کد مطلب: ۸۱۰۲۷۰

چرا اروپا مجبور است توربین‌های بادی بیشتری نصب و راه‌اندازی کند؟

ارزان ترین برق جهان با انرژی بادی

ارزان ترین برق جهان با انرژی بادی

اروپا باید یک تصمیم مهم درباره انرژی بادی بگیرد؛ آیا در تابستان امسال، مسئولیت تامین برق این قاره به انرژی بادی سپرده خواهد شد؟ راستی کدام یک از کشورهای اروپایی بیشترین انرژی را از انرژی بادی تولید می‌کنند و منبع تولید ارزان‌ترین برق اروپا چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، از دهه 1980، انرژی بادی در تولید برق اروپا اهمیت زیادی پیدا کرده است؛ از اولین مزارع بادی که در اواخر قرن بیستم ساخته شد تا امروز که انرژی بادی، 17درصد از کل برق مصرفی اروپا را تامین می‌کند.

باد پره‌های یک توربین را می چرخاند و این حرکت به برق تبدیل می‌شود. در شرایطی که دولت‌ها و شرکت‌های انرژی تحت فشار برای حرکت از نفت‌ و گاز به سمت انرژی پاک هستند، باد چه نقشی می‌تواند ایفاکند؟

پاول سیژاک، تحلیلگر ارشد انرژی در Ember می‌گوید: «نیروی بادی شاید مهم‌ترین فناوری برای کربن‌زدایی اروپا باشد؛ در بسیاری از کشورها ارزان‌ترین و بزرگترین منبع برق داخلی است که می‌تواند جایگزین سوخت‌های فسیلی شود.»

کدام کشورهای اروپایی در حال تغییر به سمت انرژی بادی هستند؟

به گزارش یورونیوز ، دانمارک، آلمان و انگلیس از لحاظ تاریخی به سمت انرژی بادی هدایت شده‌اند و هنوز هم اصلی‌ترین نیروگاه‌های این صنعت به شمار می‌آیند.

بر اساس داده‌های گروه صنعتی WindEurope، دانمارک درسال گذشته با بالاترین سهم انرژی بادی در مصرف انرژی (با 55 درصد)، رتبه اول را به خود اختصاص داد. ایرلند در رتبه دوم (با 34 درصد)، انگلیس، سوم (با 28 درصد) و آلمان چهارم (با 26 درصد) قرارگرفتند.

اگر موضوع رقابت میان کشورهای اروپایی بر سر تعداد توربین‌های نصب شده انرژی بادی باشد، آلمان همچنان پیشتاز است، اگرچه کشورهای دیگر در حال عقب‌نشینی هستند. سوئد و فنلاند در زمینه انرژی بادی از آلمان بهتر عمل می‌کنند و انگلیس قوی‌ترین بازار باد دریایی است.

یکی از دلایلی که این کشورها خوب عمل می‌کنند این است که قوانین پایدار و اهداف روشنی برای انرژی بادی دارند.

درس اصلی که دولتمردان جهان باید از کشورهایی مانند دانمارک، آلمان و انگلیس بگیرند این است که یک استراتژی روشن و باثبات و اهداف بلندپروازانه در حوزه انرژی بادی داشته باشید و پس از آن تمام سیاست‌های دیگر و برنامه‌ریزی فضایی و مجوزها و برنامه‌ریزی شبکه‌ای و غیره را در راستای آن هماهنگ کنید!

پاول سیژاک، تحلیلگر ارشد انرژی به کشورهای دیگری مانند لتونی اشاره می‌کند که پتانسیل بالایی برای انرژی بادی دارند اما اهدافی برای تحقق بخشیدن به آن ندارند.

ایتالیا نیز با مشکل مواجه است زیرا روند صدور مجوز به مقامات قدرت وتو می‌دهد. به گفته کریستوف زیپف، سخنگوی WindEurope، این اغلب منجر به لغو پروژه‌ها و محیطی نامطمئن برای توسعه‌دهندگان می‌شود.

پو ون چنگ، رئیس انرژی بادی در دانشگاه اشتوتگارت، می‌گوید: «در کنار سیاست، حضور صنعتی قوی می‌تواند به توسعه باد کمک کند»

کشورهایی مانند آلمان، دانمارک و اسپانیا دارای صنعت تولید قوی هستند و بسیاری از شرکت‌ها در تولید توربین‌های بادی و سایر فناوری‌های مرتبط متخصص هستند. از سوی دیگر، هلند و بلژیک دارای صنعت عملیات دریایی قوی هستند که منجر به توسعه فناوری‌های جدید برای انرژی باد دریایی شده است.

انرژی بادی

توربین‌های بادی در مارسبرگ آلمان

پول بیشتر، انرژی بادی بیشتر

نوآوری در فناوری باد شناور توربین‌هایی که در بستر دریا ثابت نمی‌شوند. همچنین آب‌های جدید و عمیق‌تری را باز کرده است و در را برای نیروی باد بیشتر در کشورهایی مانند پرتغال، اسپانیا و یونان باز کرده است.

به گفته سیژاک، در همین راستا، کشورهایی مانند بلغارستان، رومانی، جمهوری چک و لتونی باید در نقشه توسعه قرار گیرند و بیشتر به رسمیت شناخته شوند.

با توجه به آنچه صنعت در آن کشورها می‌گوید، جلب توجه، جذب سرمایه‌گذاران و دریافت منابع مالی بسیار سخت است. با وجود تنگناهای بسیار زیاد در برخی از بازیگران بزرگتر، مانند آلمان، قطعاً خوب است که از پتانسیل در جایی که هنوز استفاده نشده است و در جایی که تراکم شبکه وجود ندارد، استفاده کنیم.

اگر اتحادیه اروپا بخواهد به هدف انرژی های تجدیدپذیر اتحادیه اروپا در سال 2030 دست یابد، بسیار مهم است که همه کشورهای اتحادیه اروپا وارد آن شوند .

این بلوک باید سالانه حداقل 50 درصد بیشتر از پیش‌بینی‌ها به ظرفیت اضافه کند. 31 گیگاوات در مقابل 19 تا 20 گیگاوات. این تنها در صورتی امکان‌پذیر است که کشورهایی مانند استونی ، لتونی، لیتوانی، رومانی و بلغارستان که هنوز از پتانسیل کامل خود استفاده نکرده‌اند، نقش خود را افزایش دهند و مقادیر زیادی باد دریایی را مستقر کنند.

انرژی بادی

انرژی بادی در دانمارک

اتحادیه اروپا اهداف 2030 را از دست خواهد داد?

به گفته WindEurope، اتحادیه اروپا قرار است هدف خود را در سال 2030 از دست بدهد. برای اینکه اتحادیه اروپا به آن ضربه بزند، کشورها باید تا سال 2030 هر سال بیش از 30 گیگاوات را مستقر کنند. در سال 2022، 16 گیگاوات مستقر شد و انتظار می‌رود که کشورها همچنان کوتاهی کنند.

برای بازگشایی واقعی پتانسیل انرژی بادی، کشورهای سراسر اتحادیه اروپا، حتی کشورهایی که به خوبی کار می‌کنند، باید رویه های طولانی صدور مجوز را انجام دهند. این تنها زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که توربین‌ها به پایان عمر خود می‌رسند و باید با توربین‌های جدیدی که به عنوان repowering شناخته می‌شوند، تعویض شوند.

کشورهای اروپایی نیز باید در شبکه‌های برق خود سرمایه‌گذاری کنند تا از انصراف انرژی‌های تجدیدپذیر به دلیل کمبود ظرفیت جلوگیری کنند.

شرکت انرژی چک مجبور شد صدها پنل خورشیدی را پس از تولید انرژی بیشتر از توان شبکه برق بکشد.

سرمایه‌گذاری در شبکه اغلب از تولید انرژی‌های تجدیدپذیر عقب مانده است. چنگ می‌گوید: «که این امر باعث ایجاد تعداد زیادی پروژه در انتظار اتصال به شبکه شده است که منجر به تاخیر و از دست رفتن درآمد برای اپراتورهای انرژی تجدیدپذیر شده است.

هر دوی این عوامل، به علاوه عدم پذیرش عمومی، به این معنی است که بسیاری از کشورها تمرکز خود را به خارج از ساحل معطوف کرده‌اند، اما اگر اروپا بخواهد اتکای خود به سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد، به نیروی بادی نیز نیاز خواهد داشت.»

اروپا از دهه 1980 راه درازی را پیموده است و صنعت بادی خود را به یک سهم قابل توجه در شبکه برق خود تبدیل کرده است، اما برای رسیدن به اهداف 2030 راه طولانی در پیش دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.