسفند ماه جلسات بررسی وضعیت ایران در FATF برگزار خواهد شد و در این بررسی امکان این وجود دارد که محدودیت‌های اعمال شده در پرونده ایران افزایش یابد. اگر چه برخی از کارشناسان معتقدند امکان تمدید شرایط از سوی این سازمان در قبال ایران وجود دارد اما از سوی دیگر، برخی نیز به این موضوع اشاره می‌کنند که با توجه به معطل ماندن تصویب این لوایح، ایران دوباره در شرایط هشدار و در وضعیت قرمز قرار گیرد.

هشدارها نسبت به تصویب نشدن FATF

FATF در حالی به این مرحله رسیده است که کارشناسان بسیاری نسبت به عدم تصویب دو لایحه پالرمو و CFT آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

پیش از این کمیل طیبی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: به نظر می‌رسد اگر FATF تصویب نشود نرخ ارز در بازه چند ماهه مانده تا پایان سال رشد ۲۰ تا ۳۰ درصدی داشته باشد و به کانال ۱۵، ۱۶ هزار تومان وارد شود.

وی در ابتدا دی ماه پیش‌بینی کرده بود که اگر تصویب نشود می‌تواند یک اثر کوتاه‌مدت یا یک شوک آنی داشته باشد و قیمت دلار و ارزهای دیگر به این سمت برود که نگرانی در آینده تشدید می‌شود و بازارسازی که نقش دلال را دارد یا رفتار سوداگرانه دارد، با توجه به انتظارات سوداگرانه بازار می‌تواند تاثیرگذار باشد و موجب افزایش نرخ ارز شود.

از نظر لطفعلی بخشی، اقتصاددان نیز اگر FATF تصویب نشود روی روابط ما با دنیا و عرضه کالا در داخل اثر منفی دارد و ممکن است در خصوص برخی از کالاهای وارداتی با کمبود مواجه شویم.

پیمان مولوی دیگر اقتصاددان در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت است: روسیه و چین دو کشور بزرگی که از نظر دیدگاه‌های سیاسی نزدیک به ایران هستند که در FATF حضور دارند و از ارکان اجرایی آن هستند؛ یکی از مکانیزم‌های استاندارد بین‌المللی است، با این تفاسیر چرا این پیمان برای ما بد است؟

در خصوص تاثیر احتمالی تصویب نشدن FATF بر بورس، علی شهریاری و محمد یوسف امین داور، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفته بودند که بدون شک تصویب FATF باعث رشد شاخص بورس خواهد شد. بنابراین تصویب نشدن FATF می‌تواند عملکرد منفی بر بازار سهام گذاشته و سهام‌داران را در ترس سقوط شاخص قرار دهد.

واکنش بازارها با بلاتکلیفی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام

براساس گزارش دنیای اقتصاد روز گذشته پس از اظهارات دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، سکه تمام بهار آزادی از مرز پنج میلیون تومان عبور کرد تا رکورد جدیدی در بازار فلزهای گرانبها به ثبت برسد. روز دوشنبه، سکه ۶۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به ۵ میلیون و ۱۰ هزار تومان رسید. آخرین بار فلز گرانبهای داخلی در تاریخ ۱۸ دی ماه بالای مرز پنج میلیون تومانی نوسان کرده بود.

سرعت رشد قیمت دلار کمی بیشتر شد و این ارز از محدوده ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومانی با قدرت عبور کرد. گفته می‌شد که حدود ساعت پنج بعدازظهر، دلار در میان معامله‌گران بازار آزاد، با قیمت ۱۳ هزار و ۶۸۰ تومان معامله می‌شد که ۱۴۰ تومان بالاتر از روز یکشنبه بود.

آخرین بار در تاریخ ۱۴ دی ماه دلار رشد بیشتری را در مقایسه با روز دوشنبه انجام داده بود. در آن مقطع زمانی بازار شاهد رشد ۳۰۰ تومانی بود و دلار از قیمت ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان به ۱۳ هزار و ۸۵۰ تومان رسید.

در خصوص بازار سرمایه نیز با توجه به اینکه تصمیم‌گیری درخصوص FATF بازار ارز را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، سهام نیز می‌توانند از جهت نوسانات نرخ ارز منتفع یا متضرر شوند و این تاثیر بر نمادهای بانکی و همچنین شرکت‌های پتروشیمی، فلزات اساسی و به کل صنایعی که مواد اولیه آنها وارداتی است بیش از سایرین خواهد بود. در واقع این صنایع به دلیل موانع و محدودیت صادرات و واردات و وصول درآمدهای ارزی حاصله با مشکل مواجه خواهند شد.

با وجود انتشار اخباری در خصوص سرنوشت FATF بازار سهام نسبت به این موضوع واکنشی منفی نشان نداده است و حتی شاخص کل بورس تهران روز گذشته را با رشد به پایان رساند.

به نظر می‌رسد متوقف شدن FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و اعلام این موضوع از سوی دبیر این مجمع روز گذشته تاثیر خودش را گذاشته است باید دید تا سه هفته آینده که جلسات بررسی وضعیت ایران در FATF برگزار می‌شود و بازارها چه واکنشی نشان خواهند داد؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • پورسلطانی

    درصورت عدم ارتباط و یا قطع ارتباط با کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا و حتی قطع خطهای هوایی آسمان ایران و تنگه هرمز بر روی کشورهای حامی آمریکا چه بلائی سر اقتصاد ایران می آید ؟مبادله کالا با کالا با همسایگان و یا کشورهای دیگر چه نقشی دارد؟ و چه اتفاقی برای ایران می افتد