کد مطلب: ۴۳۶۳۷۹

علل رشد قیمت دلار

قیمت دلار از آبان ماه امسال که در کانال 11 هزار تومان بود به دلایل مختلف تاکنون روند صعودی داشته است. در آبان ماه امسال به دنبال افزایش قیمت بنزین و ورود ایران به لیست FATF روند صعودی به خود گرفته و تا کانال 15 هزار تومان نیز رسیده است.

به خصوص بعد از قرار گرفتن ایران در لیست FATF دلار روند صعودی گرفت و به نظر بنده بر خلاف نظر برخی‌ها، شیوع کرونا از شدت رشد دلار کاسته و اگر کرونا در ایران نمی‌آمد قیمت دلار بیشتر از این بالا می‌رفت.

به هر حال کشور چین یکی از شرکای تجاری ماست و ما صادرات غیر نفتی به این کشور داریم که ارز حاصل از صادرات نفتی و حتی غیر نفتی تبدیل به دلار و ارز در کشور می‌شود که در شرایط کنونی به شدت کاهش یافته و این مساله باعث رشد نرخ ارز شده است.

به هر حال بیماری کرونا اگر در ایران پیش نمی‌آمد شرایط بدتر از این از نظر نرخ ارزی بود. از سوی دیگر موضوع نفت یکی از دلایل افزایش قیمت دلار است.قیمت نفت در جهان به شدت پایین آمده و ما بخشی از صادرات نفتی که می‌توانستیم داشته باشیم، از دست دادیم.

طبیعی است اگر صادراتی صورت نگیرد ارزی هم وارد کشور نمی‌شود. در حال حاضر در جهان تقاضای نفت کاهش یافته و اگر این امر صورت نمی‌گرفت نرخ دلار وارد کانال 14 هزار تومانی می‌شد.

یک بحثی هم که مطرح می‌شود آن است که به خاطر بسته شدن مرزهای زمینی کشورهای همسایه به روی ایران و کاهش صادرات، قیمت ارز بالا رفته که به نظر بنده قبل از این امر قیمت بالا رفته بود و ارتباطی به این مساله نداشت.

منبع: آفتاب یزد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    اقتصاد نفت پایه
    اقتصاد رانت
    اقتصاد مبنتی بر نرخ ارز
    همین است !!!
    بارها گفتیم که پایه گذاری اقتصاد براساس دستورات بانک مرکزی اشتباه بزرگی است ! و شد انچه که نباید میشد !!!
    بنگاه داری بانک مرکزی بجای اجرای سیاستهای پولی و مالی درکشور باعث رشد فساد اقتصادی در کشور شده است !

  • ناشناس

    ای کاش در مورد سودی که بانک مرکزی از گران و مجدد ارزان شدن دلار میبرد هم توضیح میدادین استاد