کد مطلب: ۴۳۱۲۹۴

FATF چیست؟

FATF چیست؟

اف‌ای‌تی‌اف (FATF) یک سازمان فرادولتی است که سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با جرایم مالی، از جمله پولشویی و تامین مالی تروریسم را طراحی و ترویج می‌کند.

اف‌ای‌تی‌اف (FATF) یک سازمان فرادولتی است که سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با جرایم مالی را طراحی و ترویج می‌کند. این استانداردها، پولشویی، تامین مالی تروریسم و سایر تهدیدهای مربوط به سیستم مالی بین‌المللی را هدف قرار داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارگروه اقدام مالی FATF یا Financial Action Task Force، در سال ۱۹۸۹ و به‌دستور گروه هفت (G7) تاسیس شد و مقر آن در پاریس است.

افزایش قابل توجه تجارت بین‌المللی به‌دنبال بزرگ‌تر شدن اقتصاد جهان، جرایم مالی متعددی از جمله پولشویی را به‌ دنبال داشته است. کارگروه اقدام مالی توصیه‌هایی را برای مبارزه با این جرایم ارائه می‌دهد، نظرات اعضایش را مورد برسی قرار می‌دهد و درصدد افزایش پذیرش مقررات برای مقابله با پولشویی از کشورها در سراسر جهان است.

از آنجا که روش‌های پولشویی مدام در حال تغییر هستند، FATF این استانداردها را سالانه به‌روز می‌کند.

در سال ۲۰۰۱، دستورالعمل‌هایی در جهت مبارزه با تامین مالی تروریسم به این توصیه‌نامه افزوده شد. در آخرین به‌روزرسانی در سال ۲۰۱۲، این استانداردها برای هدف قرار دادن تهدیدهای جدید از جمله مقابله با اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و شفاف‌سازی مالی به‌روز شدند.

FATF چند عضو دارد؟

در حال حاضر، این کارگروه دارای ۳۷ عضو است. بیشتر اعضای FATF را کشورهای پیشرفته اروپایی و آمریکایی تشکیل می‌دهند. یک کشور برای عضو شدن باید ویژگی‌های مهمی از جمله جمعیت بالا، تولید ناخالص داخلی قابل توجه، بخش بانکی توسعه‌یافته و غیره داشته باشد. اعضا همچنین باید بر اساس استانداردهای مالی پذیرفته‌شده عمل کنند و در سایر سازمان‌های بین‌المللی مهم عضو باشند.

در عین حال، کشورهای عضو متعهد می‎شوند که جدیدترین توصیه‌های FATF را تایید و از آن‌ها حمایت کنند.

تعدادی زیادی از سازمان‌های بین‌المللی به‌عنوان ناظر در FATF شرکت می‌کنند. صندوق بین‌المللی پول (IMF)، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، بانک جهانی و پلیس بین‌الملل از جمله این سازمان‎ها هستند.

کشورهایی که در وضعیت غیرهمکار با این سازمان به‌سر می‌برند، در لیست سیاه قرار می‌گیرند. در حال حاضر به جز ایران، دو کشور کره شمالی و کوبا در این لیست قرار دارند. ایران نیز اولین بار در سال ۲۰۰۹، در این فهرست قرار گرفته بود.

در سال ۲۰۱۵ و پس از امضای توافق هسته‌ی موسوم به برجام، این وضعیت به حالت تعلیق درآمد.

کشورهایی که از آنها‌ به‌عنوان پناهگاه امن برای حمایت از تامین مالی تروریسم و پولشویی یاد می‌شود نیز در لیست خاکستری FATF قرار می‌گیرند. قرار گرفتن این کشورها در این فهرست به‌معنای هشداری برای امکان ورود به لیست سیاه است.

چرا همکاری با FATF مهم است؟

توصیه‌های این کارگروه از سوی بسیاری از کشورها جدی گرفته می‌شود. اگر کشوری در لیست خاکستری و سیاه FATF قرار بگیرد، شانس ادغام در نظام بانکی جهانی را از دست خواهد داد. کاهش مبادلات تجاری بین‌المللی، تحریم‌های اقتصادی از سوی صندوق‌ بین‌المللی پول، بانک جهانی، ADB و البته سایر کشورها از دیگر پیامدهای قرار گرفتن در لیست سیاه و خاکستری است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ما FATF نمی‌خواهیم. از آنها به ما خیری نرسیده لطفا شر مرسانند

    • ناشناس

      دقیقا

  • شناس

    پس چرا عضوش شدن پولاشون بلوکه شد و حسابهاشون مسدود دیگه باید نقدی معامله کنن فقط روز به روز خواری خریدن برای ملت

  • سهرابی

    اینطور که معلومه این فقط برای تسلط بر سایر کشورها توسط چند ابر قدرت هست

  • ناشناس

    یعنی تسلط کامل و اساسی بر مبادلات مالی فرد به فرد ایرانیان

    • ناشناس

      تو اول وی پی انتو خاموش کن

  • M.kh

    خیلی مختصر بود ولی بازم ممنون ؛ واقعا چرا ایران عضو نشده با این رویه تبادلات تجاری روز به روز کمترشده و میشه همین چین که بیشترین مبادله تجاری با ایران داره بخاطر عدم عضو شدن در اف ای تی اف داره نفت با جنسای بنجول مبادله میکنه ؛همین که گفتن میدان حاکم است دقیقا درسته اگه منافع اقتصادی و مردم مهم بود عضو این کارگروه میشدن.

    • ناشناس

      تروریست از نظر آنها یعنی همکاری با حزب الله یعنی حمایت از مظلومان عالم توسط ایران. و اگر ایران وارد fatf بشه باید دست از کمک به مسلمانان مظلوم برداره و برعکس طبق خواسته آنها از تروریست هایی مثل اسرائیل حمایت کنه

    • م.ق

      تنها راه وارد شدن ارز به کشور چرخه یوترن هست که در زمان اوباما ایران را از این چرخه تحریم کرد.تو اینترنت سرچ بزنین ببینین یوترن چی هست.ما هر چقدر با کشورهایی که زیر مجموعه اف ای تی اف هستن هم مبادلات انجام بدیم نمی تونیم ارز وارد کشور کنیم حتی اگه تمام تحریم های برجام برداشته بشه بازم انگار توی تحریم هستیم چون توی برجام نگفته که تحریم یوترن برداشته میشه.خیلی خوبه اگه بتونیم با کشورهای اروپایی تبادل ارز داشته باشیم اما درحال حاضر نمیشه معطل اونا موند و بهتره با کشورهای منطقه از راههای ممکن تبادلات نفتی داشته باشیم تا به خودکفایی برسیم و تحریم ها برداشتهربشه

    • ناشناس

      پاسخ به سمایی که این حرف رو میزنید مردم ایران خیلی مظلوم تر ابن کشور هایی هستند که میگین

    • ناشناس

      اگر در جایگاهی هستید که میتوانید این قوانین را نغز کنید و هیچ آسیبی هم به کشور و مردم نرسد بسم الله

    • ناشناس

      ایول

    • M

      وقتی نتونی شکم خودتو سیر کنی چطور به مظلومان میرسی

  • ۰۰۰۰

    خب مسلمه که ایران عضو نمیشه وگرنه اینایی که دزدی میلیاردی میکنن کجا برن چون یکی از وظایف اف ای تی اف مبارزه با همین دزداس

  • h

    لیاقت بعضیا اینه که ثروت مردمشون رو به چپاول ببرن و مردمش شبا تو سطل آشغال دنبال یه لقمه نون بگردن .اونی که میگه fatf خوب نیست هیج درک و شعوری نداره فقط داره مثل دسته کورا زندگی میکنه

    • ناشناس

      ایول

    • ناشناس

      آفرین

  • ناشناس

    حالا تحریم هستیم این همه پولشویی هست نبود چه واویلایی می شد. امید واریم تحریم ها روزبروز زیادتر و سختر شود. احمق میره دسته بیل وارد مملکت میکنه. ابن تاجر ماست.
    به نظر شما یه زندگی ساده معمولی ایرانی چقد به تحریما وابسته اس؟
    سر سفره یه کارگر در حالت عادی هیچ ربطی به تحریم نداره.
    اونیم که میگه تحریم کمر شکن هست سوال میکنم ازو فرد : چرا فقط شمای سرمایه دارد تاجر یا دولت مرد نامرد دنبال رفع تحریمید؟
    چون منافعتان گره به ان خورده است. مردم اصلا برایتان مهم نیستند. اصلا گور بابای مردم شعار شماست. خداوند به اندازه خودتان با شما حساب کتاب کند. بیچاره مردم.

  • ناشناس

    خدا قدری عقل به بعضیا بده که اینقدر حالیشون نیس که دشمن همیشه در قالبهای متنوع براشون دام پهن میکنه؛ fatfهم یکی از هموناس.

  • ناشناس

    امریکا ‌ و اروپا خودشون جز بزرگترین کشورهای حامی تروریسم هستن . هرکشوری در رابطه اقتصادی و اینکه بخوان غارتش کنن همکاری نکنه یک برچسبی مثل fatf میزنن . گوربابای اروپا و امریکا

  • ناشناس

    شفاف سازی که نمی خواهند باشه برای همین ربطش میدهند به چیزهای دیگه