کد مطلب: ۶۳۶۱۶۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ساخت پلاستیکی سبک‌ اما مقاوم‌تر از فولاد/ محیط زیست نفس می‌کشد!

ساخت پلاستیکی سبک‌ اما مقاوم‌تر از فولاد/ محیط زیست نفس می‌کشد!

پژوهشگران پلاستیک جدیدی ساختند که دارای استحکام و مقاومتی ویژه‌ای است. محققان این پروژه، آن را به فولاد و شیشه‌های ضد گلوله تشبیه کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ما معمولاً پلاستیک را چیزی نمی‌دانیم که بتوان از آن برای افزایش مقاومت یک ساختمان استفاده کرد، اما مهندسان شیمی موسسه فناوری ماساچوست نوع جدیدی از پلاستیک را اختراع کرده‌اند که با آن کارهای خارق‌العاده‌ای می‌توان انجام داد. این پلاستیک دو برابر فولاد استحکام دارد و می‌تواند در آینده به عنوان مصالح ساختمانی مورد استفاده قرار گیرد.

آن طور که SciTechDaily گزارش داده، پژوهشگران موسسه فناوری ماساچوست ماده‌ای سنتز کرده‌اند که مانند پلاستیک سبک و قابل قالب‌گیری است، اما دارای استحکام و مقاومتی است که محققان این پروژه آن را به فولاد و شیشه‌های ضد گلوله تشبیه کرده‌اند.

این ماده که DPA-12 نام دارد دارای یک مدول الاستیک است که ۴ تا ۶ برابر بیشتر از شیشه ضد گلوله است. آنها همچنین دریافتند که استحکام آن دو برابر فولاد است و با این حال فقط یک ششم چگالی فولاد دارد.

مقاومت در برابر گاز و مایع

یکی دیگر از ویژگی‌های کلیدی DPA-12 این است که در برابر گازها و مایعات نفوذ ناپذیر است. سایر پلیمرها از زنجیره‌های مارپیچ دارای شکاف ساخته می‌شوند که به گازها و مایعات اجازه نفوذ می‌دهند. اما ماده جدید از مونومرهایی ساخته شده است که مانند لگوها به هم قفل می‌شوند. در نتیجه مولکول‌های گاز و مایع نمی‌توانند از بین آنها عبور کنند.

استرانو، یکی از پژوهشگران ساخت این پلاستیک می‌گوید: «این ویژگی به ما امکان ایجاد پوشش‌های بسیار نازک را می‌دهد که به طور کامل از عبور آب یا گازها جلوگیری کند. این نوع پوشش مانع می‌تواند برای محافظت از فلز در اتومبیل‌ها و سایر وسایل نقلیه یا سازه‌های فولادی استفاده شود.»

استرانو و همکارانش اکنون در حال مطالعه با جزئیات بیشتری هستند که چگونه این پلیمر خاص قادر به تشکیل صفحات دو بعدی است. آنها تلاش دارند با تغییر ساختار مولکولی این ماده، مواد جدید دیگری ایجاد کنند.

massachussetts institute of technology plastic dezeen 2364 col 0 Copy 1

اگرچه ساخت این نوع پلاستیک هنوز در مراحل اولیه خود است، اما باید بدانیم که استفاده از آن تأثیر زیادی بر محیط زیست می‌گذارد. پلاستیک بهتر به معنای استفاده کمتر از این ماده تجریه‌ناپذیر است. این موضوع، اتفاق خوبی برای موجودات زنده خشکی، آسمان و زیر سطح دریا محسوب می‌شود.

این مواد قابل بازیافت هستند. اکنون ۷۹ درصد از پلاستیک‌ها، پس از دور ریخته شدن، در محل‌های دفن زباله باقی می‌مانند. در چنین شرایطی، بازیافت سریع و راحت این مواد می‌تواند نکته‌ای امیدوارکننده باشد.

مهمترین اخبار حوزه اقتصاد سبز را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.