کد مطلب: ۱۴۸۸۶۱

اهمیت ایجاد معاونت اقتصادي

انجمن اقتصاد‌دانان ايران، قدیمی‌ترین انجمن اقتصادی ایران است که در سال 1353 بنیان‌گذاری شده است. انجمن در طول سال‌ها تلاش کرده است با برگزاری سخنرانی‌ها و سمینارها و توصیه‌های خود، بتواند بر روند اقتصادی کشور تاثیر مثبتی داشته باشد. هرچند معمولا در دولت‌ها گوش شنوایی برای این توصیه‌ها وجود ندارد لیکن این انجمن بنا بر رسالت خود موظف است مواردی را به اطلاع دولت‌مردان برساند.

به‌خوبی می‌دانید که امورات اقتصادی کشور در دستگاه‌های متعددی در درون دولت ساماندهی و تصمیم‌گیری می‌شود و با بزرگ شدن دولت و دستگاه‌های دولتی، این دستگاه‌ها نیز دائما گسترش یافته‌اند.

با توجه به ماهیت استقلال دستگاه‌های دولتی، که متاسفانه در ایران بد معنا شده است، ما شاهد نوعی ناهماهنگی بین تصمیمات دستگاه‌های مختلف کشور در مسائل مهم اقتصادی بوده و هستیم، که این امر در این برهه خطیر، می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

هرچند در مواردی که مسئولین این دستگاه‌ها از نظر فکری هم‌سنخی بیشتری داشته باشند مسائل کمتر می‌شود، لیکن مسائل خطیر اقتصادی را نمی‌توان به چنین مواردی واگذار کرد.

با توجه به این موارد و اهمیت و پیچیدگی معضلات امور اقتصادی در کشور و لزوم تصمیم‌گیری بهتر در این امور، در مباحثات هیات اجرائی به این جمع‌بندی رسیدیم که در صورت ایجاد معاونت اقتصادی برای ریاست جمهوری امکان ایجاد هماهنگی بیشتری بین دستگاه‌های اقتصادی به وجود خواهد آمد که برای کشور ضرورت دارد.

این معاونت می‌تواند با تخصص و اشراف بالا در امور اقتصادی و دسترسی بیشتر به ریاست جمهوری و ارشدیت و ریش‌سفیدی بین اقتصاددانان، هماهنگی مطلوبی را در بین این دستگاه‌ها ایجاد نماید.

این نظر را در قالب پیشنهادی برای ریاست جمهوری تهیه کردیم و امیدواریم مورد توجه قرار گیرد. همان‌طور که در بیانیه ذکر کردیم انجمن آمادگی دارد برای تدوین شرح وظایف، نمودار سازمانی و روش کاری این معاونت همکاری نماید. از سوی دیگر متاسفانه خلاء ِ یک اتاق فکر اقتصادی در دولت مشهود است که می‌تواند در همین معاونت شکل گیرد.

پیشنهاد ما ایجاد اتاق فکری از حدود 50 اقتصاددان شاخص کشور به‌عنوان هسته مرکزی و کمیته‌های متعدد برای امور مختلف است که بتوانند مبانی و گزارشات لازم را برای تصمیم‌سازی‌های مقامات اجرائی و سیاسی کشور تدوین نمایند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.