کد مطلب: ۶۴۳۶۷۲

چالش جدید در آلودگی هوا/ میکروپلاستیک‌ها عامل سرطانند؟

چالش جدید در آلودگی هوا/ میکروپلاستیک‌ها عامل سرطانند؟

یافته‌های دانشگاه هال در انگلستان نشان می‌دهد که شواهدی از وجود میکروپلاستیک‌ها تقریباً در بدن همه افراد مورد آزمایش یافت شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یافته‌های دانشگاه هال در انگلستان نشان می‌دهد که شواهدی از وجود میکروپلاستیک‌ها تقریباً در بدن همه افراد مورد آزمایش یافت شده است.

آن طور که یورونیوز گزارش داده، طبق مطالعه‌ای در ماه گذشته، ذرات میکروسکوپی مشابهی در خون انسان یافت شد. علاوه بر این، این مطالعه نشان داد که این ذرات می‌توانند در سراسر بدن حرکت کنند و به طور بالقوه در اندام‌ها ساکن شوند.

این مطالعه دنباله مطالعه قبلی این مرکز در خصوص آلودگی‌های موجود در بدن کودکان بود. طبق این مطالعه کودکان بیش از ۱۵ برابر بزرگسالان ذرات آلودگی در بدنشان دارند.

با توجه به یافته‌های دانشمندان، این مواد میکروسکوپی محیطی مناسب برای رشد باکتری‌هایی با مقاومت آنتی‌بیوتیکی بالا فراهم می‌کنند. بنابراین توانایی میکروپلاستیک‌ها برای نفوذ به بدن ما و اثرات آنها بر بدن انسان باعث نگرانی‌ بیشتری شده است.

میکروپلاستیک چیست؟

میکروپلاستیک‌ها قطعات پلاستیکی کوچکی هستند که اغلب به اندازه دانه کنجد هستند و طول آن تقریباً پنج میلی‌متر است. این نوع آلودگی‌ها در محصولات مختلفی از لباس‌های مصنوعی گرفته تا بطری‌های پلاستیکی وجود دارند.

آنها متشکل از اتم‌های کربن و هیدروژن هستند‌ که به یکدیگر متصل شده‌اند و اغلب حاوی مواد شیمیایی مانند فتالات‌ها و دی‌فنیل‌اترهای پلی‌برومینه (PBDE) هستند.

به عنوان یک زمینه مطالعاتی رو به رشد، اطلاعات کمی در مورد تأثیرات میکروپلاستیک‌ها وجود دارد. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اندازه نانومتری آنها امکان ورود آنها را به منابع آبی تسهیل می‌کند. این موضوع یک تهدید بزرگ برای حیات پرندگان و آبزیان است که اغلب ذرات را با غذا اشتباه می‌گیرند.

طبق برنامه محیط‌ زیست سازمان ملل متحد، ریزدانه‌های پلاستیکی از سال ۱۹۷۰ و زمانی که جایگزین مواد طبیعی می‌شدند در لوازم آرایشی و بهداشت شخصی افراد وجود داشت. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا تحقیقات بیشتری در مورد اثرات بهداشتی و زیست محیطی میکروپلاستیک‌ها انجام شده است؟

با توجه به ناشناخته بودن اثرات این ذرات نگرانی‌های بیشتری در مورد تأثیر میکروپلاستیک‌ها بر سلامت انسان ایجاد شده است.

یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ در برزیل نشان داد که پلی اتیلن که یک ریز ذره مورد استفاده در کیسه‌های پلاستیکی است، یکی از ذرات موجود در ۱۳ نفر از ۲۰ نفر مورد آزمایش بوده است. یک بررسی اخیر که خطر سرطان را در رابطه با میکروپلاستیک‌ها ارزیابی کرده است، بیان می‌کند که تحقیقات کامل‌تر در مورد اینکه این مواد چگونه می‌توانند سلول‌ها را تغییر دهند و سرطان‌زایی را القاء کنند، «فوراً مورد نیاز است».

1440x810 cmsv2 af0572ca 5a47 5b29 88c1 c3968b84aa89 6597898 Copy

چگونه می‌توانیم با این مشکل مقابله کنیم؟

در سال ۲۰۱۹، آژانس مواد شیمیایی اروپا (ECHA) برای کاهش قرار گرفتن انسان در معرض این ذرات پیشنهاداتی در خصوص ایجاد محدودیت بر روی میکروپلاستیک‌های موجود در بازار اتحادیه اروپا و منطقه اقتصادی اروپا ارائه کرد.

این بدان معناست که شرکت‌ها باید از افزودن میکروپلاستیک به تقریباً همه محصولات، از لوازم آرایشی گرفته تا مواد شوینده، خودداری کنند، که به نوبه خود از انتشار ۵۰۰ هزار تن میکروپلاستیک در یک دوره ۲۰ ساله جلوگیری می‌کند.

انتظار می‌رود این محدودیت قانونی تا پایان سال ۲۰۲۲ به قانون تبدیل شود، با این حال برخی گروه‌های زیست‌محیطی ادعا می‌کنند که این پیشنهاد دارای نقاط ضعف بزرگی است.

برخی از بخش‌ها ممکن است تا هشت سال فرصت داشته باشند تا میکروپلاستیک‌ها را در محیط رها کنند، در حالی که «پلاستیک زیست تخریب‌پذیر» - ریزپلاستیک‌هایی که به سرعت و به‌طور کامل و آن‌طور که ممکن است از نام آن برداشت شود تجزیه نمی‌شوند - می‌توانند به طور کلی از این ممنوعیت فرار کنند.

الیز ویتال، افسر سیاست مواد شیمیایی زیست محیطی اروپا، می‌گوید: «اتحادیه اروپا می‌تواند با این ممنوعیت جدید، شهرت خود را در مقابله با آلودگی پلاستیکی افزایش دهد، اما باید از منحرف شدن توسط خلاهای حمایت شده توسط صنعت جلوگیری شود.»

مهم‌ترین اخبار حوزه اقتصاد سبز را در صفحه اقتصاد سبز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.