کد مطلب: ۶۱۹۸۱۱

اتفاقی نادر در قطب شمال / زنگ خطر برای گرمایش جهانی

اتفاقی نادر در قطب شمال / زنگ خطر برای گرمایش جهانی

گرمایش جهانی باعث به ثبت رسیدن دمای جدید در شهری در قطب شمال شده است. نه تنها قطب شمال بلکه یک منطقه از قطب جنوب هم دمای جدیدی را به ثبت رسانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دانشمندان به طور کلی توافق دارند که قطب شمال سریعتر از سایر نقاط جهان گرم می شود. اخیراً شهری در سیبری روسیه، رکورد گرم‌ترین منطقه در قطب شمال را از آن خود کرد.

به گزارش Downtoearth ، سازمان هواشناسی جهانی تایید رکورد گرمای سال ۲۰۲۰ شهری در سیبری را تایید کرد. شهر Verkhoyansk که در سیبری قرار دارد، در ۲۰ ژوئن سال ۲۰۲۰ دمای ۳۸ درجه را به ثبت رساند که بالاترین دمای ثبت شده در قطب شمال است.

گزارش WMO چیست؟

سازمان هواشناسی جهانی (WMO) تایید کرده است که این شهر واقع در سیبری که ۱۱۵ کیلومتر در قسمت شمالی مدار قطب شمال قرار دارد، بالاترین دمای ثبت شده در این منطقه را تجربه کرده است. تمام دریاها و خشکی‌های بالای عرض جغرافیایی ۶۶/۵ درجه منطقه قطب شمال محسوب می‌شوند. در پی گرمایش جهانی، منطقه سیبری نیز با موج گرمای جدید مواجه شده است که ۱۰ درجه سانتی‌گراد بیشتر از حد معمول است. این موج گرما باعث آتش‌سوزی‌های فراوان و آب شدن یخ‌های قطبی شده است که یکی از دلایل درنظر گرفتن سال ۲۰۲۰ در بین گرمترین سال‌ها می‌شود. این منطقه دو برابر بیشتر از دیگر مناطق جهان به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای گرم می‌شود.

تاثیر پدیده «تقویت قطبی» در گرمایش جهانی چگونه است؟

نرخ افزایشی گرما به دلیل پدیده‌ای به نام «تقویت قطبی» است که در آن ذوب شدن یخ در مناطقی که در انعکاس گرما به اتمسفر خوب عمل نمی‌کنند، تسریع می‌شود. در واقع هر تغییری در تعادل تابش خالص (به عنوان مثال تشدید اثر گلخانه‌ای) منجر به دمای بیشتری در نزدیکی قطب‌ها نسبت به میانگین سیاره دارد. این اثر گرمایی به قدری زیاد است که سازمان هواشناسی جهانی بخش جدید را برای آن در نظر گرفت. اما دمای هوا در آن سوی دنیا نیز درحال تغییر است. در تاریخ ۶ فوریه ۲۰۲۰ در ایستگاه Esperanza در کشور آرژانتین جزوی از مناطق قطب جنوب درنظر گرفته می‌شود که دمای بی‌سابقه ۱۸/۳ درجه سانتی‌گراد را تجربه کرده است.

سازمان هواشناسی جهانی این میزان را به عنوان بالاترین دمای ثبت شده تا کنون در اول جولای ۲۰۲۱ تصدیق کرد.

آقای Randall Cerveny، گزارشگر سازمان WMO گفت: این تحقیقات اساساً افزایش دما را در یک منطقه مهم اقلیمی از جهان نشان می‌دهد.

او افزود: ما می‌توانیم از تغییرات ایجاد شده در منطقه قطب شمال توسط بررسی‌های مکرر و ارزیابی دما آگاه باشیم.

Cerveny به Down To Earth گفت: ما ایستگاه‌های زیادی در مناطق قطبی نداریم و ممکن است دمای محیط چندین بار به این مقدار رسیده باشد اما اندازه‌گیری نشده باشند.

مهمترین اخبار حوزه اقتصاد سبز را در صفحه اختصاصی اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.