فونیکس - هدر اخبار
کد مطلب: ۸۶۸۲۶۱

دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد:

زمان برای اقدام در مورد تغییرات اقلیمی رو به پایان است

زمان برای اقدام در مورد تغییرات اقلیمی رو به پایان است

دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، هشدار داد که واکنش جهان به تغییرات اقلیمی به طرز وحشتناکی ناچیز است. او گفت که جهان برای دستیابی به اهداف خود در توافقنامه پاریس در سال 2015 فاصله زیادی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دبیرکل سازمان ملل متحد، آنتونیو گوترش، گفت که واکنش جهان به تغییرات اقلیمی به طرز وحشتناکی ناچیز است. دبیرکل سازمان ملل متحد هشدار داد: برای زنده نگه داشتن اهداف توافق پاریس باید اقدامات جدی انجام شود.

رهبران سراسر جهان در نیویورک گرد هم آمده‌اند تا در مورد برخی از بزرگترین چالش‌های جهان در مجمع عمومی سازمان ملل (UNGA) بحث کنند.

بحران تغییرات اقلیمی، همراه با پیامدهای درهم تنیده آن برای امنیت، غذا و فقر در مرکز توجه‌ها قرار گرفته است.

به گزارش یورونیوز ، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه (19 سپتامبر) سخنرانی خود را با اشاره به سیل فاجعه‌بار در لیبی آغاز کرد.

وی گفت: «هزاران نفر کشته شده قربانیان سالها درگیری، قربانیان هرج و مرج آب‌وهوایی، قربانیان رهبران دور و نزدیک، که نتوانستند راهی برای صلح بیابند.»

گوترش اجساد را که در ساحل درنای لیبی، در همان دریای مدیترانه، جایی که میلیاردرها بر روی قایق‌های تفریحی فوق العاده خود آفتاب می‌گیرند، به عنوان لحظه ای غم انگیز از وضعیت جهان توصیف کرد.

جهانی که به گفته او با فاجعه مرگبار که نمایانگر «سیل بی عدالتی» است، ناتوان در رویارویی با چالش های موجود، رها شده است.

تغییرات اقلیمی چالشی جدید برای جهان

اقدام جهانی یا همانطور که گزارش‌های اخیر نشان می‌دهد عدم اقدام به عنوان یکی از بزرگترین موانع جهان برای مقابله با چالش‌های جدید تغییرات اقلیمی است.

پس از اینکه G7، G20 و تعدادی از نشست‌های بین‌المللی دیگر به تعهدات مهمی دست یافتند، مجمع عمومی سازمان ملل آخرین گردهمایی بزرگ جهانی خواهد بود که قبل از COP28 در اواخر سال جاری در دبی برگزار می‌شود.

گزارش جهانی سازمان ملل متحد که اوایل ماه جاری منتشر شد، نشان داد که جهان برای دستیابی به اهداف خود در توافقنامه پاریس در سال 2015 فاصله زیادی دارد.

همچنین در سال 2017، اعضای سازمان ملل 17 هدف توسعه پایدار (SDGs) را با اهدافی از جمله محدود کردن گرمایش جهانی، آموزش و پایان دادن به فقر شدید امضا کردند. این اهداف قرار است تا سال 2030 برآورده شوند، اما مقیاس بحران های جهانی بیشتر کشورها را از مسیر خارج کرده است.

سازمان ملل می‌گوید: «اجلاس دو روزه SDG در UNGA با هدف جمع‌آوری خواسته مشترک برای تجدید قوا در دستیابی به این اهداف است.»

گوترش می‌گوید: «ما باید مصمم باشیم که با فوری‌ترین تهدید برای آینده که سیاره ما که بیش از حد گرم می‌کند، مقابله کنیم. هرج و مرج آب‌وهوایی در حال شکستن رکوردهای جدید است، اما ما نمی‌توانیم همان رکورد شکسته قدیمی را بپذیریم و منتظر باشیم تا دیگران اول حرکت کنند.»

رئیس جمهور برزیل

بحران آب‌و‌هوایی

رئیس جمهور برزیل، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، موضوع افزایش نابرابری را در نشست سازمان ملل مطرح کرد. 20 سال پیش زمانی که او برای اولین بار در مجمع عمومی سازمان بین الملل بر روی تریبون ایستاد، «گرسنگی» موضوع اصلی سخنرانی او بود. شاید آن زمان جهان هنوز شدت بحران آب‌وهوایی را درک نکرده بود.

رئیس جمهور برزیل می‌گوید: « جهان در حال حاضر به طور فزاینده‌ای نابرابر است و 10 میلیاردر ثروتمند، بیشتر از 40 درصد فقیرترین انسان‌ها دارای ثروت هستند.»

اما او همچنان اعتماد راسخ به بشریت برای غلبه بر چالش‌هایی که دو دهه بعد با آن مواجه است را حفظ می‌کند. لولا می‌گوید: «برزیل متعهد به ارائه تمام 17 SDG است؛ بدون تکرار اشتباهات ثروتمندترین کشورهای جهان. 10درصد ثروتمندترین جمعیت جهان مسئول تقریباً نیمی از کربن منتشر شده در جو هستند. ما کشورهای در حال توسعه نمی‌خواهیم این مدل را تکرار کنیم.»

لولا تاکید کرد که اکنون 87 درصد برق برزیل از منابع پاک تامین می‌شود و جنگل زدایی در جنگل های آمازون این کشور تا 48 درصد کاهش یافته است.

آیا هنوز راهی برای خروج از این آشفتگی وجود دارد؟

روسای جمهور، نخست وزیران، وزرا و پادشاهان از حدود 140 کشور در نیویورک هستند. این اولین بار است که آنها در این مقیاس از زمان همه گیری کرونا با یکدیگر ملاقات کرده‌اند و تعداد شرکت کنندگان نشان دهنده طیف وسیعی از مشکلاتی است که آنها باید حل کنند.

گوترش روز سه‌شنبه پیش از گردهمایی رهبران جهان در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «مردم به دنبال راه‌حلی از سوی رهبران خود برای خروج از این آشفتگی هستند.»

به گفته دبیرکل سازمان ملل، اما همه رهبران گرمای تغییرات اقلیمی را احساس نمی‌کنند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، تنها رهبر شورای امنیت سازمان ملل متحد (پنج کشور قدرتمند دارای حق وتو که توسط بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه گرد آمدند) بود که در این مجمع سخنرانی کرد.

گوترش می‌گوید: «هنوز زمان برای حفظ گرمایش زمین در محدوده 1.5 درجه سانتیگراد توافقنامه پاریس وجود دارد، اما از آنجایی که واکنش جهان به تغییرات اقلیمی به شدت ناچیز خواهد بود، گام‌های شدید برداشته خواهد شد.»

با توجه به اینکه کشورهای گروه 20 مسئول 80 درصد انتشار گازهای گلخانه‌ای هستند، او از آلاینده‌های بزرگ خواست تا تلاش بیشتری برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، پایان دادن به استفاده از زغال سنگ و یارانه سوخت‌های فسیلی انجام دهند و قیمت کربن را تعیین کنند.

دبیرکل سازمان ملل افزود که کشورهای ثروتمند باید از کشورهای در حال توسعه برای گذار به فناوری سبز و مقابله با پیامدهای فزاینده تغییرات اقلیمی حمایت کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.