کد مطلب: ۶۱۷۴۰۴

هوش مصنوعی و توسعه پایدار

آیا هوش مصنوعی ارزش هزینه‌های سنگین انرژی را دارد؟

آیا هوش مصنوعی ارزش هزینه‌های سنگین انرژی را دارد؟

هوش مصنوعی می‌تواند ابزاری قدرتمند برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی باشد، اما از نقش آن در انتشار کربن نمی‌توان صرف نظر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، همه ما با مسائل زیست محیطی مانند گرم شدن کره زمین، افزایش سطح آلودگی، تولید زباله‌های ناپایدار و بسیاری موارد دیگر که خارج از کنترل انسان هستند دست و پنجه نرم می‌کنیم. بنابراین ضروری است که در حفاظت از نسل بشر و اکوسیستم گام‌ برداریم. اکنون لحظه‌ای مهم برای بررسی تأثیر متقابل فناوری و محیط‌ زیست، از جمله استفاده از تکنولوژی‌ها و علوم نوین مانند هوش مصنوعی (AI) است.

آن طور که GreenBiz گزارش داده، ظهور هوش مصنوعی می‌تواند راه را برای پیگیری اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs) در حفاظت از محیط زیست هموار کند. فناوری‌ها و الگوریتم‌های هوش مصنوعی با اهداف نظارت بر سطوح آلودگی، کاهش مصرف انرژی و درک بهتر اثرات تغییرات آب و هوایی در حال توسعه هستند. دولت‌ها در سرتاسر جهان، چه در سطح محلی و چه در سطح جهانی، هوش مصنوعی را در برنامه و نقشه راه استراتژی خود برای حفاظت از محیط زیست پذیرفته‌اند. استفاده از ترکیب فناوری‌های هوش مصنوعی و اینترنت اشیا می‌تواند به افزایش پایداری در محیط‌ زیست کمک کند.

محققان دریافتند که هوش مصنوعی می‌تواند راه را برای رسیدن به ۹۳ درصد از اهداف زیست ‌محیطی، از جمله ایجاد شهرهای هوشمند، ادغام بهتر انرژی‌های تجدیدپذیر از طریق شبکه‌های هوشمند، شناسایی روند بیابان‌زایی از طریق تصاویر ماهواره‌ای و غیره هموارتر کند.

امروزه استفاده از هوش مصنوعی در صنایع آلاینده مورد توجه قرار گرفته است. به عنوان مثال، OYAK Cimento، یک گروه تولید سیمان مستقر در ترکیه، از هوش مصنوعی برای کاهش انتشار کربن خود استفاده می‌کند. به گفته برکان فیدان، مدیر عملکرد و فرآیند OYAK Cimento، کنترل فرآیند به کمک هوش مصنوعی به افزایش راندمان عملیاتی کمک می‌کند، که به معنای تولید بالاتر با مصرف انرژی کمتر است.

نمونه دیگری از تاثیرات زیست‌محیطی مثبت هوش مصنوعی به Entel، بزرگترین شرکت مخابراتی شیلی، برای شناسایی آتش‌سوزی در جنگل‌ها مربوط می‌شود. Entel Ocean، که واحد دیجیتالی شرکت Entel است، آتش‌سوزی‌های محتمل را با استفاده از حسگرهای اینترنت اشیا شناسایی می‌کند. لنور فرربوز باستیداس، سخنگوی Entel Ocean، گفت: ما توانایی شناسایی آتش‌سوزی‌ها را ۱۲ دقیقه قبل از وقوع آن داریم. با توجه به این که آتش می‌تواند در عرض چند ثانیه گسترش یابد، هر دقیقه می‌تواند کمک کننده باشد.

هوش مصنوعی می‌تواند ابزاری قدرتمند برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی باشد، اما از نقش آن به عنوان یک مشارکت‌کننده در تولید آلودگی نمی‌توان صرف نظر کرد. برای این منظور، اولین قدم گسترش و ارزیابی مدل‌هایی جامع، بهینه و چندبعدی است. تا به امروز، تمرکز اصلی در ایجاد مدل‌هایی با دقت بالا یا ایجاد الگوریتم‌هایی جدید بوده است. این اهداف اغلب منجر به ایجاد مدل‌هایی پیچیده‌تر می‌شود که به مقادیر داده‌های بیشتری نیاز دارد. به عنوان مثال در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ منابع محاسباتی مورد استفاده در روش یادگیری عمیق (یکی از زیرمجموعه‌های هوش مصنوعی) سیصد هزار برابر افزایش یافته است. علاوه بر این، در ایجاد یک مدل هوش مصنوعی فرآیند ذخیره‌سازی و خنک‌سازی سرورها نیز با مصرف انرژی همراه هستند.

سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که تا چه میزان می‌توان با مدل‌های پیچیده‌تر هوش مصنوعی از تغییرات اقلیمی جلوگیری کرد؟

در واقع در نظر گرفتن محدودیت‌ در مصرف انرژی می‌تواند ما را به سمت نوآوری‌های جدید و خلاقانه در هوش مصنوعی سوق دهد. با این طرز فکر و گسترش مدل‌های هوش مصنوعی، این فناوری توانایی تبدیل به یک فناوری پایدار آینده و یک دارایی اصلی در حفاظت از آب و هوای جهانی ما شود.

مهم‌ترین اخبار حوزه اقتصاد سبز را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.