کد مطلب: ۴۴۸۴۴۲

بورس و آینده اقتصاد

بازار سرمایه ایران سال‌ها بود که چنین علاقه‌ای را از سمت عموم مردم به خود ندیده بود، البته بازار سرمایه از سال ۱۳۹۷ نشانه‌هایی از رویکرد کلان را به سمت خود نشان می‌داد اما تقریبا هیچ‌کس در بازار سرمایه ایران فکر رسیدن شاخص به نزدیکی یک میلیون واحد را در سر نمی‌پروراند. اما امروز شاخص در مرز ۹۷۷ هزار واحد است و تقریبا در ۱۲ ماه گذشته ۸۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی حقیقی وارد بازار سرمایه شده است.
بازار سرمایه از دیرباز در کنار بازار بانکی از ابزار تامین مالی در جهان بوده است و به فراخور نوع اقتصاد تامین مالی شرکت‌ها به عهده بازار سرمایه بوده است. در همین روزها بسیاری افزایش قیمت سهام را حباب نامیدند و بسیاری نیز از ان دفاع کردند.

در اینجا قصد بررسی این نظریه را نداریم. در اینجا قصد داریم به اهمیت این پنجره باز شده برای تامین مالی بنگاه‌های کشور بپردازیم. متاسفانه رویکرد شرکت‌های بخش خصوصی در بازار سرمایه فعال نیست. به سبب نوع فعالیتم در انجمن‌های پیمانکاری و اتاق بازرگانی بسیاری از شرکت‌ها را می‌بینم و می‌شناسم که اقدامی برای تامین مالی از این سیل عظیم نقدینگی به بازار سرمایه نکرده‌اند.
دلیل عمده عدم حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه ایران اول از همه عدم آشنایی با فرصت‌های تامین مالی در این بازار و دومی ترس‌های مالیاتی و شفافیت است. عامل دیگر علاقمندی به محدود بودن مالکیت در دست یک فرد یا یک خانواده است.
با نقدینگی که در این روزها وارد بازار سرمایه شده است می‌شد یک فولاد مبارکه، یک دیجی‌کالا ، یک پتروشمی خلیج فارس و … ساخت، اما بیشتر این ورود نقدینگی به جای ورود به حوزه تامین مالی شرکت‌ها بیشتر به مسیر مبادله حرکت کرد. چرا؟
چون اولا به سبب سختگیرانه و کند بودن روند پذیرش، بسیاری از شرکت‌ها هنوز در صف عرضه هستند و دوم عدم کارامدی در جذب توسط کارگزاری‌ها و شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری برای علاقمند کردن شرکت‌ها به بازار سرمایه است.
فراموش نکنیم که ورود شرکت‌ها به بازار سرمایه مخصوصا شرکت‌هایی معتبر با برندهایی جهانی که صبح‌ها از محصولات لبنی آنها، از خدمات دیجیتال آنها و … بهره می‌بریم، می‌تواند گامی عظیم در توسعه ایران ایفا نماید.
تامین مالی بانک‌محور به سبب سازو کارها و محدودیت‌ها در حال جابجایی با تامین مالی بازار سرمایه محور است و این روند دیر یا زود شروع خواهد شد، آیا بنگاه‌های شما آماده ورود به این بازار هستند؟
برای ورود به این بازار شما نیازمند صورت‌های مالی حسابرسی شده توسط حسابرس معتمد بورس هستند، برای ورود به بازار سرمایه شما نیازمند یک برنامه جامع سه ساله هستید و از همه مهم‌تر شما نیازمند تغییر تفکر از بانک‌محور به بازار سرمایه‌محور هستید.
داشتن دو بال تامین مالی می‌تواند به تمام شرکت‌های ایرانی به ویژه بخش خصوصی توازن را در تامین مالی بدهد. قابل ذکر است اگر فعالان بخش خصوصی نتوانند در این بخش به سرعت ورود کنند دولت با قدرت تمام ورود و از منابع همانند گذشته استفاده خواهد کرد. به امید روزی که بنگاه‌های بخش خصوصی ایران بتوانند از این ابزار مدرن تامین مالی استفاده بهینه را ببرند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسین افیونی

    رفتن به بورس