کد مطلب: ۴۵۰۷۸۷

نوسانات بورس جدی است؟

در هفته‌های اخیر شاهد رشد شاخص‌ها در بورس بوده‌ایم و همین جهش های سریع و بلند بورس موجب شده است که افراد بسیاری به سرمایه‌گذاری در این بازار تمایل پیدا کنند. گزارش بازدهی بازارهای موازی بورس یعنی طلا و ارز و مسکن در سال گذشته نشان می‌دهد که استقبال مردم از بازار سرمایه بیراه نبوده و این بازار بالاترین رشد و بازدهی را نسبت به سایر بازارها داشته است.

این اتفاق برای اقتصاد ایران هم رخداد خوبی است و باید به فال نیک گرفته شود. به طور کلی بازار سرمایه محل مناسبی برای جذب نقدینگی است و فرصت مناسبی پیش روی دولت قرار می‌دهد تا با استفاده از آن مشکلات ساختاری اقتصاد را اصلاح نماید.

از آن سمت عرضه بنگاه‌های دولتی در بورس موجب می‌شود که دولت کوچک‌سازی و چابک‌سازی شود و خصوصی‎سازی در بستر شفاف بورس اتفاق بیفتد. با این وجود اتفاقی که در روزهای اخیر بازار سرمایه را متاثر کرده منفی شدن شاخص کل بورس بوده است که سهامداران خرد را نگران آینده این بازار کرده است.

این در حالی است که طبیعت بازار سرمایه بالا و پایین دارد و قرار نیست شاخص بورس مدام صعودی باشد. هرچند که من فکر می‌کنم اگر دولت از این بازار استفاده کند و به عرضه‌هایش در بورس عمق ببخشد نوسانات آن کمتر می‌شود و سرمایه‌ زیادتری به سمت بورس حرکت می‌کند.

از آن سمت در حال حاضر بازارهای موازی بورس دیگر جذابیت سابق را ندارند و با توجه به کنترل نرخ بهره و نرخ تورم انتظاری، بانک‌ها نرخ بهره منفی دارند و نمی‌توان آن را جایی برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفت. چرا که فاصله نرخ تورم و سود بانکی به بیشتر از دو برابر رسیده است و سرمایه‌گذار پول خود را در بانک نمی‌گذارد تا شاهد سوخت ۲۰ درصد آن باشد.

اقتباس از: کسب و کار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.