کد مطلب: ۸۰۲۷۰۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد

۴۸ میلیارد یورو؛ خسارات محیط زیستیِ جنگ اوکراین

48 میلیارد یورو؛ خسارات محیط زیستیِ جنگ اوکراین

کی‌یف، هزینه خسارات محیط زیستی ناشی از جنگ اوکراین را بیش از 48 میلیارد یورو برآورد کرده است. کشور سبز و مرتعی اوکراین اکنون برای بازسازی این خسارات با چالش‌های فراوان روبه‌روست؛ از چالش مین‌زدایی از دشت‌ها تا رفع آلودگی خاکی و آبی.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بیش از یک سال جنگ اوکراین، زخم‌های عمیقی به کالبد این کشور وارد کرده، خاصه در چشم‌اندازِ طبیعی اوکراین که قرن‌ها به عنوان یک کشورِ مرتعی و سبز شناخته می‌شد.

جنگ اوکراین، بخش‌های وسیعی از زمین‌های کشاورزی را ویران کرده، جنگل‌ها را سوزانده و پارک‌های ملی را ویران کرده است. آسیب به تاسیسات صنعتی باعث آلودگی شدید هوا، آب و خاک شده و ساکنان را در معرض مواد شیمیایی سمی و آب‌های آلوده قرار داده است. گلوله‌باران منظم اطراف نیروگاه اتمی Zaporizhzhia، بزرگترین نیروگاه در اروپا، به این معنی است که خطر یک حادثه هسته‌ای همچنان زیاد است.

روسلان استریلتز، وزیر محیط زیست اوکراین می‌گوید: «تعداد کل موارد آسیب محیط زیستی به 2300 پرونده رسیده است.» این وزارت خسارت کل وارد شده بر محیط زیست اوکراین را 48.33 میلیارد یورو تخمین زده است. به گفته استریلتز، مستندنگاری بیش از 1078 پرونده نهایی شده و برای دریافت حکم به دادگاه‌های بین‌المللی حوزه محیط زیست رفته است.

بازسازی سبز پس از جنگ اوکراین

در حالی که برخی از پروژه‌های حفاظتی مانند بازگرداندن دلتای رودخانه دانوب با وجود ادامه درگیری‌ها به کار خود ادامه داده‌اند، بیشتر پروژه‌های حفاظت از محیط زیست در این کشور جنگ‌زده متوقف شده است.

اوکسانا املچوک، کارشناس محیط زیست سازمان غیردولتی اوکراینی EcoAction، می‌گوید: «اگر افرادی که قرار است این کار را انجام دهند در خطر باشند، صحبت در مورد نجات سایر گونه‌ها بسیار دشوار است.»

او با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از اوکراین دچار آلودگی مینی شده و بخش عمده‌ای از دشت‌ها و مراتع قابل استفاده کشورش آلوده به مین است اعلام کرد با چنین وضعی بعید است در آینده نزدیک بتوان خسارات محیط زیستی جنگ را کاهش دهد.

به گفته Zwijnenburg، در خلال جنگ اوکراین، زمین‌های کشاورزی به شکل ویژه تحت تأثیر قرار گرفته‌اند تا جایی که استفاده از زمین توسط کشاورزان به پایین ترین سطح خود رسیده چرا که آنها می‌گویند خاک نیز دچار آلودگی شده است. بر همین اساس، پیش بینی‌ها از احتمال اثرگذاری این موضوع بر امنیت غذایی جهان خبر می‌دهد.

چالش مین‌زدایی از منابع طبیعی اوکراین

وقتی نوبت به تلاش‌های برای مین‌زدایی از خاک کشورهای جنگ زده می‌شود، مناطق مسکونی اولویت بیشتری خواهند داشت، به این معنی که زمان زیادی طول می‌کشد تا مناطق طبیعی دوباره ایمن شوند.

به گفته اوملچوک، این تأخیر خصوصا در زمان اجرای هر گونه پروژه برای احیا و حفاظت از گونه‌ها خود را نشان می‌دهد، آن هم با این پیش فرض که احیای کامل طبیعت اوکراین تا زمانی که «نیروهای روسی این سرزمین را ترک نکنند» امکان پذیر نخواهد بود.

در همین حال، کی‌یف چشم به نتیجه شکایات محیط زیستی‌ای دارد که علیه مسکو در مجامع جهانی اقامه کرده است. آیا پرونده حقوقی‌ای که علیه مسکو ایجاد شده می‌تواند به منبع بالفعل مالی برای بازسازی کشور و بازگرداندن چشم انداز آسیب دیده و اکوسیستم‌های آن بدل شود؟

اوکراین همچنین از خزانه اتحادیه اروپا استفاده می‌کند. در اقدامی که برای کمک به این کشور برای احیای محیط زیست خود پس از تهاجم روسیه انجام شد، اوکراین در ماه ژوئن به اولین کشور غیر اتحادیه اروپا تبدیل شد که به برنامه LIFE، ابزار مالی اتحادیه اروپا برای محیط زیست و آب‌وهوا پیوست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.